بخشی از مقاله

چکیده

گیاه¬پونه¬کوهی با نام علمی - Mentha pulegium - از روستای ورسک واقع در شهرستان سوادکوه استان مازندران جمع آوری شده است. نمونه¬ها به مدت یک هفته در سایه خشک شدند. نمونه خشک شده ابتدا آسیاب شده و سپس عصاره¬گیری به روش سوکسله و از طریق حلال اتانول به مقدار 350 میلی لیتر و 30گرم گیاه پونه کوهی انجام گرفت و حلال پرانی به کمک روتاری انجام گرفت و برای خشک شدن کامل به مدت سه روز در دمای اتاق خشک شد. سپس عصاره اتانولی حاصل به کمک کروماتوگرافی¬گازی-طیف-سنج¬جرمی آنالیز شد. تستهای غربالگری بر روی گیاه پونه کوهی به منظور شناسایی فلاونویید، تانین، ساپونین، آلکا لویید، ترپنویید و گلیکوزید انجام شد.

همچنین تستهایی جهت تعیین مهارکنندگی رادیکال آزاد و توان احیا کنندگی بر روی عصاره اتانولی انجام شد.

پس از آنالیز گیاه¬پونه¬کوهی 35 ترکیب توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی – طیف سنج جرمی شناسایی شد. در این آنالیز مشخص شد دی بنزیل هیدروکسیل آمین، -2آمینو-5و– 6 دی متیل-3 - - 1 فنیل پیرازولیل - و - nکوزان بیشترین میزان ترکیبات را شامل میشوند.

تستهای غربالگری گیاه، حضور فلاونوئید، ترپنوئید، ساپونین،گلیکوزید،تانین و آلکالوئیدها در عصاره را نشان داد. قدرت آنتی اکسیدانی عصاره اتانولی با استفاده از خاصیت مهارکنندگی رادیکال 2و2 دی فنیل--1 پیکریل هیدرازیل ارزیابی شد.

مقدمه

داروهای گیاهی برعکس داروهای شیمیایی حاوی ترکیبات زیادی هستند که همگی با سرشت و طبیعت وجود انسان سازگارند. همچنین در عصاره گیاهان، گاهی تا بیش از هزار ترکیب وجود دارد که بعضی مواد اصلی و بعضی فرعی میباشند بسیاری از مواد فرعی در جلوگیری از عوارض جانبی مواد اصلی مؤثرند. از طرفی دیگر بسیاری از این مواد آثار محافظت قلب، کبد، خنثیکننده رادیکالهای آزاد ضد اکسیدان، خنثیکننده سموم بدن و یا اثرات سینرژیسمی و آنتاگونیستی مواد اصلی را دارا هستند ازاینرو با توجه به تعداد مواد و اثرات و مکانیسمهای مختلف داروهای گیاهیمعمولاً دارای سرعت کند، عوارض کم و اثرات پایدار هستند باید به این مطلب نیز اشاره کرد که تنها عیب اشکال مایع داروهای گیاهی - قطرهها - مزه آنهاست.

تهیه عصاره ها

برای عصاره گیری گیاهپونهکوهی از روش سوکسله و دستگاه روتاری استفاده میکنیم

عصاره گیری با روش سوکسله،عصاره گیری با اتانول به مقدار 350 میلی لیتر در 30 گرم پودر گیاه¬پونه¬کوهی انجام شد. حلال پرانی به کمک روتاری انجام گرفت و برای خشک شدن کامل به مدت سه روز در دمای اتاق خشک شد.

مواد شیمیایی و دستگاهها :

-1 اتانول - شرکت مرک

2 -متانول-مجتمع صنایع شیمیایی غدیر

-3 ید-مرک

-4 پتاسیم یدید-مرک

-5 کلروفرم - CHCl3 - - شرکت مرک

-6آسکوربیک اسید –مرک

-7آهن - ااا - کلرید-مرک

-8استیک اسید-مرک

-9هیدروکلریک اسید –مرک

-10سولفوریک اسید-مرک

-11آمونیاک-مرک

-12دی فنیل -پیکریل هیدرازین

تجهیزات، ابزار یا دستگاههای مورد نیاز :

-1بالون ژوژه

-2بشر

-3کریستالیزور

-4بالن ته گرد

-5پیپت

-6اسپاتول

-7لوله آزمایش پیرکس

-8همزن شیشه ایی

-9ارلن مایر

-10پوار

-11کاغذ صافی

-12قیف

-13دستگاه اسپکترو فتو متر

-14ترازو دیجیتال

-15هیتر

-16روتاری

-17کلونجر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید