بخشی از مقاله

چکیده: توریسم به عنوان پیکره اصلی اشتغال زایی، یکی از سه صنعت درآمدزای مهم جهان در کنار نفت و خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است که دارای آثار سودمند اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی در ابعاد گوناگون می باشد. صنعت توریسم بحث استراتژیکی است که قادر به جذب ده ها میلیون نفر توریسم ورزشی به سمت رقابت های المپیک و جام جهانی می باشد. این عامل به رقابتی وسیع و جدی میان کشورهای مختلف به منظور گرفتن امتیاز میزبانی رقابت های بزرگ بین المللی مبدل شده است.

در این حیطه و در دایره بازاریابی ورزشی سه عامل سوق دهنده، جلب کننده و بازدارنده بطور ویژه اثرگذارند.صداقتی - - 1389، قیامی ومحرم زاده - 1386 - ، محمودی یکتا - 1387 - ، میراندا واندوزا - 2005 - ، دیری وجاگو - 2007 - بر این رأی بودند توریسم ورزشی به کمک مجموعه جاذبه های طبیعی و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار رویدادهای ورزشی توسعه می یابد همچنین بستری مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی ملی و محلی کشور میزبان محسوب می شود.

توسعه توریسم متضمن توجه به ابعاد توسعه در تمامی سطوح فردی سازمانی و ملی است و پایداری آن در گرو استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاری، سمت گیری پیشرفت فن آوری و تغییر ساختاری و نهادی است که با نیازهای حال و آینده بشر سازگار است. با توجه به هزینه بر بودن رشته های ورزشی و ضرورت برنامه ریزی جهت حرکت در راستای توسعه جهانی، با بررسی و مطالعه تحقیقات گذشته پژوهش حاضر قادر است الگوی مناسبی برای سودآوری از رویدادهای ورزشی برگزارشده با محور قراردادن صنعت توریسم ورزشی ارائه دهد.

مقدمه: در سرزمین کهن و پهناور ایران به سبب سابقه مدنیت طولانی و برخورداری از تشکل های فرهنگی و علمی همواره جهانگردان از حسن خلق و ورافت حاکمان، مهمانان نوازی و قدرشناسی ایرانیان بهره مند بوده اند و این کشور در طول تاریخ به اعتبار فرهنگ غنی ملی خود، پیوسته به مهمان پذیری شهرت داشته است. اما صنعت توریسم در نیمه دوم قرن بیستم، در جهان با ظرفیت های بسیاری آمیخت که ضرورت بهره گیری از مزایای این صنعت پیشرو، مستلزم توجه به زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و تلفیق این فرهنگ غنی و رشیه دار با فنون پیشرفته در این صنعت است تا با استفاده بهینه از جاذبه های توریسم بی نظیر ایران، این کشور بتواند بدون آنکه دچار خودباختگی فرهنگی شود به رشد و توسعه توریسم و رفاه ملی و اقتصاد کشور دست یابد.

در این مقاله به دنبال ارائه یک تعریف صحیح از گردشگری ورزشی، انواع آن، عوامل موثر بر آن، اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی، ابعاد آن، بررسی موانع موجود بر سر آن، راهکارهای جذب توریست ورزشی و بطور کلی چشم انداز آینده آن در ایران هستیم. توریسم در جهان، از آغاز تا رسیدن به مرحله صنعت گردشگری و تا به امروز، تحولات بسیاری را پذیرا شده و از آن به عنوان "صنعت سفید" یاد می شود. صنعتی که در مقابل با صنایع دیگر از آلودگی کمتر و بازدهی بیشتری برخوردار است و چنین انتظار می رود تا در آینده ای نه چندان دور گوی سبقت را از صنایع اول دنیا همچون نفت و خودروسازی برباید و به عنوان صنعت نخست جهان شناخته شود - . - 2 این در حالی است که دولت ها می کوشند تا حداکثر استفاده را از این خوان گسترده عاید خود سازند. توریسم از آن جهت که تولید کالا و خدمات می کند و با نیروی کار، سرمایه و ارزش افزوده در ارتباط است می تواند صنعت به حساب آید.

ورزش یکی از متداولترین عوامل ایجاد انگیزه برای توریست است و توریسم ورزشی صنعتی است که از ترکیب دو صنعت گردشگری و صنعت ورزش پدید آمده است - . - 3 به عبارت دیگر ورزش یکی از فعالیتهای مهم گردشگران در حین گردشگری است.صداقتی - - 1389، قیامی راد ومحرم زاده - 1386 - ، محمودی یکتا - 1387 - ، میراندا واندوزا - 2005 - ، دیری وجاگو - 2007 - بر این رأی بودند توریسم ورزشی به کمک مجموعه جاذبه های طبیعی و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار رویدادهای ورزشی توسعه می یابد همچنین بستری مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی ملی و محلی کشور میزبان محسوب می شود.

وجود خیل مشتاقان درمسابقات ورزشی، هواداران متعصب و پر و پا قرص تیمهای مختلف و نیز هواداران سلامتی و تندرستی که بی وقفه خواهان خدمات مناسب سریع و متنوع ورزشی میباشند، باعث شده که ورزش به عنوان یک صنعت پرطرفدار و پردرآمد در جهان شناخته شود به گونهای که برای مثال در آمریکا این صنعت با ارزشی حدود 2/3 میلیارد دلار در رده بیستم صنایع ایالات آمریکا قرار دارد.

گردشگری ورزشی یک تجارت چند میلیون دلاری است که دارای سریعترین رشد یعنی حدود 4/5 تریلیون دلار در سطح دنیا می باشد وتا سال 2011 میلادی انتظار می رود که حدود %10 اقتصاد بومی را در بر گیرد - . - 2شهرها و مناطق سراسر دنیا که پذیرای تماشاگران مسابقات مختلف ورزشی می باشند در این رشد %10 سهیم هستند، در بعضی از کشورها، ورزش بیش از %25 از درآمد گردشگری آن را شامل گردیده است. صنعت گردشگری ورزشی یک بحث استراتژیک می باشد که قادر به جذب دهها میلیون نفر تماشاگر - گردشگر ورزشی - به سمت رقابت های المپیک و جام جهانی است. به عنوان مثال استرالیا برای المپیک 2000 سیدنی، 1/7 بیلیون دلار هزینه نمود و پیش بینی می گردد در طول 10 سال اینده 4/5 بیلیون دلار درامد کسب نماید - 1،. - 3

توریسم ورزشی :فعالیتی که در آن یک گروه از مردم به مکان گروه دیگر برای گذراندن اوقات فراغت و ورزش کردن، تماشای رویدادها و جاذبه های ورزشی و کسب چارچوب روحی و ذهنی سالم برای ایجاد روابط اجتماعی از طریق ورزش مسافرت می کنند و حداقل 24 ساعت و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کنند که به صورت رسمی یا غیررسمی و شامل فعالیت های رقابتی و غیررقابتی می باشد - . - 2 عوامل توسعه توریسم: بطور کل در این حیطه و در دایره بازاریابی ورزشی سه عامل سوق دهنده، جلب کننده و بازدارنده بطور ویژه اثرگذارند که بطور مختصر به تعریف آنها می پردازیم - 4،7،: - 2 عوامل سوق دهنده به عواملی گفته می شود که در ارتباط با کشور مبدا می باشد و به مواردی چون انگیزه ها، نیازها، علائق، فرهنگ و ویژگی های دموگرافیک گردشگر مربوط می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید