بخشی از مقاله

چکیده

میزان مدیریت اقتصادی هر واحد با میزان موفقیت آن واحد رابطه مستقیم دارد. ارزیابی و تخمین هزینه های بکارگیری تراکتور از اولویت های اجتناب ناپذیر مدیریت اقتصادی واحدهای کشاورزی می باشد. در مزارع چند هزار هکتاری کشت نیشکر و خصوصا بخش حمل نی به دلیل تعدد وجود ماشین های مختلف خصوصا تراکتورها و تاثیر بارزتر آن ها در روند تولید و هزینه های مربوطه لزوم این این ارزیابی و تخمین افزایش مییابد. در همین راستا مطالعه ای به منظور برآورد رابطه ای بین ساعات کارکرد انباشته و هزینه های تعمیر و نگهداری تجمعی برای41 دستگاه تراکتور موجود در شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر، مشتمل بر چهار مدل تراکتور مسی فرگوسن 285 و 399 و جاندیر 3140 و 4955 انجام پذیرفت. در طی این مطالعه با محاسبه عمر مفید هر تراکتور،زمان جایگزینی آن ها نیز مشخص می گردد. در ابتدای عمر تراکتورها - یعنی تا حدود 2000 ساعت کارکرد تجمعی - از تابع توانی استفاده شد و برای بقیه عمر - بیش از 2000 ساعت کارکرد - مدل درجه دو بهترین تحلیل و کارایی را در پیش بینی هزینه ها نشان داد. نتایج نشانگر آن بود که هزینه های تعمیر و نگهداری تجمعی برحسب درصدی از قیمت خرید برای تراکتورهای مسی فرگوسن 399 دارای بالاترین مقدار است و از این حیث تراکتور جاندیر 4955 در پایین ترین مقدار قرار داشته است. با توجه به وضعیت هزینه تراکتورها در حال حاضر زمان مناسب جایگزینی برای تراکتورهای مسی فرگوسن 285 و 399 در آخر سال نهم و برای تراکتور جاندیر 3140 بین سال های دهم تا پانزدهم به ویژه سال سیزدهم و برای تراکتورهای جاندیر 4955 بین سال هاییازدهم تا پانزدهم و به ویژه سال چهاردهم پیشنهاد می گردد.

واژهای کلیدی: ساعت های تجمعی کار، سن جایگزینی، هزینه تجمعی، هزینه تعمیر، هزینه نگهداری.

مقدمه

شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر یکی از بزرگترین شرکت های کشت و صنعت استان خوزستان می باشد که به دلیل گستردگی فعالیت ها در بخش های مختلف کشاورزی دارای ماشین های مختلف کشاورزی و تعداد زیادی تراکتور و ادوات می باشد؛ از میان کلیه عملیات ها، حمل نی در مزرعه کشت نیشکر این شرکت یکی از عملیات هایی است که بیشترین استفاده از تراکتور بعنوان کشنده و حمل کننده - ترانسپورتر - زیر بار هاروستر، بعمل می آید. طبق آمار موجود 41 دستگاه تراکتور در سیستم حمل نی فعال می باشند .

برنامه ریزی برای توسعه مکانیزاسیون از مهم ترین مؤلفه ها در برنامه توسعه بخش کشاورزی است. بخش کشاورزی برای تحقق مأموریت های خود از جمله تأمین امنیت غذایی جامعه و ایفای نقش مؤثر در تقویت استقلال ملی، نیازمند گذر سریع از مرحله تولید معیشتی و سنتی به مرحله تولید صنعتی و تجاری است. از طرفی مکانیزاسیون به مثابه رویکردی است که لِنی بخش کشاورزی به مرحله تولید صنعتی و تجاری را ممکن می سازد. بنابراین ضرورت دارد تا با اتخاذ تدابیر کارشناسانه به توسعه آن پرداخته شود. از مشکلات شِپی روی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، عدم وجود یک برنامهمنسجم و مدونِ عملیاتی است. برای برنامه ریزی در این حوزه تعیین مواردی از قبیل تعریف مکانیزاسیون، فرآیند و فراگرد توسعه، چالش ها، رسالت، هدف بلند مدت و راهبرد بهینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ضروری می باشد. - میرپناهی و جوادی، - 1394

روش های تحقیق

این تحقیق در منطقه شوشتر، در مزارع کشت و صنعت کارون،از بهار سال 1394 تا پایان تابستان 1395 انجام گردید به طور کلی روش تحقیق براساس استاندارد ASAE و مبانی آن داده های اولیه ثبت شده در کشت و صنعت کارون شوشتر در مورد تراکتورهای موجود در عملیات حمل نی که شامل 4 نوع تراکتور موجود می باشند. در این تحقیق سعی شده بر اساس داده ها هم در مورد نوع تراکتور موجود می باشند. در این تحقیق سعی شده هم در مورد داده ها و هم در مورد کل تراکتورها، معاده ریاضی مناسب و و قابل انطباقی با وضعیت واقعی برای پیش بینی هزینه های آتی تعمیر و نگهداری تراکتورها رائه شود.

شاخص های مورد بحث در تحقیق

-1 هزینه استهلاک

روش موازنه نزولی - با کاهش درصد ثابت - نسبت به دیگر روش های محاسبه هزینه استهلاک در شرایط تورم پولی استهلاک سالیانه را بهتر نشان می دهد. بنابراین از این روش برای محاسبه استهلاک استفاده گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید