بخشی از مقاله

چکیده

گیاه باریجه از منطقه لار شهرستان آمل در استان مازندران جمع آوری شد. ساقه این گیاه جدا ودر سایه و مجاورت هوا، خشک وبه صورت پودر در آورده شد. عصاره گیری با متانول به مقدار 600 میلی لیتر در 40 گرم پودر ساقه گیاه باریجه انجام شد و با دستگاه روتاری عمل حلال پرانی انجام گرفت که مقدار عصاره بدست آمده جهت تست های غربالگری استفاده شد.

اسانس جهت شناسایی ترکیبات به دستگاه کروماتوگرفی گازی-طیف سنجی جرمی تزریق شد. تستهای غربالگری بر روی عصاره متانولی به دست آمده از روش خیساندن، به منظور شناسایی فلاونویید، تانین، ساپونین، آلکا لویید، ترپنویید و گلیکوزید انجام شد. همچنین تستهایی جهت تعیین توان احیاکنندگی بر روی عصاره متانولی باریجه کوهی انجام شد. راندمان استخراج عصاره متانولی و اسانس ساقه گیاه باریجه توسط روش خیساندن و کلونجر به ترتیب %10 و %0/08 را نشان می دهد.

پس از آنالیز اسانس استخراج شده از ساقه گیاه باریجه 11 ترکیب توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی شناسایی شد. در این آنالیز مشخص شد گاما گورژونن %35/92، ترنس پینوکارول %11 و میرتنول %9/01 بیشترین میزان ترکیبات را شامل میشوند. تستهای غربالگری فیتوشیمیایی گیاه در حضور فلاونوئید، ترپنوئید، ساپونین، تانین و آلکالوئیدها وعدم حضور گلیکوزید در عصاره را نشان داد.

مقدمه

بی شک توسل به گیاهان داروئی کهن ترین رهیافت بشر برای درمان بیماری ها بوده است و در خلال توسعه تمامی تمدن های بشری همواره ارتباط تنگاتنگ و نزدیک میان آدمی و گیاه وجود داشته است، با این حال هنوز بیشتر گونه های گیاهی بررسی نشده و ناشناخته مانده اند و هنوز زمان زیادی مانده است تا منابع جدید و با ارزش گیاهی کشف شود، به این ترتیب گیاهان را می ×توان به عنوان منبعی از مواد شیمیایی بالقوه مفید دانست که تنها بخشی از آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این مواد شیمیایی بالقوه را می توان نه تنها به عنوان دارو بلکه به عنوان الگویی بی نظیر به صورت نقطه شروعی برای ساخت آنالوگ های دارویی به کار برد و همچنین به عنوان ابزاری جالب به منظور فهم و درک بیشتر و بهتر پدیدههای زیست شناختی به کمک گرفت.

علاوه بر این توصیه های سازمان بهداشت جهانی 3 - WHO - در استفاده از فرآورده های طبیعی، به نوبه خود باعث شده است که تولید و تجارت این گونه محصولات از رونق قابل توجهی جهان برخوردار باشد. هم اکنون، کشورهای مختلف تلاش می کنند تا سهم مناسبی از این بازار در حال رشد را به خود ×اختصاص دهند

استقبال از این موضوع از یک طرف به علت رویکرد جدید عموم مردم و از طرف دیگر توصیه سازمان های بین المللی و ملی ذی صلاح در امر بهداشت مواد غذایی در استفاده از نگهدارنده های طبیعی مختلف به جای مواد شیمیایی می باشند. به طور کلی ×عصاره های گیاهی کاربرد داروئی و طعم دهنده در غذا دارند 

بیماری های حاصل از مصرف غذاهای آلوده به با کتریهای پاتوژن از اهمیت فراوانی در بهداشت عمومی برخوردار بوده و سالانه ×خسارات مالی و جانی فراوانی را به جواع تحمیل می نماید 

مواد و دستگاه های مورد نیاز:

تمامی مواد شیمیایی و حلالهای مورد استفاده در این تحقیق از شرکت مرک خریداری شده است .به منظور اندازه گیری جذب محلول ها، از دستگاه اسپکترو فتو متر از دستگاه اسپکتروفتومتری جذبی Jenway مدل 6550 با طول موج ماکزیمیم 624 نانومتر استفاده شد.

تعیین ترکیب شیمیایی عصاره

حاصل از این تحقیق پس از آنالیز توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی نشان داد که اجزای اصلی اسانس نتایج باریجه به ترتیب عبارت اند از : گاما گورژونن با 35/92 %، بیشترین درصد ترکیبات شناسایی شده موجود در اسانس را دارا ×میباشد. پس از آن ترنس پینوکارول با %11 و میرتنول با 9/01 بیشترین ترکیبات شناسایی شده موجود را شامل میشوند.

بررسی توانایی احیاکنندگی عصاره متانولی گیاه باریجه کوهی به روش FRAP

در این روش میزان توان عصاره گیاه دراحیا کردن کاتیونهای آهن سنجیده میشود. یون Fe3+ - فریک - در حضورعصاره دارای قدرت احیا کنندگی به یون Fe2+ - فرو - تبدیل میشود. شدت رنگ آبی تولید شده نشان دهنده قدرت احیاکنندگی عصاره ساقه گیاه است. هرچه میزان جذب بیشتر باشد قدرت احیاکنندگی را نشان میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید