بخشی از مقاله

چکیده

هدف از مقاله حاضر بررسی جایگاه نظم در توسعه اموزش و پرورش ابتدایی با تاکید بر نقش معلم میباشد.روش پژوهش میدانی و کتابخانه ای میباشد. یافته ها حاکی از این است که با توجه به نقش کلیدی معلم در توسعه اموزش و پرورش به طوریکه مولفه های این توسعه شامل رشد اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،بروز خلاقیت،پرورش اعتماد به نفس و....میباشد ،در نتیجه نهادینه کردن نظم در دانش اموزان منجر به توسعه اموزش و پرورش می گردد.

این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی میباشد.جامعه اماری ان معلمان ابتدایی استان البرز،و از بین انان به عنوان نمونه 20 نفر به روش هدفمند انتخاب شده است. ابزار سنجش مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد. یافته ها حاکی از این است که با توجه به نقش کلیدی معلم در توسعه اموزش و پرورش به طوریکه مولفه های این توسعه شامل رشد اجتماعی،اقتصادی،سیاسی،بروز خلاقیت،پرورش اعتماد به نفس و....میباشد در نتیجه ،نهادینه کردن نظم در دانش اموزان منجر به توسعه اموزش و پرورش می گردد.همچنین نتایج به دست امده با نظر دیگر پژوهشگران مطابقت دارد.

مقدمه

در دنیای کنونی نیز حرکت قطارها، هواپیماها، ساعات کار ادارات و کارخانجات و... روی نظم خاصی و با دقیقه و ثانیه سنجیده می شود و با ورود کامپیوتر در عرصه زندگی نظم و ترتیب دقیقتر و بهتر صورت می گیرد و می توان گفت امروزه منظّم زندگی کردن جزء ضروریات زندگی بشرشده و مورد پسند عقل و دین است و اگر بخواهیم خود را از دایره نظم که امروزه همه جامعه ها را تا حدّ زیادی فرا گرفته و احاطه کرده، خارج کنیم، با مشکلات زیادی رو به رو می شویم.

در جهان کنونی توجه به نظم و انضباط بسیار مورد توجه واقع شده است و همچنین در ایران ، در استان البرز هم به خصوص در حیطه مدرسه مورد توجه قرار گرفته است. میدانیم آنچه که امروز حرف اول را در مدرسه میزند انضباط است، انضباط اخلاقی ورفتاری دانشآموزان میتواند روی آموزش اثرگذار باشد. بنابراین پرورش همراه آموزش مهم جلوه میکند.دانشآموزان با انضباط میتوانند مسئولیتهای مهم مدرسه را به عهده بگیرند و در آینده نیز جامعه به خوبی پذیرای این افراد است. - عبادی جامخانه ، - 1390

1-1تعریف کلمه نظم و انضباط

لغت شناسان ، نظم را به معنای آراستگی ، هماهنگی ، پیوستگی ترتیب زمانی یا عددی یا مکانی ، رشته مروارید، میزان کردن ، قاعده قانون ،... دانسته اند؛ - لغت نامه دهخدا - تعریف لغوی نظم: آراستن ، ترتیب دادن، به رشته کشیدن مروارید، مرادف ترتیب11 و نیز به معنی رشته مروارید و کلام موزون قافیه، خلاف نثر - عمید، حسن، 1369، ص - 1213 »انضباط بدان دسته از اعمال معلم اطلاق میشود که مانع سر زدن رفتارهایی از دانش آموز است که فعالیت کلاسی را مختل یا تهدید به اخلال می کند - « ایزابل کلاک -

1-2تعریف آموزش وپرورش:

مهاتما گاندی ،مصلح بزرگ آموزشی گفته است " آموزش وپرورش عبارت است ازکشف استعدادهای فیزیکی، عقلانی و معنوی انسان وهدایت آنها به بهترین وجه ممکن." - اگارول وتاکور، 6، - 2003 فروبل نیز گفته است "آموزش وپرورش عبارت است ازبه فعل درآوردن همه ی استعدادهای بالقوه ی انسان. - اگارول وتاکور - - - توسعه فرایندی هدفدار است که به وسیله انسان آغاز می گردد و هدف آن بهبود بخشیدن به شرایط زیستی کلیه افرادی است که در یک جامعه زندگی می کنند. - - - مشاوران یونسکو - 1370

1-3اهمیت وضرورت موضوع:

از گذشتهتابهحال،حس کنجکاویدرنهادآدمی بوده،هست و خواهد بود. بشر همواره سعی داشتهاست کهرازهاواسرار سربستهرابرای خودبشکافدوحقایق پنهان را برای خود آشکار کند.میل بهارضایاین حس موجب شدهاست که بشر به کشف مجهولات ودرنتیجه،پیشرفت های چشمگیردرتمامی زمینههای علمیدست یابد. ازاین رو در دنیای امروز که رشد وگسترش علمو فناوری ازعناصر مهم پیشرفت و توسعه درتمامی ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی … به حساب میآید، نهادهاو نظامهایآموزشی وپژوهشی نقشی بس عظیموپراهمیت دارند .

نهاد آموزش وپرورش درجامعهبرای توسعهورشد خودنیازبهپژوهش و تحقیق دارد، زیرا زیربنای تصمیمگیریهای درست وبجادرسازمانها,پژوهش های کاربردی است. در غیراین صورت سازماناگر بهعقب برنگردد،حداقلدرجای خوددرجا خواهدزد و از نوآوری دور خواهد ماند.علاوه براین یکیازراههای جلوگیری از زوال و فرسودگی سازمانی،توسعه پژوهش و تحقیقدرسازماناست.در هر سازمانی یک مؤسسه تحقیقاتی، پشتیبان و ضامنادامه فعالیت های سازمانوتحققاهداف آن است.

شواهد نشان میدهد که آموزش و پرورش عمومی تاثیر عمیقی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد از این رو ، در کشورهای در حال رشد ، برنامهها و نهضتهای سوادآموزی ، در زمره روشهای اولیه توسعه به شمار میروند . حال که روز به روز به سوی جهانی تر شدن پیش می رویم، انسان در آستانه ی قرن بیست و یکم با شتاب تکنولوژی آن چنان می رود که از خود نیز می ماند. بیسوادی و فقر آگاهی، انزوای جهانی در پی می آوردو انزوا یعنی پیمودن مسیر نابودی و نیستی که اگر ندانیم و بر آن نتازیم، آنان که می دانند می آیند و بر ما می تازند و باقی داستان را رقم می زنند.

برای رسیدن به آگاهی و سواد، امروزه دیگر بینش و ضرورت آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها کاملاً شناخته شده و تلاش آنها در جهت بهبود این رکن اساسی و انسان ساز جوامع است و مستلزم رسیدن به این باور است که امروز دانایی، و توانایی است - آموزش و پرورش در جهان، - 1376 " پیاژه " عقیده دارد: - - هدف اساسی آموزش و پرورش بار آوردن افرادی است که بتوانند دست به کارهای خلاق و تازه برنند، نه اینکه فقط به تکرار کارهای گذشتگان بپردازند.

غرض، ساختن اشخاصی است که خلاق، مخترع و کاشف باشند. - - - به نقل از شاوردی، 1372، ص - 10 رشد اقتصادی در هر جامعه تا حدودی بستگی به میزان تحول در رفتار فردی دارد چرا که انسان مهم ترین عامل در فرآیند تولید است، زیرا که از یک طرف قدرت مدیریت و تخصیص منابع را در اختیار دارد و از طرف دیگر با نیروی کار خود تصمیم های اتخاذ شده را جامه ی عمل می پوشاند. بدین ترتیب تحولات فردی و اجتماعی برای نیل به رشد اقتصادی، حیاتی می باشد. - عمادزاده، 1374، ص - 324

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید