بخشی از مقاله

چکیده:

 اهمیت استراتژیک مالی و اقتصادی این بازار، هرگاه اخلال و انحراف گستردهای در آن رخ دهد، تجهیز و تخصیص منابع مالی کشور با مشکل جدی مواجه میشود. یکی از عوامل بهوجود آورنده این مسایل حباب قیمتی است. این تحقیق به بررسی حباب قیمت درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. ابتدا از طریق آزمون کشیدگی و چولگی مشخص گردید که در بورس تهران طی دوره زمانی 1390 تا 1394 حباب قیمت رخ داده است. سپس با انجام آزمون حباب قیمت، تمامی شرکتهایی که در قلمرو زمانی مذکور از رشد و سقوط شدید قیمتی در بورس برخوردار بوده به دو گروه شرکتهای بدون حباب و حباب قیمتی تقسیم شدند.

از آنجایی که مطالعات صورت گرفته نشان میدهد، سری های زمانی مالی مانند قیمت سهام، نوعی رابطه غیر خطی را نشان میدهند روشهای انباشتگی و هم انباشتگی مرسوم مناسب نخواهند بود، درحالیکه در مدل رگرسیون لجستیک ضرایب به صورت غیرخطی با متغیر وابسته در ارتباطاند. بنابراین در این پژوهش، مدل رگرسیون لجستیک بکارگرفته شده است. این پژوهش امکان پیشبینی حباب قیمت شرکتها در بورس تهران را براساس متغییرهای درونزای شرکتها از قبیل: نسبت P/E، اندازه شرکت، نوسان درصدی قیمت، با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک و پروبیت بررسی میکند. نتایج مشخص کردند که بین نسبت P/E، اندازه شرکت، نوسان درصدی قیمت، با حباب قیمت رابطه معنیداری وجود ندارد.

-1مقدمه:

یکی از گزینههای مهم مورد توجه سرمایهگذاران بازار سرمایه میباشد. در این بازار، سهام مختلف از لحاظ ریسک و بازده مورد بررسی قرار گرفته و در نقطه بهینه انتخاب و خریداری میشوند. در نتیجه کارایی بازار سرمایه اهمیت مییابد تا با جذب سرمایهگذاران به تأمین منابع مالی و در پایان اختصاص بهینه منابع به منظور بازدهی بالاتر آنها داشته باشد. بنابراین، بازار سرمایه ای را کارا مینامند که نوسانات منطقی بنابر عوامل بنیادی - مانند اطلاعات منتشره شرکتها - داشته باشد. طی سالهای گذشته، بحث حباب قیمتی موجب کاهش اطمینان و اعتماد سرمایهگذاران بازار سرمایه ایران شده و از دلایل اصلی جهتدهی سرمایهگذاریها به سمت دیگر بخشهای اقتصادی از جمله بازارهای موازی سکه و ارز و مسکن شده است و ضربه بزرگی را به بازار سرمایه که رونق و شکوفایی آن همانا رونق اقتصادی را برای کشور به همراه دارد، وارد آورده است. در نتیجه مطالعه عوامل اثرگذار بر بروز حباب قیمتی و سازوکارهای کنترل آن به منظور افزایش کارایی بازار سرمایه، با اهمیت جلوه میکند.

هدف کابردی این پژوهش کمک به فعالان بازار سرمایه در تشخیص شرایط بازار و تصمیمگیری مناسب است و هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر عوامل اندازه شرکت، نسبت P/E، نوسان-درصدی قیمت، در ایجاد حباب قیمتی در بورس اوراق بهادار تهران استمتعاقباً. با توجه به اهمیت بورس اوراق بهادار در اقتصاد هر کشور و تأثیرات نامطلوب حباب قیمتی بر نوسانات غیرمنطقی بورس اوراق بهادار، مشخص است که باید مانع از بروز آن شد. در نتیجه با اشاره به مبهم بودن عوامل ایجاد حباب قیمتی، پژوهش پیش رو بر آن است که با بررسی تاثیر اندازه شرکت، نسبتP/E، نوساندرصدی قیمت بر ایجاد حباب، گامی در جهت شناخت این پدیده بردارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید