بخشی از مقاله

مقدمه:

تجلی جامعه ای در خور حیات انسان و دور از بدی ها و زشتی ها، با نام هایی همچون مدینه فاضله یا آرمان شهر اسلامی در غالب اندیشه هایی خاص امکان پذیر خواهد بود، اما آیا دین مبین اسلام برای این آرمان شهر برنامه ای ارائه داده است؟

برای شناسایی این آرمان شهر در تفکرات اسلامی، پس از رجوع به تعالیم قرآنی و سیره ی نبوی، با ملاحظه مشی و مرام و شیوه عملی امام - ع - نیز می توان پاسخ این سوال را داد زیرا که آن حضرت با تأسی به پیامبر اسلام در همه ی شئون زندگی، چه گفتاری و چه کرداری همواره پیرو دستورات پیامبر و اسلام بوده است، در این خصوص هرکسی اندکی تاریخ و سرگذشت زندگانی آن حضرت را مورد مطالعه قرار دهد در می یابد که آن حضرت در تمام طول عمر خویش برخی اصول را با تمام وجود پرداخته ×است از جمله ی آن اصول، عدل و عدالت اجتماعی است.

چگونه می شود انسانی با وجود اینکه تمام جمال و کمال دنیا را در اختیار داشته باشد ولی مجذوب آن نشود و در مقابل مجذوب عدالتی شود که باعثه رنج کشیدن و در نهایت شهادتش شود؟ آیا این چنین عدالتی تاثیری نیز بر جامعه اسلامی خواهد گذاشت یا خیر؟ چه ارتباطی میان آرمان شهر اسلامی و عدالت اجتماعی وجود دارد؟ اسلام این رابطه را چگونه ترسیم کرده است؟ دیدگاه امام علی - ع - به جامعه اسلامی تحت رهبری ×خود و مسئله عدالت اجتماعی چگونه است؟ در این مقاله به بحث پیرامون این مسائل خواهیم پرداخت.

بخش اول-کلیات

مفهوم شناسی تمدن

تمدن در لغت به معنی شهر نشین شدن و با اخلاق و آداب شهریان خو گرفتن و نیز همکاری افراد یک ×جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و... معنا شده است

در اصطلاح تمدن عبارتست از تلاش برای آفریدن جامعه ای که کل بشریت بتواند با همنوایی در کنار ×یکدیگر به منزله اعضای یک خانواده ی کامل و جامع درون آن زندگی کند

مفهوم شناسی عدالت

عدالت در لغت به معنی دادگری کردن می باشد و نیز عدالت را در لغت استقامت چیزی و مستقیم بودن داد و انصاف و نیز میزان و امر متعادل معنا کرده اند و در اصطلاح عدالت یعنی حد وسط میان افراط و تفریط اما عدالت در کلام امیر مومنان علی - ع - به معنی قرار دادن هرچیز در جای خودش و رساندن هر ذی حقی به حقش آمده است :  العدل یضع الامور مواضعها عدالت هر چیزی را در جای خودش می نهد - نهج البلاغه: حکمت - 437

تفاوت تمدن و فرهنگ

فرهنگ به مجموعه آداب و عادات و اندیشه ها و اوضاعی اطلاق می شودکه گروهی از مردم در آن شرکت دارندو از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد و نیز فرهنگ بیشتر یادآور پیشرفت های انفرادی است و تمدن یادآور پیشرفت های جمعی می باشد.

در اصطلاح شناسی انسان شناسان، کاربرد تمدن دیرینه تر است ولی انسان شناسان به دلیل ابهام این واژه آن را کنار گذاشته و به جای آن از واژه فرهنگ استفاده کرده اند و در حال حاضر هردو واژه بر یک مفهوم دلالت می ×کند جز آن که دامنه ی فرهنگ محدود تر از تمدن است

بخش دوم: سیری مختصر بر زندگانی حضرت علی - ع -

علی ابن ابی طالب، 23سال قبل از هجرت پیامبر اسلام - ص - از مکه به مدینه، متولد شد او پسرعمو و داماد نبی مکرم اسلام - ص - چهارمین خلیفه اهل تسنن و اولین امام تمامی شیعیان می باشد، او ده یا یازده ساله بود که ×اسلام را اختیار کرد و به عنوان اولین مسلمان پس از حضرت خدیجه - س - محسوب می شود.

او در خانه ی حضرت محمد - ص - بزرگ شد و در جریان شب هحرت پیامبر - ص - از مکه به مدینه به منظور آسان شدن خروج پیامبر در رخت خواب پیامبر - ص - خوابید، چند ماه بعد از هجرت پیامبر - ص - با دختر او حضرت فاطمه - س - ازدواح کرد و از ازدواح آنها دو پسر - امام حسن و امام حسین - و دو دختر - زینب و ام گلثوم ×به دنیا آمد.

در طول زندگی پیامبر - ص - او در تمام غزوات غیر از جنگ تبوک که به فرمان پیامبر - ص - حکمرانی مدینه را به عهده داشت شرکت داشتند و پس از رحلت پیامبر در سال 11 هجری خلافت از امام - ع - غصب شد و این موضوع باعث دودستگی و تفرقه در بین مسلمانان شد و اسلام به دو گروه تشیع و تسنن تقسیم شد و در نهایت درسال35 پس از هجرت، پس از قتل عثمان، حضرت علی - ع - بعنوان خلیفه و حانشین پیامبر - ص - از ×سوی مردم انتخاب شد.

مشخصه حکومت امام علی - ع - بحران های سیاسی و نزاع های داخلی بود و امام - ع - وارث حوادثی بود که پس از رحلت پیامبر - ص - و تا دوره عثمان گریبان اسلام را گرفته بود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید