بخشی از مقاله

چکیده:

انرژی خورشیدی یکی از مهمترین انرژیهای پاک و تجدیدشونده است. کشور ایران به دلیل آفتاب گیر بودن اکثر نقاط جغرافیایی، موقعیت مناسبی برای استفاده از این انرژی دارد. از این رو میتوان از این انرژی در سطح شهرهای ایران، و در این مقاله شهر کرمان، جهت روشنایی معابر حداکثر استفاده را برد. به این ترتیب صرفه جویی قابل توجهی در منابع فسیلی و هزینه صورت خواهد گرفت. این نوع چراغها در اشکال متنوع و کارکردهای متفاوتی طراحی شدهاند و اخیرا در کشورهای توسعه یافته به بهرهبرداری رسیدهاند. مقاله حاضر مقالهای مروری است که سعی شده درآن ضمن بیان تفصیلی جزییات این تجهیزات و نحوه کاربرد آنها در توسعه شهری امروزی، درزمینه پتانسیل کشور ایران و خصوصا استان کرمان برای بهرهگیری از این فنآوری، نیز اطلاعاتی به روز ارائه شود. منابع این مقاله را سایتها و نشریات علمی معتبر، که اخیرا منتشر شدهاند، تشکیل می دهند. با توجه به مطالب این مقاله می توان چنین استنتاج کرد، استان کرمان استعداد خیلی خوبی برای بهرهگیری از این نوع انرژی پاک دارد. استفاده از روشنایی خیابانی به صورت خورشیدی می تواند در سطح کلان شهری از نظر زیست محیطی و اقتصادی بسیار مفید باشد. این تکنولوژی می تواند قدمی مهم در پایدارسازی شهرهای ایران محسوب شود.

کلمات کلیدی: انرژی خورشیدی،انرژی پاک،روشنایی شهری،فن آوری

مقدمه :

بحران انرژی، لغتی است که آن را بارها شنیده ایم . امروزه به دلیل کاهش سریع منابع زیر زمینی و افزایش جمعیت ، این مسئله ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول کرده است . اگر چه با ظهور انرژی هسته ای تصور می شد این مشکل تا حدودی مرتفع شده باشد ، اما با آشکار شدن اثرات خطرناک زیست محیطی مواد پرتو زا ذهن بشر یار دیگر به چالش کشیده شد. - شرکت تعاونی برنا مشاوران کارا ،1388، - 4 گرایش به سمت کاربرد انرژیهای تجدید پذیر در جهان به حدی است که در سال 2090 شاهد چرخش کامل جهان به سمت این منابع و کاهش 99% آلاینده های محیط زیستی و جایگزینی آنها با انرژیهای پاک خواهیم بود. انتظار میرود که منابع انرژی تجدید پذیر در سال 2050 حدود 20 تا 40 درصد و در سال 2100، حجمی معادل 30 تا 80 درصد انرژی اولیه مورد نیاز دنیا را تأمین کنند. از سال 1883 با ساخت اولین سلول خورشیدی تلاش برای بهبود کارایی این سلولها و بهره برداری هر چه بیشتر از انرژی خورشید آغاز شد . - سایت شهرداری منطقه 4 تهران، - 1390

برخی از کشورها در بخش انرژی خورشیدی سرمایه گذاری های قابل توجهی کرده اند . تلاش برای استفاده از این انرژی که از قرن نوزدهم به طور جدی آغاز شده است تاکنون به موفقیت های زیادی رسیده است و در حال حاضر سیستم های خورشیدی متعددی برای مهار و استفاده از انرژی خورشید برای تولید الکتریسیته ساخته شده است. - شرکت تعاونی برنا مشاوران کارا ،1388، - 4 در کشور ما نیز از حدود سال 1370 تلاشها و برنامه ریزیها در جهت شناخت پتانسیل انرژیهای نو و به ویژه انرژی خورشید و کاربرد هر چه بیشتر آنها آغاز شده است. در این خصوص اقداماتی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی انجام داده است، یکی از این اقدامات استفاده از سیستم های روشنایی خورشیدی در سطح شهرها و معابر عمومی است، که در کشورهای پیشرفته نیز از این سیستم ها استفاده میشود. - سایت شهرداری منطقه 4 تهران، - 1390

از شهرهایی که در ایران پیشرو در استفاده از این سیستم ها هستند میتوان به کاشان، استان فارس، سیرجان و اهواز و خوزستان که جدیدا پروژه بهره برداری از این سیستم در این شهرها افتتاح شده است را نام برد.کرمان از شهرهایی است که به دلیل موقعیت جغرابی ویژه، پتانسیل خیلی خوبی برای استفاده از انرژی خورشید دارد و به خصوص در امر روشنایی شهری میتوان از این انرژی نهایت استفاده را برد.در این مقاله به بررسی اقلیم کرمان و پتانسیل های اقلیمی این منطقه برای استفاده از این انرژی در سیستم های روشنایی شهری و همچنین مطالعه جنبه های اقتصادی و فنی این سیستم که در حال حاظر در برخی شهرهای ایران به بهره برداری رسیده است پرداخته شده است و همچنین شرحی از نحوه کارکرد سیستم های روشنایی خورشیدی شهری و انواع آن آورده شده است. همچنین سعی شده برخی از سیستم های روشنایی خورشیدی که در حال حاضر در سطح شهرهای ایران استفاده می شود، به همراه هزینه راه اندازی و نصب این سیستم ها آورده شود.همینطور طی یک مطالعه میدانی میزان شناخت مردم از این سیستم و اقبال عمومی از راه اندازی روشنایی خورشیدی در کرمان بررسی شده است.

-1 بررسی اقلیم کرمان و داده های اقلیمی لازم - تابش، باد -

:1-1 موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان

شهر کرمان در استان کرمان واقع شده است واستان کرمان در جنوب شرقی ایران از شمال با استانهای خراسان و یزد، از جنوب با استان هرمزگان، از شرق با سیستان و بلوچستان و از غرب با استان فارس همسایه است. مساحت این استان حدود181714 کیلومترمربع است و بین 55 درجه و 25 دقیقه تا 32 درجه عرض شمالی و 26 درجه و 53 دقیقه تا 29 درجه و 59 دقیقه طول شرقی از نصفالنهار گرینویچ قرار گرفته است.. - سایت انجمن علمی معلمان و گروه جغرافی استان کرمان، - 1389 این موقعیت باعث شده است که استان کرمان در محدوده کمربند تابشی خورشید قرار گیرد و میزان بالایی از انرژی تابشی خورشید را جذب کند.

به طوری که در شکل - 1 - مشاهده می کنید 90% خاک ایران بیش از 300 روز آفتاب خیلی مؤثر وجود دارد. در شکل زیر تابش متوسط سالیانه خورشید بر نقاط مختلف کره زمین نشان داده شده است و موقعیت ایران در این شکل قابل مشاهده است. - سایت شهرداری منطقه 4 تهران، - 1390میزان تابش خورشید در نقاط مختلف ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است . - سایت شهرداری منطقه 4 تهران، - 1390 این پتانسیل مطلوب انرژی خورشید همانطور که در شکل مشخص است دراستان کرمان 2200 کیلو وات است، و شهر کرمان با ارتفاع 1760 متر از سطح دریا، زمینه بسیار مناسبی برای استفاده از تجهیزات خورشیدی دارد.

:1-2 باد

بادهای منطقه جنوب شرقی ایران از بادهای اصلی موجود در منطقه به وجود می آیند و مهمترین آنها عبارتند از : باد هرات ، باد سام، باد سرخ، باد ناشی »باد شمال شرقی« به طور کلی بادهای کرمان در فصول مختلف عبارتند از :

باد شمال: باد سردی است که در زمستان می وزد و همراه با باران است.
باد غربی: بادی طوفانی است و همراه با شن و رگبار در زمستان تا آخر اردیبهشت می وزد. باد شرقی: بیشتر در زمستان می وزد گرم و بدون رطوبت است.
باد جنوبی: باد گرمی است که در تابستان می وزد و همراه با گرد و غبار است. - ساسان مرادی،1390، - 75

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید