بخشی از مقاله

.1 چکیده

امروزه اینترنت به راحتی در خدمت جهانی شدن قرار گرفته است و از هیچ گونه کمکی در راه پیشرفت این پدیده دریغ نمی کند. به طور کلی در بررسی رابطه اینترنت و جهانی شدن متوجه می شویم که این دو پدیده رابطه دوگانه ای با یکدیگر دارند . سازمانها نیز بدنبال گسترش و پیشرفت در زمینه ارتباطات و اطلاعات هستند. یکی از راه حلهای جهانی شدن کسب و کار ، مجازی شدن سازمانها است. در این راستا این مقاله به توصیف سازمانهای مجازی می پردازد.

کلید واژه: جهانی شدن ، سازمانهای مجازی، کیفیت، منابع انسانی، ساختار

.2 مقدمه

در تحقیقات مختلفی که توسط دانشمندان در گذشته و حال درمورد سازمانهای مجازی ارائه شده است، همگی معتفدند کهسازمانهای جدید قابل رؤیت نیستند. از این پس لازم نیست که همه افراد موردنیاز در یک زمان و یک مکان جمع شوند تا کار معینی انجام شود. این سازمانها برای اجرای یک پروژه در ظرف زمانی معین از گروههای مختلف در اقصی نقاط جهان استفاده میکنند.مفهوم »جهانی شدن« در فرهنگ علوم اجتماعی »نلسون « چنین تعریف شده است: روند جهانیشدن عبارت از روند گسترده بینالمللی شدن ارتباطات وسازمانهای اقتصادی و تجاری است و در حوزه اقتصاد آنرا میتوان در موافقتنامههای تجاری بین-المللی و افزایش گسترده میزان تجارت بینالمللی و رشد وابستگی متقابل بررسی کرد . - تدبیر - 134

در عصر جهانیشدن دیگر هیچگونه فعالیت اقتصادی نیست که صرفاً محلی باشد. سرمایه گذاری تولید، مصرف و توزیع درقلمروهای جهانی شکل میگیرند و تحقق مییابند. انقلاب در ارتباطات جهانی و تکنولوژی اطلاعرسانی، درک انسان را از فضای جغرافیایی و فیزیکی در ابعاد زمانی و مکانی دگرگون ساخته است. از تمامی جهات دنیا کوچکتر و کوچکتر شده است و انسانها بهم نزدیکتر از گذشته گردیدهاند و در این موقعیت ارتباطی و اطلاعاتی مرزبندیهای سیاسی کم اهمیت شدهاند. فاصله مؤثر جایگزین فاصله جغرافیایی شده و شبکههای متراکم و پیچیده ارتباطی و سازمانی، دولتها را بهم نزدیک ساخته و پیوندهای فراملی قوت یافتهاند. سهولت دسترسی به اطلاعات، انحصار دولتها را از نظر در اختیار داشتن اطلاعات شکسته و از این جهت نیز آنها را تضعیف نموده است.

به همراه این دگرگونیها روابط اجتماعی انسانها نیز دستخوش تغییر شده و برای بسیاری از مردمان علائق و منافعشان از حیطههای درون مرزی به حیطههای برون مرزی کشانیده شده است. در جهانیشدن دولتها و به تبع آن مدیریت دولتی در میان دو جریان متضاد قرار گرفتهاند از یکسو فشار محلی شدن و واگذاری قدرت به جوامع محلی و نهادهای غیردولتی مطرح شده که پاسخی است به انتظارات شهروندان و رفع نارضایی آنان که اسونسن آنرا محلی شدن جهانی نامیده است.سازمان مجازی یک نوع خاصی از سازمان شبکهای است که با استفاده از آخرین فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مانند اینترنت و اینترانت مراودت و همکاری با اشخاص و سازمانهای دیگر را خارج از فضا، زمان و مرزهای سازمانی امکان پذیر میسازد - استیفن رابینز- - 1380

.3 سه سطح عملیاتی درون یک شبکه سازمان مجازی جوکیک و همکارانش - - 2002 پیشنهاد کردند که سه سطح عملیاتی درون یک شبکه سازمان های مجازی به صورت زیر است:

سطح کسب و کار: فرایندهای کسب و کار درون مرزهای سازمانی و نیز جریان های کاری پویا باید فهرست شوند .

سطح کاربردی: مبادلات و سایر موارد تسهیم اطلاعات و سیستم های اطلاعات که مورد نیاز فرایندهای کسب و کار است ، باید طراحی شوند .

سطح تکنولوژی: سیسنمهای ذخیره و پردازش اطلاعات و سیستم های ارسال پیام نیز باید طراحی شوند.

.4خصوصیات سازمانهای مجازی

سازمانهای مجازی دارای پنج ویژگی اصلی اند.
- 1ساختارهای افقی: افقی شدن سازمانها سطوح مدیریت در سازمان را کاهش می دهد و منابع انسانی را پراکنده می کند.
- 2جهانی شدن: با توجه به گسترش تجارت جهانی و شبکه ارتباط فرا مرزی، دیگر شرکتها و سازمانها جنبه محلی بودن خود را از دست می دهند و در چرخه فرایند بین المللی قرار می گیرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید