بخشی از مقاله

چکیده

 همه ساله به علت بارش برف طیف زیادی از وسایل مختلف اعم از لودر، بلدوزر و تراکتور برای برف روبی جاده ها استفاده میشود. در این تحقیق پس از بررسی شماری از انواع مختلف برف روب ها و برف خورهای تولید شده و مورد استفاده ی داخلی و خارجی برف خور هلیسی جلوسوار تراکتوری طراحی شد. مزیت نصب این وسیله در جلوی تراکتور نسبت به نمونه هایی که پشت تراکتور نصب می شوند آن است که هدایت تراکتور برای راننده راحت تر می باشد.

از آن جایی که اکثر تراکتور های ساخت ایران فاقد محور تواندهی در جلو هستند و برف خور نیاز به نیروی محرکه برای راه اندازی دارد، وسیله ای طراحی شد که توان محور عقب را به جلوی تراکتور انتقال دهد. این وسیله ای که توسط یک قاب فلزی به زیر بدنه ی تراکتور نصب می شود به کمک یک میل گاردان گشتاور را انتقال می دهد. این قاب به صورت تلسکوپی طراحی شده تا با توجه به طول تراکتور تنظیم شود. همچنین این وسیله ی انتقال توان برای سایر ادوات کشاورزی که جلوی تراکتور نصب می شوند و نیازمند توان هستند قابل استفاده است. این برف خور مناسب برای تراکتورهای ایرانی از جمله َُُMF  و ٍَِMF  و قوی تر می باشد. سادگی در تولید و نصب این دستگاه در طراحی مدنظر قرار گرفت تا استفاده از آن نسبت به سایر برف روب ها ارجحیت پیدا کند.  

مقدمه

 برف یکی از ریزشهای آسمانی و نیز نام پوششی است که از آن بر زمین تشکیل میگردد. برف بهجهت اینکه آب جامد محسوب میشود، منبع بسیار مهمی برای تأمین آب آشامیدنی بهشمار میرود. برف به خاطر اینکه رفتهرفته به آب تبدیل میشود اهمیت بیشتری نسبت به باران دارد. چون برف محتوی مقدار زیادی هواست، رسانای ضعیفی برای گرما شناخته میشود. بههمین علت پوششی از برف میتواند سبزیهای در حال خواب مزارع را محافظت کند و یا از درختان در مقابل سرمای بیش از حد نگهداری کند و اسکیموها را در کلبههای برفی امان دهد. در حقیقت برف بزرگترین پشتوانه بر زندگی بشر در زمینه آبیاری و کشاورزی است.

همه ساله به علت بارش برف طیف زیادی از وسایل مختلف اعم از لودر، بلدوزر برای برف روبی جاده ها استفاده می شود. نکته جالب این است که حتی بر روی تراکتور ها و کامیون های بنز نیز، تیغه ای روی سپر جلویی نصب کرده و همه ی این ماشین ها ، عمل برف روبی را با هل دادن به اطراف انجام می دهند.   امروزه انواع مختلفی از برف روب ها و برف خور ها در ایران و جهان تولید و مورد استفاده قرار میگیرند. تفاوت اصلی آن ها در وسیله  ی حامل آنهاست

برف روب مناسب وسایل نقلیه ی سبک در امریکا طراحی و ساخته شده است تا به راحتی توسط کاربر غیر متخصص بر روی اتومبیل  هایی با شاسی بلند و وانت ها نصب و استفاده شود ؟این برف روب ها داری یک قاب فلزی می باشد که به بدنه ی اتومبیل وصل  می شود و به وسیله ی دو زنجیر از طرفین محدود می شود. کلیه ی تنظیمات از جمله ارتفاع تیغه از سطح زمین به صورت دستی و  مکانیکی از جلوی اتومبیل صورت می گیرد و فاقد سیستم برقی یا هیدرولیکی است که در شکل 1 نشان داده شده است.

برف روب v شکل از دیگر انواع برف روب های رایج می باشد ؟این جلوبند با چند شکل مختلف، در جابجایی و برف روبی هرچه سریعتر برف بی نظیر می باشد. اگر ارتفاع برف بیش از حد باشد، تیغه ها به شکل  v درآمده تا قادر به شکافتن باشد. این جلوبند دارای لبه های فولادی با کربن بالا مقاوم در برابر سایش است که قابلیت برگشت در برخورد با موانع را دارد. شکل 2 و 3 دو وضعیت از قرار گیری تیغه ها را نشان می دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید