بخشی از مقاله

چکیده

در سالهای اخیر اندوفیت های گیاهی به دلایل مختلف از جمله تاثیر بر رشد گیاه و تولید فراوده های مختلف - از جمله ترکیبات با ارزش دارویی - موردتوجه قرار گرفتهاند. قسمت های مختلف درخت سنجد در ماه های شهریور 1395 از منطقه حیدره در استان همدان جمع اوری شدند و برای بررسی حضور اندوفیت ها به آزمایشگاه بیوتکنولوژی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتقال یافت. نمونه برداری از بافت، ساقه، پوست درخت، برگ و میوه سنجد صورت گرفت. بافت های گیاهی پس از استریل سازی سطحی برروی محیط کشت اختصاصی استریل منتقل شدند. بعد از انکوباسیون اندوفیت باکتریایی و قارچی از محل بریدگی بافت ظاهر شدند. در مجموع، پنج ایزوله باکتریایی و10 جدایه قارچ از بافت های مختلف جداسازی شدند.

کلمات کلیدی: اندوفیت، قارچ، باکتری ، سنجد، بافت گیاهی

مواد وروش

نمونه گیاهی از درخت سنجد واقع در منطقه حیدره استان همدان جمع آوری گردید. نمونه برداری از قسمت برگ، ساقه، پوست و میوه درخت سنجد انجام شد. نمونه ها در پاکت کاغذی سربسته به آزمایشگاه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا انتقال یافتند. پوست رویی درخت با تیغ اسکالپل حذف شده و پوست زیرین آن با اتانول%70 و هیپوکلریت سدیم - جهت از بین بردن قارچ های ساپروفیت و اپی فیت - استریل گردید. نمونه ها با آب مقطر استریل شستشو و سپس به قطعات کوچکتر تقسیم شدند. قطعات فوق بر روی محیطهای کشت NA و PDA قرار داده شدند، تا امکان رشد برای باکتری و قارچ های اندوفیت فراهم گردد. محیط های حاوی نمونه به انکوباتور با دمای 28درجه، جهت نگهداری، منتقل گردیدند.پس از رشد باکتریها و قارچهای اندوفیت، جهت خالصسازی، از محیط اولیه به محیط کشت NA وPDA چند بار واکشت شدند - کوساری1، . - 2012 برای ارزیابی روش ضد عفونی سطحی، نمونه های شاهد فقط با آب مقطر استریل شستشو داده شدند، تا نمونه های ساپروفیت مشخص شوند.

نتایج و بحث

در مجموع 10 ایزوله قارچی که ویژگیهای متفاوتی را در محیط کشت نشان می دادند، جدا سازی شدند. این ویژگی ها شامل شکل کلنی، رنگ و تولید اسپور بود. پنج باکتری که از بافت های مختلف منشا داشت نیز خالص سازی گردید.شناسایی اولیه باکتری ها با روشهای رنگ امیزی نشان داد که با کتری ها به گروه کوکسی ها و باسیل تعلق داشتند بررسی اولیه نشان دادکه گروهی ازقارچ ها به جنس های پنیسیلیوم و آلترناریا شناسایی شدند.تا کنون مطالعه زیادی بر روی اندوفیت های درخت سنجد صورت نگرفته است. در مطالعه ای که ژانگ - 2011 - 2 روی اکتینومیستهای اندوفیت سنجد انجام داد، هشت جدایه اکتینومیست های از گره ریشه سنجد جداسازی شدند. نتایج نشان داد که 5 استرین متعلق به Micromonospora و سه استرین دیگر Pseudonocardia ,Nonomuraea و Planotetraspor بودند. آزمایشات برای شناسایی اندوفیت های جدا شده در حال انجام است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید