بخشی از مقاله

چکیده

بهمنظور ارزیابی توانایی مدل هیدروتایم در توصیف جوانهزنی بذرهای طالبی - رقم ʼاستاندارد سمسوری - ʽ، آزمایشی به صورت اسپلیتپلات در قالب طرح پایه کاملا تصادفی در دمای 35 درجه سانتیگراد و در پنج سطح تنش خشکی - صفر، -0/12، 0/24، -0/36 و -0/5 مگاپاسگال - با چهار تکرار انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که با افزایش سطوح تنش خشکی، درصد و سرعت جوانهزنی به طور معنی داری کاهش یافت . - P <0/001 - به طوریکه، کاهش پتانسیل آب از صفر به -0/5 مگاپاسگال منجر به کاهش 32/8 و 57/3 درصدی بهترتیب درصد جوانهزنی - از 99/3 به 66/7 درصد - و سرعت جوانهزنی - از 0/0375 به 0/0016 ساعت - شد. همچنین، مدل هیدروتایم با ضریب تبیین بالا 0/98 توانست واکنش جوانهزنی بذرهای طالبی به تنش خشکی را توصیف کند. مقدار ثابت هیدروتایم و پتانسیل پایه تا 50 درصد جوانهزنی بهترتیب 14/1 مگاپاسگال بر ساعت و -0/58 مگاپاسگال برآورد شد. علت کاهش جوانهزنی در پتانسیلهای بالاتر را میتوان به صدمات غشای سلولی، کاهش فعالیت آنزیمها و اندامکهای سلول در طول دوره جوانهزنی، نسبت داد. طبق نتایج مطالعه حاضر، مدل هیدروتایم بهخوبی قادر بهکمّیسازی پاسخ جوانهزنی بذر طالبی در شرایط تنش خشکی میباشد.

واژگان کلیدی: هیدروتایم، طالبی، تنش خشکی، جوانهزنی.

-1 مقدمه

سبزیجات بخشهای تازه و خوراکی گیاهان علفی هستند که به دلیل دارا بودن ترکیبات ارزشمندی از جمله کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بسیاری بیماریها برای انسانها مفید هستند . - 14 - طالبی - Cucumis melo L. - منبع غنی از ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و منیزیم به شمار میرود که از خواص دارویی مفیدی از جمله ضد درد، ضد التهاب، ضد اکسیدکنندگی، ضدسرطان، ضد-میکروبی و فعالیت ضدبارداری برخوردار است . - 11 - تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی در سالهای آینده از طریق افزایش خشکسالی میتواند منجر به کاهش تولید در گیاهان شود . - 8 - جوانهزنی بذر یکی از مهمترین مراحل در چرخه زندگی بسیاری از گونههای گیاهی میباشد 9 - و . - 6 که تحت تأثیر عوامل محیطی بسیاری از جمله دما، پتانسیل آب، اکسیژن، نور و تنظیمکنندههای غیرزنده قرار میگیرد 2 - و . - 12 دما و آب اولین عوامل موثر بر جوانهزنی بذر محسوب می-شوند . - 3 -

مطالعات متعددی نشان داد که کاهش پتانسیل آب منجر به کاهش درصد ، یکنواختی، سرعت جوانهزنی و در نهایت کاهش عمکلکرد گیاهان میگردد. - 13 - گزارش کردند که افزایش تنش خشکی در خربزه منجر به کاهش درصد و سرعت جوانهزنی، وزن خشک گیاهچه و طول گیاهچه گردید. - 4 - نیز کاهش درصد، سرعت و یکنواختی جوانهزنی را در اثر افزایش شدت تنش خشکی در هندوانه گزارش نمودند. وقوع تنش خشکی در دوره رشد گیاه به خصوص در مرحله جوانهزنی، سبب کاهش شدید پتانسیل اسمزی و عدم توانایی بذر در جذب آب و در نتیجه درصد و سرعت جوانهزنی میشود - 4 - در. چند دهه اخیر برای کمّی سازی پاسخ جوانهزنی بذر گیاهان مختلف به تغییرات پتانسیل آب از مدل هیدروتایم به خوبی استفاده گردید 5 - و . - 4

که در آن، : + ثابت هیدروتایم - مگاپاسکال بر روز - یعنی مقدار پتانسیل های آب بالاتر از پتانسیل آب پایه که برای رسیدن به کسر خاصی از جوانهزنی باید بهصورت تجمعی جمع شوند، :ψ پتانسیل آب محیط - مگاپاسکال - ، : ψ b انحراف معیار پتانسیل آب پایه - مگاپاسکال - داخل توده بذر و :ψb - g - پتانسیل آب پایه برای کسر خاصی از بذرهای جوانهزده در یک توده بذر، :GRg سرعت جوانهزنی در کسر خاصی از بذرهای جوانهزده، میباشند. در این مدل، مقادیر    ثابت نبوده که در اکثر موارد برای توصیف آن از توزیع نرمال استفاده میشود . - 4 - پارامترهای این مدل قادر به کمّی سازی بسیاری از شاخصهای مهم از جمله سرعت و یکنواختی جوانه-زنی و تعیین آستانه تحمل جوانهزنی می باشد . - 5 - بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی پاسخ جوانهزنی بذرهای طالبی - رقم ʼاستاندارد سمسوری - ʽ به تنش خشکی با استفاده از مدل هیدروتایم اجرا گردید.

-2 مواد و روشها

بذرهای طالبی - رقم ‘استاندارد سمسوری - ’ از شرکت فلات تهران تهیه شدند. آزمایش به صورت اسپلیت-پلات در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با چهار تکرار در پژوهشکده ژنتیک و زیستفناوری کشاورزی طبرستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1396 اجرا شد. جهت ارزیابی پاسخ جوانهزنی بذرهای طالبی به تنش خشکی، بذرها در پنج سطح پتانسیل آب - صفر، -0/12، -0/24، -0/36 و -0/5 مگاپاسکال - و در دمای 35 درجه سانتی گراد - دمای مطلوب - قرار گرفتند . - 7 - پتانسیلهای مختلف آب با فرمول میشل و رادکلیف و با استفاده از پلیاتیلنگلیکول 8000 تهیه شدند . - 10 - هر واحد آزمایشی شامل یک پتریدیش به قطر 9 سانتیمتر بود که در آن 35 عدد بذر طالبی بر روی دو حوله کاغذی در زیر و یک حوله کاغذی در روی قرار داده شد. مقدار محلول - آب مقطر برای تیمار شاهد و پتانسیلهای مختلف آب - استفادهشده برای هر پتریدیش حدود 10 میلیلیتر بود.

قارچکش کربوکسیلتیرام به نسبت 2 در هزار به صورت مخلوط با محلول-های مختلف برای ضدعفونی بذرها استفاده شد . - 1 - شمارش بذرهای جوانهزده - بسته به پتانسیل آب مورد استفاده - ، چند بار در روز انجام گردید و در هر بار شمارش، بذرهای جوانهزده از پتریدیشها خارج شدند. معیار جوانهزنی خروج ریشهچه به اندازه دو میلیمتر یا بیشتر بود. شمارش بذرها بعد از 48 ساعت عدم جوانه-زنی در هر پتریدیش، خاتمه یافت. جهت توصیف رابطه بین سرعت جوانهزنی و پتانسیل آب از مدل هیدروتایم استفاده گردید. تمامی پارامترهای مدل هیدروتایم به کمک روش آنالیز پروبیت استیل تخمینزده شد. همچنین، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SAS نسخه 9/4 و اکسل و ترسیم شکلها به کمک نرمافزار سیگماپلات نسخه 11 انجام شد.

-3 نتایج و بحث

نتایج تجزیه واریانس نشان داد که درصد و سرعت جوانهزنی بهطور معنیداری تحت تأثیر سطوح مختلف تنش خشکی قرار گرفت - جدول . - 1 کاهش پتانسیل آب از صفر به -0/5 مگاپاسگال منجر به کاهش 32/8 - با سرعت 0/0493 ساعت به ازای هر مگاپاسگال افزایش تنش خشکی - و 57/3 - با سرعت 70/8 درصد به ازای هر مگاپاسگال افزایش در تنش خشکی - درصدی بهترتیب درصد جوانهزنی - از 99/3 به 66/7 درصد - و سرعت جوانهزنی - از 0/0375 به 0/0016 ساعت - شد. به طور مشابه - 2 - و - 4 - کاهش درصد و سرعت جوانهزنی در اثر کاهش پتانسیل آب - منفیتر شدن - به ترتیب در بادرنجبویه و هندوانه گزارش کردند. علت اصلی کاهش درصد و سرعت جوانهزنی در سطوح پایین تنش خشکی را میتوان به کاهش شدید پتانسیل اسمزی و عدم توانایی بذر در جذب آب نسبت داد مدل هیدروتایم به خوبی و با ضریب تبیین بالاتر از 0/98 توانست واکنش جوانهزنی طالبی را در شرایط تنش خشکی توصیف نماید - جدول 2 و شکل . - 3

همچنین، میتوان از پتانسیل آب پایه به عنوان شاخصی برای تعیین زمان مورد نیاز برای ظهور ریشهچه در پتانسیل آب خاص استفاده کرد . - 15 - بر طبق نتایج این مطالعه، مقدار پتانسیل های آب بالاتر از پتانسیل آب پایه برای رسیدن به 50 درصد جوانهزنی برابر 14/11 مگاپاسگال - معادله - 1 محاسبه گردید. همچنین، آستانه تحمل - شدت خشکی که مانع 50 درصد حداکثر جوانهزنی خواهد شد - به خشکی گیاه طالبی برابر با -0/58 مگاپاسگال برآورد شد. این نتایج بیانگر این بود که طالبی گیاه نسبتا مقاوم به تنش خشکی بوده و تا تنش خشکی برابر با -0/58 مگاپاسگال، بیش از 50 درصد از بذرهای کاشته شده در این شرایط قادر به جوانهزنی هستند - جدول . - 2 طبق نتایج مطالعه حاضر، مدل هیدروتایم بهخوبی قادر بهکمّیسازی پاسخ جوانهزنی بذر طالبی در شرایط تنش خشکی میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید