بخشی از مقاله

چکیده

مهمترین عوامل مؤثر بر کارایی فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب، انتخاب مناسب عوامل بیوسینیتیک می باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی عملکرد و تعیین ضرایب سینیتیکی فرایند بیولوژیکی واحد لاگون با هوادهی تصفیه خانه فاضلاب در شهر دزفول می باشد.در این پژوهش در طول شش روز در هر یک از ماههای تیر، مردادو شهریور - به طور روزانه - از فاضلاب خام، حوض هوادهی،ته نشینی و فاضلاب خروجی جمعا72 نمونه برداشت شد و در هریک از نمونه های مذکور، پارامترهای pH، COD، DO،MLSS، TSS،BOD5  و دبی فاضلاب ورودی، SVI و N , F/M و P به صورت شش بار در هر ماه اندازه گیری شد.

همچنینضرایب سینیتیکیmax  ، Kd، Y، Ks و K با استفاده از معادلات مربوطه محاسبه گردید. کلیه شرایط نمونه برداری و انجام آزمایشات بر اساس روشهای استاندارد آزمایش های آب و فاضلاب انجام گرفت.میانگین راندمان کلی حذف COD، BOD5 و TSS  در هر سه ماه حدود %80 بدست آمد. ضرایب سینیتیکیK،Ks،Y،Kd وmax    در ماه تیر به ترتیب برابر با 1 /6d- 1، 27 mg/l، 0/7،0/5 G-1، 1/12G-1و در مرداد1/38G-1،37 mg/l،1/8،0/08d-0و    1/10 G-1 و در شهریور 1/33 G-1، 46/55mg/l، 0/9،-  0/08و1/2d-1 به دست آمد. ضرایب بیوسنتیکی حاصله و سایر پارامترهای اندازه گیری شده ی واحد بیولوژیکی سیستم و پساب خروجی در هر سه ماه، با استانداردهای اعلام شده مطابقت دارد.

واژگان کلیدی: تصفیه خانه فاضلاب، لاگون هوادهی، ضرایب سینیتیکی، فرایند بیولوژیک

مقدمه:

یکی از متداول ترین فرایند های رشد معلق برای تصفیه ی فاضلاب شهری، فرایند لاگون هوادهی می باشد - شکل. - 1 لاگون های رشد معلق حوضچه های خاکی کم عمقی حدود 2تا5متر بوده که مجهز به هواده های مکانیکی شناور یا ثابت هستند . هواده های مکانیکی جهت فراهم کردن اکسیژن کافی مورد نیاز برای تصفیه ی بیولوژیکی فاضلاب و نگه داشتن جامدات بیولوژیکی در حالت معلق استفاده می شوند در موارد معدودی نیز از هواده های افشانی استفاده شده است . لاگون های هوادهی شده یا به صورت یک بار گذر - بدون بازچرخش جامدات - و یا با باز چرخش جامدات بهره برداری می شوند .در فرایندهای رشد معلق میکروارگانیزم های مسئول تصفیه در مایع مخلوط با انجام اختلاط مناسب به صورت معلق نگه داشته می شوند.

در طی تصفیه ی بیولوژیکیمثلاً - لاگون - برای کنترل مؤثر رشد و توازن مناسب توده ی زیستی در سیستم، آگاهی و درک روشنی از سینیتیک های سرعت رشد میکروبی، سرعت مصرف سوبسترا - ماده ی آلی یا غذا - ، سوبسترا یا نوترینت های محدود کننده ای که بر رشد سلول ها تاثیر می گذارند و سرعت مرگ میکروارگانیسم ها - تجزیه خودخوری - درسیستم ضرورت دارد. ثابت های تناسب که معادله های سینیتیکی سرعت های مذکور بدست آورده می شوند ضریب های سینیتیک زیستی یا ثابت های رشد نامیده می شوند. - 3و - 1مهمترین عوامل مؤثر بر کارایی فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب انتخاب مناسب عوامل بیوسینیتیکی بوده است.

مطالعات مختلفی در نقاط مختلف جهان در ارتباط با تعیین ضرایب سینتیکی صورت گرفته است که میزان ضرایب مذکور را با توجه به نوع فاضلاب، شرایط آب و هوایی، دما و غیره مشخص کرده اند. - 7،6،5،4و - 8تعیین پارامترهای بیوسینیتیکی تصفیه فاضلاب کمک شایانی در طراحی دقیق تصفیه خانه های فاضلاب و بررسی عملکرد آن ها خواهد نمود و به دلیل عدم وجود ضرایب سینیتیکی واقعی بومیخصوصاً در تصفیه بیولوژیکی سیستم لاگون هوادهی، استفاده از داده های سایر کشورهاو لزوم دست یابی به این داده ها بر اساس شرایط محیطی ضرورت تام می یابد - . - 7 علاوه بر آن جهت برطرف کردن نگرانی های زیست محیطی، پساب خروجی تصفیه خانه باید به طور مداوم از نظر پارامترهایی مانند 766، %2،  &2، S+ و 2   مورد ارزیابی قرار گیرد - . - 9 لذا هدف از این مطالعه تعیین کارایی تصفیه خانه فاضلاب شهردزفول در حذف پارامترهایی مانند 766،  %2 و  &2 و تطابق کیفیت پساب خروجی از نظر پارامترهای مذکور با استاندارد های سازمان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید