بخشی از مقاله

چکیده

موضوع: در طی دو دهه اخیر، رشد سریع تجارت الکترونیک که مشخصه اصلی اقتصاد نوین است، نقش بسزایی در پیشرفت جوامع داشته و سهم قابلتوجهی را در تجارت جهانی به خود اختصاص داده است. تجارت الکترونیک سرعت، کیفیت و شفافیت انجام کار و بهتبع آن امکان نیل بهسوی استقلال اقتصادی و ایجاد فرصتهای جدید افزایش میدهد. در این مرحله جهت بومی شدن ابزارهای موجود در تجارت الکترونیک، میبایست پایههای عملیات نیز در داخل کشور به وجود آمده و از صفرتا صد، توسط بستر بومی و با استفاده از سرورهای موجود در داخل کشور و استفاده از تکنولوژی رایانش ابریکاملاً بومی، به ظهور برسد.

اهداف: در این پژوهش به بررسی امکان تقویت پایههای اقتصاد مقاومتی با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک میپردازیم.

روش تحقیق: درباره اقتصاد مقاومتی ابتدا باید درک صحیح از اقتصاد ملی و همچنین فضای اقتصاد جهانی ومتعاقباً شدت فشاری که نظام سلطه نسبت به ایران داشته است به دست آوریم.

دستاوردتحقیق: پیادهسازی تجارت الکترونیکی باعث توسعه صادرات کالا و خدمات میشود و با راهاندازی کسب و کار الکترونیکی و همچنین با فراهم سازی زمینه صادرات و تجارت الکترونیکی امکان مبادله بینالمللی کالاها و خدمات ایجاد میگردد. امیدواریم بهرهگیری از تجارت الکترونیکی در بهبود روند توسعه و افزایش صادرات، رفاه، امنیت و آزادی برای مردم عزیز میهنمان فراهم شود و در نهایت ابزاری جهت آرامش بیشتر مردم در زندگیشان گردد.

1.    مقدمه:

در ایران با ظهور انقلاب اسلامی، حکومتی در دنیا پدیدار شد که به مبارزه با استکبار پرداخت. پیدایش این نظام در منطقه خاورمیانه که ازلحاظ استراتژیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد نظام سلطه به مبارزه با آن برخیزد. هر کشوری که علم استکبارستیزی را بنا کند، نیازمند الگویی است، که یکی از این مفاهیم اقتصاد مقاومتی است. شاید پیچیدهترین و مهمترین مؤلفه امنیت ملی در کشور، امنیت فضای فرهنگی است

اکنونکه در عصر پیشرفتهای قابلملاحظه در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات قرار داریم، شرکتها و کشورها برای کسب موفقیت در میدان رقابت باید از تکنولوژی و تجارت الکترونیک بهره گیرند. هدف از پیادهسازی تجارت الکترونیکی، در وهله اول توسعه صادرات میباشد. با فراهمسازی زمینه صادرات و تجارت الکترونیکی امکان مبادله بینالمللی کالاها و خدمات ایجاد میگردد. پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش کاربردهای آن، موجب شکلگیری فصل نوینی از روابط متقابل بین افراد، نهادها، شرکتها و دولتها و نیز پیدایش مفاهیم جدیدی در ادبیات اقتصادی و تجارت شده است.

روشهای سنتی تجارت در حال بازنگری بوده و فعالیتهای جدید اقتصادی در حال شکلگیری هستند. عدهای تحول مذکور در فناوری اطلاعات و ارتباطات را بزرگترین انقلاب تکنولوژیک بعد از انقلاب صنعتی ارزیابی کرده

وعدهای دیگر از آن تحت عنوان اقتصاد نوین و یا اقتصاد دیجیتال یاد میکنند. با تجارت الکترونیک سرعت، کیفیت و شفافیت انجام کار و امکان نیل به استقلال اقتصادی و ایجاد فرصتهای جدید افزایش مییابد.

.2  ادبیات موضوع:

1-2 اقتصاد مقاومتی:اصولاً یک روش برای مقابله با تحریم هاو فشارها علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده میباشد، در شرایطی که تعاملات اقتصادی هیچکدام برای آن کشور مجاز نمیباشد. اصطلاح اقتصاد مقاومتی اولین بار پس از محاصره غزه در سال 2005 که ناتوانی در امر صادرات و درنتیجه کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را کاهش داده بود استفاده شد و ضوابط و معیارهای حاکم بر آن شناسایی گردید. جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی میبایست وابستگیهای خارجی کاهشیافته و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد

در اواخر قرن بیستم، تولید دانش جای تولیدات صنعتی را گرفته و جوامع مختلف در حال گذار از غلبه صنعت به دوران فرا صنعتی میباشند. دلایل این امر را باید در تحولات فناوری اطلاعات و تقسیمکار جهانی ناشی از مزیتهای فرآیند جهانیشدن دانست. اقتصاد اطلاعات و دانشمحور، بهعنوان دو عامل مهم در تولید، جای سرمایه فیزیکی و انرژی را بهعنوان عوامل اصلی تولید گرفتهاند

در اقتصاد بر پایه دانش بهوسیله ابزارهای فناوری اطلاعات، زمینههای فراوانی مانند ساختار اقتصادی، بهرهوری بالاتر و غیره را متحول کرده و دارای ویژگیهایی مانند " جهانیشدن، گسترش دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات در محل و نیروی کار، افزایش حق انتخاب مصرفکنندگان، تغییر ساختاری در اقتصاد، کوچکسازی دولت، رونق کسبوکار، افزایش تعاملات الکترونیک می باشد".

2-2 تجارت الکترونیک: بسته به فعالیتها و عملکردها تعاریف مختلفی از تجارت الکترونیک وجود دارد. بدینجهت، ابعاد آن و تأثیر این تجارت، در سطح بینالمللی نیز متفاوت خواهد بود. تجارت الکترونیکی را میتوان در حوزههای مختلفی تعریف نمود منجمله : 

·    فرآیندهای کسبوکار: از این دیدگاه، تجارت الکترونیکی، انجام تجارت بهصورت الکترونیکی و با انجام فرآیندهای کسبوکار در شبکههای الکترونیکی بهوسیله جایگزینی اطلاعات بهجای فرآیندهای کسبوکار ارائه مینماید

·    تجارت: قابلیت خریدوفروش محصولات، خدمات و اطلاعات در اینترنت و سایر خدمات آنلاین.

·    مشارکت: چارچوبی برای همکاری مابین سازمانها و ارگانها خواهد بود.

1-2-2روشهای تجارت الکترونیکی از جنبه معاملات و یا مبادلات:

شکل : 1 انواع مختلف تجارت الکترونیک

2-2-2 رایانش ابری: 1 برترینهای دنیای فناوری اطلاعات امروزه از رایانش ابری بهعنوان یک مزیت رقابتی مهم نسبت به شرکتهای همپایهی خود استفاده میکنند. 

ابر عمومی یا ابر خارجی توصیفکننده رایانش ابری در معنای اصلی و سنتی آن است. یک ابر آمیخته متشکل از چندین ارائهدهنده داخلی و یا خارجی، گزینه مناسبی برای بیشتر مؤسسات تجاری میباشد. ابر خصوصی یک زیرساخت رایانش ابری است که توسط یک سازمان برای استفاده داخلی آن سازمان به وجود آمده است. امکان کنترل بیشتر بر روی تمام سطوح پیادهسازی را فراهم میسازد، و امنیت بیشتری است که ناشی از قرارگیری تجهیزات در درون مرزهای سازمان و عدم ارتباط با دنیای خارج ناشی میشود

.3  پیشینه تحقیق:

اگرچه درزمینه تجارت الکترونیک و اقتصاد مقاومتی بررسیهای صورت گرفته است ولی در خصوص حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی از طریق ابزارهای تجارت الکترونیکی هیچ مطالعه ای انجام نشده است.

1-3 پیشینه تحقیق در داخل ایران

دانیالی - - 1393 به بررسی موضوع بانکداری الکترونیکی راهی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی پرداخته است. مطالعات نشان می دهد که بازارهای پول و سرمایه، نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی دارند. افزایش حجم سرمایه، هم به طور مستقیم به صورت یکی از عوامل تولید و هم از طریق افزایش بهره وری دیگر عوامل، سبب بالا رفتن اشتغال، تولید و رفاه جامعه می شود و از طرفی بانکداری الکترونیکی با بهبود فضای کسب و کار و درگیر نمودن بخش واقعی اقتصاد می تواند بستر ساز اقتصاد مقاومتی و خلق حماسه اقتصادی باشد. از این رو تحول و توسعه بانکداری الکترونیک در جامعه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

امیری - - 1391 به بررسی توسعه تجارت الکترونیکی و نقش دولت در ایران پرداخته است. تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از دستاوردهای فناوری اطلاعات ، تحولات اساسی در تجارت ایجاد کرده است. توسعه تجارت الکترونیکی پیامدهای مهمی را برای فعالان اقتصادی در پی داشته است.

2-3 پیشینه تحقیق در خارج کشور

کوربی و همکاران - - 2003 به بررسی مدل اعتماد ادراک شده در تجارت الکترونیکی B2C از ادراک مشتری از متغیرهایی چون کیفیت، تارنما، ریسک ادراک شده توسط مشتری و تجربه کاربر از وب به عنوان عوامل کلیدی مرتبط با اعتماد در زمینه تجارت الکترونیک یاد می کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید