بخشی از مقاله

چکیده

گیاهپونهکوهی با نام علمی - Mentha pulegium - از روستای ورسک واقع در شهرستان سوادکوه استان مازندران جمع آوری شده است. نمونهها به مدت یک هفته در سایه خشک شدند. نمونه خشک شده ابتدا آسیاب شده و سپس عصارهگیری به روش سوکسله و حلال پرانی به کمک روتاری انجام گرفت و برای خشک شدن کامل به مدت سه روز در دمای اتاق خشک شد. نانو کپسول ها به  وسیله روش امولسیون تهیه شدند؟روش امولسیون نفوذی، روش جایگزینی حلال می باشد که در آن هر دو فاز آبی و آلی حضور دارند؟در این روش زمانی که فاز آلی بصورت آهسته به فاز آبی در حال همزدن افزوده می شود،که در نتیجه آن نانوکپسولها×بصورت  کلوییدی پراکنده شده تهیه شدند. ریخت شناسی نانوکپسولهای حاصله با روش میکروسکوپ الکترونی عبوری، تفرق دینامیکی نور و میکروسکوپ الکترونی روبشی انجام گرفت. که اندازه نانوکپسولهادر حدود 260نانومتر تعیین  شد؟

کلمات کلیدی : پونه کوهی ،عصاره ، نانوکپسول

مقدمه

دستهای از نانو ذرات با ساختارهایی حفرهای شکل هستند که در آنها ذرات ریز مایع یا جامد با یکلایه نازک پیوسته از موادی همچون پلیمرها و پروتئینها در مقیاس نانو پوشش دادهشدهاند. استفاده از روشهای سنتی داروسازی در درمان بیماریها با مشکلات متعددی ازجمله آسیبرسانی به بافتهای سالم، افزایش دوز مصرفی، هدر رفت دارو و منقضی شدن آن در مدت زمان محدود مواجه است. بهبود اثربخشی دارو، قابلیت هدفگیری بهتر سلولها، رهایش کنترل شده دارو، افزایش قابلیت انحلال دارو و جذب بالاتر آن در بدن، کاهش اثرات جانبی و سمیت دارویی، کاهش دوز مصرفی و دفعات تجویز دارو ازجمله مهمترین مزایای نانو حاملهای دارویی به عنوان سامانههای نوین دارو رسانی به شمار می روند. یکی از نانو حاملهای دارویی نانوکپسول میباشد.

تهیه نانوکپسولها

فرآیندهای اصلی ساخت کپسولها شکل عمومی یکسانی دارند: از یک امولسیون روغن در آب یا آب در روغن برای خلق به ترتیب نانو کپسولهای روغنی و آبی استفاده میشود. زمینه کاربرد کپسولها به نوع امولسیون مورداستفاده بستگی دارد؛ مثلاً تزریق وریدی مستلزم استفاده از نانو کپسولهای آبی است، بنابراین برای ساخت کپسولهای مذکور بایستی از امولسیون آب در روغن استفاده شود. با این حال، طبیعت مواد کپسولهشده یعنی آبدوست یا آبگریز بودن آنها- نیز نوع نانوکپسول موردنیاز را دیکته میکند. برای روکشدهی میتوان از پروتئینها، پلیمرها و دیگر مواد طبیعی و مصنوعی سود جست و آنها را بر حسب خواص گوناگونی به غیر از آبدوستی یا آبگریزی، نظیر چسبندگی، مقاومت در برابر محیطهای مختلف و غیره انتخاب کرد.

انواع نانوکپسولها : .1 نانو کپسول پلیمری .2 نانوامولسیونی

مواد شیمیایی و دستگاهها

-1 اتانول - C2H5OH - -شرکت مرک

-2 متانول-مجتمع صنایع شیمیایی غدیر

-3 روغن زیتون

-4 تویین -80 تهیه شده از شرکت شیمی پژوهش آسیا

-5 استیک اسید-مرک

-6 پلی وینیل الکل- تهیه شده از شرکت شیمی پژوهش آسیا

-7 کیتوسان- تهیه شده از شرکت شیمی پژوهش آسیا

-8 کلسیم کلراید- شرکت مرک

-9 سدیم آلژینات- تهیه شده از شرکت شیمی پژوهش آسیا

تجهیزات، ابزار یا دستگاههای مورد نیاز

-1بالون ژوژه

-2بشر

-3کریستالیزور

-4بالن ته گرد

-5پیپت

-6اسپاتول

-7لوله آزمایش پیرکس

-8همزن شیشه ایی

-9ارلن مایر

-10پوار

DLS1 -11

-14ترازو دیجیتال

-15روتاری

-16کلونجر

-17 التراسونیک

-18 شیکر

- نتایج حاصل از اندازه گیری نانو کپسول

با بررسی اثر نسبت های مختلف روغن زیتون به عصاره پونه کوهی بر روی اندازه نانو کپسول های تهیه شده ، نسبت 1:1 بهترین نتیجه را ایجاد نموده است. همانطور که درجدول 1 مشاهده میکنیم در نسبتهای 1:1 اندازه نانو کپسول به ترتیب, 166/9 nm 262 nm , 131/1nm بوده ولیکن در نسبت 3:1 اندازه نانوکپسول 17/99 nm می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید