بخشی از مقاله

خلاصه

برای تلفیق خانه های ویلایی و آپارتمان - برای راحتی بیشتر افراد - و ایجاد حسی در افراد که در خانه های ویلایی زندگی میکنند لازم است مواردی را که در خانه های ویلایی موجب ایجاد احساس آرامش و راحتی در افراد میشدند را در آپارتمان ها پیاده کنیم به طوریکه بتوان افراد ساکن در آپارتمان ها نیز همین آرامش و راحتی را داشته باشند.

مشکلاتی همچون مزاحمت های صوتی و یا راه های ورودی مشترک از جمله مسائلی است که باید به صورت تخصصی مورد بحث قرار گیرند.

موردی که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است ایجاد حیاط خصوصی برای هر یک از واحد های مسکونی میباشد بطوریکه هر واحد مسکونی یک حیاط مختص به خود با دسترسی خصوصی و از طریق همان واحد مسکونی را داشته باشند.

.1 مقدمه

مردم اگرچه از خانه های حیاط دار به آپارتمان های چند طبقه کوچ کرده اند اما نمی توانند در منازل خود آرام بگیرند. آنها یا از مزاحمت همسایگان در عذاب هستن یا موجب مزاحمت برای همسایگان دیگرند. به طوریکه معتقدند پول محل اسکان یا زندگی خود را داده اند و هرگونه که بخواهند میتوانند زندگی کنند وشاید هم با این دلیل است که از زندگی در آپارتمان ناراضی به نظر میرسند اما در دنیای امروزی با افزایش رو به رشد جمعیت تنها راه های کنار آمدن با این مشکلات داشتن فرهنگ و قوانین از سوی ساکنان و مطرح کردن و اجرای طرح هایی از سوی مهندسان که بتواند فضاهای آپارتمانی را تا حد زیادی به تشبیه از فضاهای خانه های ویلایی قدیمی در بیاورند. این پژوهش نشانگر راهکارهایی برای نزدیک کردن فضاهای محیطی واحد های آپارتمانی به خانه های ویلایی میباشد.

تعریف مسکن:

مسکن اسم مکان است بر وزن مَفعَل به معنای محل آرامش و سکونت که از ماده سَکَن به معنی آرامش میآید و در اصطلاح به مکانی میگویند که انسان در آن زندگی میکند. در لغت نامه دهخدا مسکن چنین معنی شده: جای باشش و خانه، منزل و بیت، جای سکونت و مقام، جای آرام....

در دومین اجلاس اسکان بشر در سال - 1996 - که در استانبول برگزار شد مسکن مناسب چنین تعریف شده است: »سرپناه مناسب تنها به معنای وجود یک سقف بالای سر هر شخص نیست، سرپناه مناسب یعنی آسایش مناسب، فضای مناسب، دسترسی فیزیکی و امنیت مناسب، امنیت مالکیت، پایداری و دوام سازهای. روشنایی، تهویه، سیستم گرمایی مناسب، زیرساختهای اولیه از قبیل آبرسانی مناسب، بهداشت و آموزش، دفع زباله، کیفیت مناسب زیست محیطی عوامل بهداشتی مناسب، مکان مناسب و قابل دسترس از نظر کار و تسهیلات اولیه که همه این موارد باید با توجه به استطاعت مردم تأمین شود.

خانه با مطرح شدن به عنوان پیکرهای معمارانه در محیط هویت ما را محرز کرده و امنیت را بر ما ارزانی میدارد؛ و سرانجام هنگام پای نهادن به آن به آسایش دست مییابیم. در خانه چیزهایی را مییابیم که بر آنها وقوف داشته و گرامیشان میداریم. ما آنها را با خود از بیرون آورده و به خاطر آنکه بخشی از جهان ما را میسازند در کنارشان به زندگی میپردازیم. هنگام تحقق بخشیدن به سکونت خصوصی، به آزمون آنچه »آرامش داخلی« خوانده شده میپردازیم.

برای بشلارخانه قبل از هر چیزی فضا و مکان درونی است. درونی بودن آن در رابطه با بیرون آن، با کوچه و خیابان، رودخانه و مزرعه،گستردههای بیرونی روستاو شهر، دریا و زمین و آسمان، طبیعت و جهان و سرانجام همه هستی معنا و ارزش مییابد. برای او مهمترین حسن خانه این است که رویا را در خود میپروراند.و در نهایت خانه به ما این امکان را میدهد که در آرامش در خیالات خود غرق شویم.

تصویر شماره 1 :خانه ویلایی

محیط مسکونی از لحاظ کالبدی:

مسکن حافظ کیان خانواده و روابط بین اعضای آن است - ارتباط افقی - و محیط مسکونی روابط همسایگی و ارتباط بین خانوادهها را در بر میگیرد - ارتباط عمومی - محیط مسکونی جایی است که زمینه انطباق کودک را با اجتماع پیرامون وی فراهم میسازد و او را برای ورود به جامعه آمده میکند. از این رو ماهیت و سازماندهی محیط مسکونی نباید بر خلاف فطرت انسان باشد و به علاوه این محیط باید تامین کننده نیازهای مادی، بهداشتی روانی و اجتماعی افراد باشد. محیط مسکونی باید برآورنده نیازهایی چون محافظت، داشتن ثبات و استقلال احساس پیوستگی با طبیعت، تمایل به ابراز وجود، نیاز به زیبایی و هماهنگی اشکال و رنگها، بهره مندی از مناظر و چشماندازهای دلپذیر باشد. بین حجم واحد مسکونی و حجم ساختمانی که آنرا در بر میگیرد باید ارتباطی صحیح برقرار باشد. محیطی که محصور بین ساختمانهای غول آسا و خارج از ابعاد انسانی است از نظر کارشناسان سلامت روانی مناسب نیست.

مهمترین مسئله یک محیط ایجاد زمینه مناسب برای انطباق طفل با اجتماع پیرامونش اس ت. نیازهای کودکان در سنین مختلف تغییر میکند و محیط مسکونی باید بتواند به نیازهای سنین مختلف پاسخگو باشد .

یکی از ویژگی های بارز خانه های ویلایی حق تملک کامل فضاهای بنا و استفاده ی شخصی از همه فضاها میباشد. هر خانه ی ویلایی شامل یک قسمت اعیانی و یک قسمت عرصه میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید