بخشی از مقاله

چکیده :

فناوری در آموزش همواره کانون توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده است.رشد فناوری درآموزش به مفهوم کمکی وابزاری،از فناوری هایی مانند تلویزیون، فیلم متحرک، سی دی، تابلوها، کتاب درسی و... استفاده می شود.ولی فناوری در آموزش مفهوم دیگری هم دارد که کاربرد یافته های علمی درمسائل آموزشی است.براین اساس هدف از این مقاله بررسی نقش و جایگاه فناوری آموزشی درتحول وبهبود یافته های علمی و بهترشدن فرایند یاددهی و یادگیری در مدرسه وکلاس درس می باشد.

ازآنجا که فناوری آموزشی علم کاربردی علوم تربیتی و یادگیری محسوب می شود،باکشف قوانین جدید در این علوم ،همواره درمعرض تغییر وتحول قرار دارد وخود نیز متقابلا موجب تغییروتحول روش ها،فنون و راهبردهای آموزشی می شود. پژوهش حاضربا استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ، فناوری آموزشی وکاربرداین علم و تاثیر و نقشی که در بهبود مسائل ویادگیری بهتر ونیز در بهترفهماندن یافته های علمی می شود ،مورد بررسی وکندو کاش قرارمی دهد.

پژوهش حاضربا استفاده ازروش توصیفی- تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتابخانه ای ، شامل شناسایی، مطالعه، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها وجمع بندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته و چگونگی ایجاد فضایی بهتر برای استفاده بیشتراز فناوری آموزشی - تکنولوژی آموزشی - وایجاد زمینه های بهتری برای کاربردی کردن این فناوری ها ،و بردن این علم به کلاس درس و استفاده از آن برای بهبود آموزش وبالا رفتن اطلاعات ویادگیری بهتر دانش آموزان مورد بررسی قرار می دهد.

نتایج این پژوهش نشان داد ازجمله مباحث کلیدی درآموزش وپرورش،رویکردبهره گیری هوشمندانه معلم از فناوری آموزشی درکلاس درس است که عملکرد وابسته براین رویکردمی تواند به افزایش بهره گیری از فناوری آموزشی در کلاس ویا به عدم توجه به آن منجرمی شود .ازجمله نتایج استفاده از فناوری آموزشی در تدریس ،باعث خارج شدن کلاس از حالت یکنواختی ،فعال شدن دانش آموزان ،بروزخلاقیت ونوآوری وتسریح در امریادگیری فراگیرندگان می شود.خلاقیت معلم واندیشه باز وی به طراحی چنین فعالیتهایی متنوعی می انجامد. دراین پژوهش دریافتیم که تعامل با فناوری می تواند چهار حوزه اصلی از یادگیری راپشتیبانی کند که عبارتنداز -1: کسب مهارتهای عملیاتی -2 گسترش دانش ودرک ازجهان -3 توسعه گرایش به یادگیری -4 درک نقش فناوری در زندگی روزمره .

مقدمه:

فناوری آموزشی - تکنولوژی آموزشی - : عبارت است ازمجموعه روشها ودستورالعمل هایی که با استفاده از یافته های علمی برای حل مسائل آموزشی ،اعم از طراحی،اجرا و ارزشیابی، در برنامه های آموزشی به کار گرفته می شوند. همچنین درتعریف مورد توافق صاحب نظران تکنولوژی وارتباطات آمریکا ،چنین بیان شده است : فناوری آموزشی عبارت است ازنظریه وعمل طراحی،تولید ، کاربرد، مدیریت وارزشیابی فرایندها ومنابع یادگیری است. - فردانش، - 1388

فناوری آموزشی پس از سالهای 1280 خورشیدی مراحلی مختلفی را طی نموده است. اگرچه در سالهای قبل از 1280 نیز معلمان کودکان را به دیدن موزهها میبردند و یا برای روشنتر شدن مفاهیم اجسامی را به کلاسهای درس میآوردند. برخی سوفسطائیان قرن پنجم پیش از میلاد را پیشگامان تکنولوژی آموزشی میداند؛ و به دلیل ماهیت سیستماتیک کار آنان از نظر طراحی و سازماندهی مواد آموزشی، آنان را پیشگامان واقعی و غیرقابل انکار این رشته میشناسند.

فناوریی آموزشی در طی تکامل خود از چهار مرحله گذر کرده و اکنون وارد مرحله پنجم شده است. گرچه ممکن است کشورهای مختلف الزاماً از این مراحل گذر نکنند ولی بیشتر کشورها این مراحل را تجربه کردهاند. تکنولوژی آموزشی، به مفهوم جدید آن، از وسایل سمعی و بصری بحث نمیکند همچنین، هدف تکنولوژی آموزشی، ترویج و توسعه تلویزیون، رادیو و ماشینهای آموزشی، کامپیوتر و سایر ابزارهای آموزشی قدیم یا جدید نیست. به علاوه تکنولوژی آموزشی به وسایل مکانیکی یا الکترونیکی نیز اطلاق نمیشود و چنانچه روزی پریزهای برق مسدود شود یا نیروی برق برای همیشه از بین برودع تکنولوژی آموزشی همچنان وجود دارد و ما نیز همواره به آن نیازمند خواهیم بود؛ زیرا تکنولوژی آموزشی به همان گستردگی آموزش و پرورش است. - یاری،. - 1395

مفهوم تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی، درعمل با طراحی و ارزشیابی برنامههای درسی، تجارب آموزشی، اجرا و اصلاح مجدد آنها بستگی دارد، به بیانی دیگر: تکنولوژی آموزشی یک روش اصولی و منطقی برای حل مشکلات آموزشی و برنامه ریزی درسی است که با نوعی تفکر سیستماتیک - منظم و علمی - همراه است. با توجه به این مفهوم، اطلاق عنوان تکنولوژی آموزشی به وسایل سمعی و بصری یا سایر ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی، صحیح به نظر نمیرسد. البته این بدان معنی نیست که در روش تکنولوژی آموزشی، از وسایل سمعی و بصری یا رسانههای آموزشی استفاده نمیشود؛ بلکه بر عکس، استفاده از وسایل سمعی و بصری و کاربرد رسانهها در همه مفاهیم و تعاریف تکنولوژی آموزشی مستتر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید