بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی راه های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه ی نماز در بین دانش آموزان در مدارس بوده است. این مطالعه بر حسب نوع هدف، ازنظر نوع داده ها کیفی، و از نظر نحوه ی اجرا توصیفی است. نماز متعالیترین اندیشه و رفتار حقشناسی و قابلیت و شایستگی در تقدیم حمد و سپاس به درگاه خالق منان، کاملترین پاسخ به عالیترین نیاز انسان یعنی نیاز به خودشکوفایی و کمالجویی است. نماز در دین مقدس اسلام، از اهمیت ویژهای برخوردار است و یکی از فروع دین و حتی ستون دین بهحساب میآید و قرآن کریم با تعبیرهای مختلفی، مانند »اقیموالصلوه« بر واجب بودن آن تصریح فرموده است، هر چه در مورد اهمیت نماز مطالعه کنیم شناخت ما در مورد نماز بیشتر میشود.

نماز به معنای ارتباط و سخن گفتن مستقیم با خداوند بزرگ است و این بالاترین توفیقی است که یک جوان میتواند از آن برخوردار شود و سعی میکند همواره خود را آماده سازد: نماز از واجباتی است که در هیچ شرایطی نباید ترک شود نماز میراث تمامی انبیاء است و از اساسیترین ارکان حیات، تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوانان است و تاریخ این حقیقت را نشان میدهد که هرگاه نماز در جامعه رو به ضعف و فراموشی گذاشت، مقدمات انحطاط آن جامعه فراهم میشود . در این تحقیق بر توسعه راهکارهای جذب دانش آموزان به عنوان موثرترین قشر هر جامعه تاکید گردیده است و روش تحقیق به صورت مقطعی و اسنادی بوده است.

مقدمه

انسان فطرتا موجودی خداجوست و کنجکاوی از ویژگی های برجسته ی او به حساب می آید. از جمله سوالاتی که انسان همواره در جست و جوی پاسخی برای آن بوده، این است که چرا او باید به عبادت خدا می پردازد. آثار و  شواهد تاریخی موجود نشان می دهد که بشر در زمان ها و مکان های مختلف با شیوه های گوناگون خدا را عبادت کرده است و البته دلائل و مدارک زیادی در این خصوص وجود دارد. به عنوان نمونه ساموئل کوئینگ جامعه شناس معروف معتقد است: اساسا در جهان طایفه یا جامعه ای بدون نیایش، معتقدات و آداب و رسوم وجود ندارد.

ما نتوانستیم از لابه لای اوراق تاریخ، لوحه ها، کتیبه ها و بقایای آثار تاریخی، بشر را از قید مذهب و  نیایش و پرستش آزاد ببینیم - آل یاسین،. - 1382 نماز در زندگی فردی و اجتماعی انسان آثار و کارکردهای معنوی و تربیتی فراوان دارد و در میان عبادات از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است، به طوری که همه ی انبیای الهی مأمور به توصیه و سفارش به نماز در بین قوم خود بوده اند. نماز استوارترین و بهترین راه برقراری ارتباط انسان با خداوند و سرچشمه ی همه کمالات و فضایل انسانی است.

نماز زمینه ی همه خوبیها و پاکی ها و دوری از همه ی گناهان و ناپاکی هاست و کاملترین شکل عشق ورزی بین مخلوق با خالق و عاشق با معشوق است. از نماز در فرهنگ اسلامی به عنوان پایه و عمود دین و رأس همه عبادتها یاد شده است، به گونه ای که اگر انسان آن را انجام دهد، مسیر همه نیکی ها و زیبایی را پیموده و از همه منکرات و زشتی ها مصون خواهد ماند. اهمیت و جایگاه نماز در مکتب حیات بخش اسلام به اندازه ای است که حضرت علی - ع - فرمودند: »آگاه باش که هر عملی از تو در گرو نماز است - «

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید