بخشی از مقاله

چکیده

گیاه باریجه از منطقه لار شهرستان آمل در استان مازندران جمع آوری شد. ساقه این گیاه جدا ودر سایه و مجاورت هوا، خشک وبه صورت پودر در آورده شد. عصاره گیری با متانول به مقدار 650 میلی لیتر در 40 گرم پودر ساقه گیاه باریجه انجام شد و با دستگاه روتاری عمل حلال پرانی انجام گرفت. همچنین تستهایی برای شناسایی ترکیبات ساقه بر روی عصاره متانولی و اسانس انجام شد. راندمان استخراج عصاره متانولی ساقه گیاه باریجه توسط روش خیساندن %8,33 و برای اسانس 0/08را نشان می دهد..

مقدمه

بی شک توسل به گیاهان داروئی کهن ترین رهیافت بشر برای درمان بیماری ها بوده است و در خلال توسعه تمامی تمدن های بشری همواره ارتباط تنگاتنگ و نزدیک میان آدمی و گیاه وجود داشته است، با این حال هنوز بیشتر گونه های گیاهی بررسی نشده و ناشناخته مانده اند و هنوز زمان زیادی مانده است تا منابع جدید و با ارزش گیاهی کشف شود.

در قرن حاضر تحقیقات گسترده ای بر روی گیاهان داروئی انجام پذیرفته و داروهایی با ترکیب های موثره طبیعی افق های جدیدی را برای جامعه پزشکان و داروسازان پژوهشگر سراسر دنیا گشوده اند. به طوری که در حال حاضر حدود یک سوم داروهای مورد استفاده در جوامع انسانی را داروهایی با منشأ طبیعی و گیاهی تشکیل می دهند و صنایع داروسازان جهان تلاش می کنند ساخت شیمیایی اقلام مربوطه به دو سوم بقیه داروها نیز به تدریج منسوخ و به منابع گیاهی متکی گردد. از این رو صنایع داروسازی و گروه های تحقیقاتی بسیاری از کشورها توجه خود را به کشت و تولید گیاهان داروئی معطوف داشته اند.

همچنین با توجه به افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان نسبت به اثرات جانبی نامطلوب داروهای سنتزی و تمایل بشر به استفاده هرچه بیشتر از محصولات طبیعی به منظور حفظ سلامت خویش، همچنین مشکلات مستقیم داروئی مدرن مانند هزینه های بالا، استفاده از منابع تجدید ناپذیر مانند منابع فسیلی آلوده کننده محیط زیست توسط صنایع داروئی و ناتوانی بشر جهت ساخت برخی از ترکیب های داروئی سبب شد که استفاده از گیاهان داروئی در تولید دارو و جایگزین آنان با ترکیب شیمیایی روندی رو به گسترش از خود نشان دهد که این امر در کشورهای اروپایی به وضوح قابل مشاهده است.

تهیه عصاره:

برای عصاره گیری ساقه باریجه از روش خیساندن و دستگاه روتاری استفاده شد.عصاره گیری با روش خیساندن،عصاره گیری با متانول به مقدار 650 میلی لیتر در 40 گرم پودر ساقه گیاه باریجه انجام شد. پس از مدت 4 روز و صاف کردن، با دستگاه روتاری عمل حلال پرانی را انجام می دهیم که مقدارعصاره بدست امده است.

تهیه اسانس:

برای تهیه اسانس از روش تقطیر با اب استفاده شد .اسانس گیری با 600میلی لیتر آب مقطر در 30گرم پودر ساقه گیاه باریجه توسط دستگاه کلونجر انجام شد که مقدار اسانس بدست امد است.

مواد شیمیایی و دستگاهها

تمامی مواد شیمیایی و حلالهای مورد استفاده در این تحقیق از شرکت مرک خریداری شده است.به منظور اندازهگیری جذب محلولها، از دستگاه اسپکترو فتو متر از دستگاه اسپکتروفتومتری جذبی  Jenwayمدل  با طول موج ماکزیمیم نانومتر و همچنین از دستگاه GC-MASبرای شناسایی ترکیبات استفاده شد.

بررسی ترکیبات موجود در عصاره و اسانس ساقه گیاه باریجه

ترکیبات شناخته شده ی عصاره ساقه گیاه باریجه به روش کلاسیک به توسط تست های غربالگری همراه نام و ساختار و دیگر مشخصات آن آورده شده است، همچنین کروماتوگرام حاصل از آنالیز اسانس متانولی ساقه گیاه باریجه نیز در جدول آمده است

تستهای غربالگری

تهیه عصاره آبی :A به 1گرم گیاه پودر شده 20 میلی لیتر آب مقطر اضافه شد .این محلول در حمام آب قرار گرفت تا به جوش بیاید.بعد از 20 دقیقه عصاره آبی صاف شد

تهیه عصاره آبی:B به 4 گرم گیاه پودر شده 20 میلی لیتر آب مقطر اضافه ودر حمام آب قرار داده شده تا به جوش بیاید.سپس عصاره آبی صاف شد.

تانین: 4 میلی لیتر از عصاره A  برداشته، سپس 5 قطره آهن - - III کلرید به آن اضافه شد.

ساپونین: 5 میلی لیتر از عصاره B برداشته و سپس 2/5 میلی لیتر آب مقطر به آن اضافه شد . پس از تکان دادن باید کف پایداری تشکیل شود

فلاونویید: به 1 میلی لیتر از عصاره مقداری متانول اضافه شد . سپس 3 قطره آمونیاک به آنها اضافه شد

ترپنویید: 5 میلی لیتر از عصاره برداشته، 2 میلی لیتر کلروفرم به آن اضافه و سپس 3 میلی لیتر سولفوریک اسید اضافه شد    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید