بخشی از مقاله

چکیده

در قرن حاضر ورزش از ملزومات زندگی معاصر است و بخشی از فرهنگ و هویت ملل محسوب می شودو نیز یکی از صنایع بزرگ و مهم در دنیاست و افراد بسیاری در سرتاسر جهان در آن اشتغال دارند ورزش به حدی در جوامع امروزی رسوخ کرده که عنوان می شود یکی از متداول ترین عوامل ایجاد انگیزه برای سفر و گردشگری است. متاسفانه کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای  بسیار در زمینه توسعه گردشگری نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند

استان زنجان و بالاخص شهرزنجان نیزاز  این قاعده مستثنی نبوده، و با داشتن پتانسیلها وظرفیتهای گسترده گردشگری هنوز در ابتدای راه بهره برداری از این توانمندی بالقوه  قرار دارد ؟شناسایی این قابلیتها ؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی ازپیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم گردشگری تبدیل  کند ؟یکی از مناطق مهم گردشگری شهر زنجان مجموعه تفریحی و ورزشی گاوازنگ می باشد که باتوجه موقعیت مناسب شهری می تواند یکی از قابلیتهای مهم شهر درجذب گردشگر وبه خصوص گردشگر ورزشی باشد.

دراین پژوهش جهت شناسایی نقاط قوت وضعف وفرصتها وتهدیدهای پیش رو مجموعه با توجه به این که اهداف ومتغیرهای پژوهش و به دنبال آن سؤالات مطرح شدهکاملاً تخصصی بودند، کارشناسان ازجامعه ای با اطلاعات حرفه اینسبتاً جامع انتخاب شدند. تحلیلهای حاصل از مدل SWOT نشان می دهد که این مجموعه از ظرفیت جذب گردشگر ورزشی برخوردار می باشد.وجدول اولویت بندی QSPM بیانگرآن است که ازمیان شش استراتژی انتخاب شده احداث مجموعه اقامتی باشاخصه های جاذب درارتقاء نقش مجموعه ورزشی گاوازنگ زنجان در جذب گردشگر ورزشی دارای اولویت بالایی می باشد.

مقدمه

بیان مسأله

گردشگری به عنوان یکی از مهمترین راه های توسعه و رشد اقتصادی در جهان به شمار میرود ؟ وگردشگری ورزشی یکی از موثرترین شاخه های گردشگری در این صنعت می باشد. .با توجه به فواید مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی اثبات شده این صنعت و همچنین وجود پتانسیل ها و ظرفیت های متعدد در کشور، لزوم توجه بیشتر به دو حوزه ورزش وگردشگری در خصوص شناخت و توسعه این صنعت بیش از پیش احساس می شود.

در تفکر اسلامی نیز، برای گردشگری کارکردی خاص مورد توجه قرارگرفته است ، به گونه ای که سیر درزمین برای رسیدن به درکی بالا جهت ستایش قدرت مطلق و تأمل در نظام آفرینش خداوندگار باریتعالی از سفارش های مؤکد قرآنی است . دین مبین اسلام هم در قرآن و هم در سنت به کرات به بعد تبادل فرهنگی و تعامل صلح آمیز ناشی از سفر اشاره فرموده است .در یک بررسی اجمالی در قرآن می توان آیاتی را در این رابطه مشاهده کرد .در آیه 20 سوره عنکبوت می فرماید :ای رسول بگو به مردم که در زمین سیر کنید که خداچگونه خلق را ایجاد کرده که خدا بر هر چیز تواناست .

 استان  زنجان  و  بالاخص شهرزنجان  با  داشتن  پتانسیلها  وظرفیتهای  گسترده  گردشگری  هنوز  در  ابتدای  راه بهره  برداری  از  این   توانمندی بالقوه قرار دارد .شناسایی این قابلیتها ؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی ازپیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم  گردشگری تبدیل کند

مجموعه تفریحی و ورزشی گاوازنگ یکی از مناطق مهم گردشگری شهر زنجان می باشد که باتوجه موقعیت مناسب شهری می تواند یکی از قابلیتهای مهم شهر درجذب گردشگر وبه خصوص گردشگر ورزشی باشد

پیشینه تحقیق

درتحقیق های انجام شده با موضوع گردشگری ورزشی نمونه های یافت شده دارای موضوعات کلی بوده وبیشتربه بررسی گردشگری درمقیاس کشور،استان یا شهر پرداخته شده است،که به نمونه هایی که ارتباط نسبی موضوعی داشته اند پرداخته شده است .

در مقاله بررسی مهم ترین جاذبه های طبیعی ورزشی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی کشور ازدیدگاه کارشناسان ورزشی وگردشگری مهم ترین راهکارهای پیشنهادی توسط کارشناسان این تحقیق برای توسعه و گسترش گردشگری ورزشی به ترتیب تبلیغات مناسب و اطلاع رسانی در موردگردشگری ورزشی؛ برنامه ریزی جامع برای توسعه گردشگری ورزشی؛ گسترش و ساخت مکان های ورزشی درمناطق مستعد؛ ایجاد نگرش مناسب و برخورد خوب با گردشگران ورزشی ؛ ایجاد امکانات رفاهی و خدمات بهداشتی برای گردشگران ورزشی و وجود نهادی واحد برای تصمیم گیری درباره گردشگری ورزش اشاره شده است .

در مقاله بررسی جاذبه های طبیعی مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان کردستان جهت توسعه و فعال کردن توریسم ورزشی پیشنهادهای ارایه شده شامل : ایجاد و احداث زیرساخت های رشته ورزشهای زمستانی مانند پیست های اسکی و زیرساخت های حمل ونقل مرتبط با آن، توسعه گردشگری کوه نوردی وتپه نوردی به عنوان یکی از قابلیت های ممتاز استان، ارائه امکانات و خدمات رفاهی مناسب برای اقامت گردشگران ورزشی و تأسیس کمپ ها و اردوگاه های ورزشی در مناطق خوش آب و هوای استان، برای جذب تیمهای ورزشی مختلف که در دوره های آماده سازی هستند، پیشنهاد شده است.

در مقاله تحلیل گردشگری ورزشی در شهر اصفهان بر اساس مدل SWOT ، از دیدگاه کارشناسان - علی یار، مینا مستحفظیان - نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه افراد مورد مطالعه، ابنیه تاریخی و آثار باستانی مهم ترین نقطه قوت، عدم انجام بازاریابی به کمک متخصصین و تکنولوژی روز مهم ترین نقطه ضعف، قرار گرفتن اصفهان از لحاظ جغرافیایی در مرکز کشور مهم ترین فرصت و ضعف در ناوگان حمل و نقل ریلی مهم ترین تهدید در زمینه گردشگری ورزشی در شهر اصفهان می باشد.

در مقاله نقش مقاصد در توسعه صنعت گردشگری ورزشی در یک دوره پنج ساله در امارت ابوظبی - ابوالفضل فراهانی ، نوشین اصفهانی ،محسن زارعی ،حسین خالقی آرانی - موفقیت امارت ابوظبی در تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی و افزایش ظرفیت گردشگری و توانمندی در جذب گردشگران و کسب درآمدهای هنگفت ارزی، مبنی بر استفاده صحیح و مدیریت شده ازمنابع طبیعی و محیط جغرافیایی امارت ابوظبی و فراهم آوردن تسهیلات و خدمات کیفی و کمی گردشگری برای جذب گردشگران بین المللی بوده است.

درمقاله بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعه صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی - محمدرضا معین فرد ،محمدرضا حامدی نیا ،ابوالقاسم امیراحمدی - نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن است که با توجه به شناخت تأثیرات توسعه صنعت گردشگری و وجود موانع و محدودیت های موجود این پدیده ورزشی در استان واهمیت توسعه گردشگری ورزشی و لزوم بهره مندی از منافع مختلف جذب گردشگر ورزشی در استان لزوم برنامه ریزی و توسعهگردشگری ورزشی توسط سیاستگذاران و برنامه ریزان استان احساس می شود.

روش تحقیق

پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی -تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است .با توجه به این که اهداف ومتغیرهای پژوهش و به دنبال آن سؤالات مطرح شدهکاملاً تخصصی بودند، پاسخگویان می باستی ازجامعه ای با اطلاعات حرفه اینسبتاً جامع انتخاب می شدندکارشناسان انتخاب شده شامل منتخبی از رییس واعضای هیات های ورزشی استان زنجان - تنیس ،گلف ،دوچرخه سواری ،اسکی،ووشو،کوهنوردی،.... - واعضای واحد مهندسی اداره ورزش وجوانان استان زنجان می باشد.

در این پژوهش  ارتقاء نقش مجموعه ورزشی گاوازنگ زنجان در جذب گردشگر ورزشی با استفاده از مدل SWOT تحلیل شده و اولویت بندی استراتژیها با ماتریس QSPM انجام شده است .

مفاهیم، دیدگاهها و مبانی نظری

تکنیکSWOT

تکنیک یا ماتریسSWOT ، که گاهی TOWS نیز نامیده میشود، ابزاری برای شناخت تهدیدها و فرصتهای موجود در محیط خارجی یک سیستم و بازشناسی ضعفها و قوتهای داخلی آن به منظور سنجش وضعیت و تدوین راهبرد برای هدایت و کنترل آن سیستم است. این روش - SWOT - نتیجه مستقیم مدل دانشکده تجاری هاروارد است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید