بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سلامت روان در پاسخ به شاخصهای درمانی بعد از عمل بای پس قلب انجام شد. بدین منظور از بین بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای شهید مدرس تهران و پارس که کاندیدای این جراحی بودند 101 بیمار 77 - مرد و 24زن - واجد شرایط به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس از طریق تکمیل پرسشنامه ٌٍ؛DASS قبل از عمل و مقیاس محقق ساخته شاخصهای درمانی بعداز عمل بای پس قلب، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافتهها توسط آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود، بین سلامت روان با مدت بستری همسبتگی معنادار نبود ولی بین سلامت روان و عوارض بعد از عمل همبستگی معنادار بود . - P<0/05 - تحلیل لجستیگ نشان داد متغیرهای مستقل پژوهش میزان 41 درصد واریانس مدت زمان بستری و 24 درصد واریانس وجود عوارض جسمانی پس از عمل جراحی را پیش بینی میکنند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت بین سلامت روان در پاسخ به شاخصهای درمانی بعداز عمل بای پس قلب همبستگی معنادار وجود دارد.

مقدمه

در حال حاضر بیماریهای قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در سراسر جهان میباشند - لوسکازو و هریسون1،. - 2010 برآورد شده است مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی ازحد16/7 میلیون نفر در سال 2002 به 23/3 میلیون نفر در سال 2030 برسد - رایکونه2، . - 2009 در ایران نیز طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی اولین علت مرگ و میر را بیماریهای قلبی عروقی تشکیل میدهند که بیش از %45 تمام مرگ و میرها ناشی از بیماری عروق کرونر3 میباشد.

امروزه متخصصان قلب و عروق، عوامل زیادی را با بروز بیماری عروق کرونری مرتبط میدانند. عوامل خطرساز اصلی ابتلا به بیماری قلبی - کلسترول بالا، فشار خون بالا، عدم فعالیت جسمانی، استعمال سیگار، وراثت و دیابت - - آندرئولی و کارپنتر ، 2010؛ قارونی و همکاران، - 1391 هستند ولی با وجود این، شواهد حاکی از آن است که این موارد حداکثر %50 موارد از بروز بیماری عروق کرونر را پیش بینی میکنند و عوامل جسمانی فوق به تنهایی قادر به تبیین بروز و نیز تداوم بیماری عروق کرونر نیستند - مارموت و همکاران، . - 1997 کاپلان و هانجلمن - 1993 - 5 و شریدانو رادماچر - 1992 - 6 بعداز شمردن عوامل خطرساز کلاسیک تنش های روانی-اجتماعی و نیز شخصیت و سبک رفتاری را نیز به آنها افزودند.

جراحی پیوند عروق کرونری7 به عنوان رایجترین شیوه درمانی بیماری عروق کرونر قلب است. برخی پژوهشها نشان دادند این روش درمانی موجب بهبود توانایی، افزایش سلامت جسمانی و طول عمر میشود. اما بسیاری از مطالعات نیز نشان دادند که نسبت معناداری از بیماران پاسخ ضعیف به جراحی قلب میدهند - بورگ، بنیتو، روزنبرگ و سوفر8 ، 2013؛ بلومنچال و همکاران9، . - 2013 این یافتههای متناقض نشان میدهد عوامل گستردهای در پاسخ به شاخصهای درمان بعد از عمل نقش دارند که در این میان نقش عوامل روانی- اجتماعی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 بهبودی پس از جراحی پیوند عروق کرونر یک فرایند دینامیک است و تحت تأثیر عوامل جسمی، روحی- روانی و اجتماعی بر آن طیف وسیعی از بهبودی تا بستری مجدد و حتی مرگ و میر را در بر دارد - لوپز، پون، وای11، . - 2007 حضور اختلالات روحی-روانی تأثیر منفی در کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی خواهد داشت - بارنز12 و همکاران، . - 2007 در گذشته تنها بر اساس عوامل عینی، به ارزیابی بیماری و روشهای درمانی میپرداختند، ولی امروز سلامتی از گستره وسیعتری برخوردار شده است، و علاوه بر وضعیت مطلوب جسمی، عوامل ذهنی نظیر تجربهها، رفتارها و وضعیت روانی اجتماعی نیز مورد توجه قرار میگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید