بخشی از مقاله

چکیده

جهانی شدن را می توان روند تشدید روابط اجتماعی جهانی تعریف کرد که مکان های دور دست را به گونه ای به هم پیوند می دهد که به موجب آن، رویدادهای محلی تحت تأثیر حوادثی شکل می گیرد که کیلومترها از هم فاصله دارند. جهانی شدن، به سرعت در تمام ابعاد و زوایای بشری در حال نفوذ و گسترش است و جنبه های مختلف زندگی انسانی - اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... - را تحت تأثیر قرار می دهد. شاید به ظاهر، پدیده جهانی شدنمزایایی، را برای افرادی در پی داشته باشد، امّا آثار سوء فراوانی نیز از خود برجای می گذارد که به طبع آن، عدّه ای در اوج ثروت، قدرت، سیاست، امنیت، بهداشت و ... قرار می گیرند؛ و عدّه ای همانند مستضعفان، بی بهره از این امکانات می باشند. هدف از مقاله حاضر، بیان مفهوم جهانی شدن و بررسی رابطه ی آن با حکومت جهانی مهدوی می باشد.

در نوشتار حاضر، نویسنده ضمن بیان مفهوم جهانی شدن، دیدگاه های متفاوت و پیامدهای در رابطه با آن را بازگو کرده است؛ سپس به بیان ضرورت تشکیل حکومت اسلامی پرداخته و پس از آن به توصیف جامعه ی جهانی مهدوی روی آورده است. اسلام به عنوان یک مذهب، به دنبال آن است که یک حکومت جهانی تأسیس کند.اسلام، از همان ابتدا با قاطعیّت تمام به عنوان وعده ای الهی، از آینده ای بسیار روشن و درخشان خبر داده است که با تکامل فکری و عقلی بشر، جامعه ای کامل و پاک به نام جامعه ی مهدوی در ابعاد جهانی تشکیل خواهد شد. در جامعه جهانی مهدوی، دیگر، مستضعفان به زیر سلطه ی استعمار قرار نمی گیرند و امنیت در سراسر جهان حکم فرما می شود. همه ی افراد به نسبت مساوی از امکانات مالی و اقتصادی، بهداشتی، امنیتی، علمی، فرهنگی و ... بهره مند می گردند و همه در زیر یک پرچم، که آن هم پرچم اسلام استو با رهبریّت رهبری معصوم و عادل، یعنی مهدی موعود - عج - گرد هم می آیند.

کلمات کلیدی: جهانی شدن، پیامدها، جامعه جهانی، مهدی موعود - عج - ، جامعه جهانی مهدوی

مقدمه

امروزه با واقعیتی به نام جهانی شدن مواجهیم و لازم است رابطه ی آن را با موضوع مهدویت و حکومت جهانی حضرت مهدی - ع - بررسی کنیم. جهانی شدن به معنای گسترش ارتباطات میان انسان ها و افزایش ثیرتأ متقابل اقوام، ملّت ها و کشورها بر یکدیگر است؛ به گونه ای که کمتر اتفاقی در گوشه ای از عالم رخ می دهد که مردم دیگر سرزمین ها از آن بی خبر بمانند و حیات اجتماعی آنان از این اتفاق تأثیر نپذیرد. پیدایش ابزارهای ارتباطی صوتی و تصویری و متنی مانند تلفن های ثابت و سیار، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و ... یک طرف و وسایل نقلیه ای مانند اتومبیل، قطار و هواپیما از طرف دیگر، ارتباط میان انسان ها را در نقاط مختلف کره ی زمین چنان توسعه داده است که گویی مانند مردم یک دهکده با هم آشنا هستند. از همین جاست که مفهوم »دهکده جهانی - Global village - « شکل گرفته است.

این یک واقعیت اجتماعی است که رخ داده است و اکنون ما در چنین جهانی زندگی می کنیم. با پدیدار شدن این واقعیت، قدرت های بزرگ و سلطه گر برنامه ریزی کرده اند که فرهنگ، اندیشه و آن شیوه ای را که خود می پسندند، جهانی کرده و بر سایر مردم تحمیل کنند. این طرح و برنامه ریزی را جهانی شدن - Globalization - می نامند. - اعتصامی، 1385، - 132 برای رسیدن به این منظور، از امکانات بسیار پیچیده ی آشکار و پنهان کمک می گیرند. شبکه های بزرگ تلویزیونی و رادیویی، ماهواره ها، شبکه های بسیار زیاد اینترنتی، کتاب ها، نشریات، شبکه های مجازی، سازمان های گسترده اطلاعاتی و جاسوسی، ابزار گسترش فرهنگ قدرت های بزرگ و به خصوص آمریکا هستند.

پشتوانه ی این ابزار، قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکاست که با ایجاد رعب و ترس یا وابستگی و تسلیم طلبی یا طمع، زمینه را برای توسعه ی فرهنگ، اخلاق، و آداب و رسوم آمریکایی آماده می کنند؛ برای مثال، آمریکا پس از اینکه افغانستان و عراق را تصرف کرد، ده ها شبکه ی تلویزیونی به راه انداخت تا فرهنگ و اخلاق خود را بر مردم مسلمان این دو کشور تحمیل کند.آنچه در این جا حائز اهمیت و نیازمند روشن بینی است، این است که بدانیم با توجّه به قدرت گسترده و پیچیده ی ارتباطات، شیوه های مدرن تبلیغ مهم ترین ابزار یکسان سازی فرهنگی است. آن ها از یک طرف به شکلی بسیار غیر مستقیم و از زبان ملّت ها شکاف میان نسل ها را چنان بزرگ می کنند که نسل جدید احساس کند دیگر نمی تواند با فرهنگ خود ارتباط برقرار سازد.

از طرف دیگر، عناصر فرهنگ خودی مانند نوع پوشش، سبک معماری، نوع غذا، شیوه های معاشرت وحتّی ایده آل ها و آرمان های زندگی و به طور کلی شیوه ی زندگی خود را در زیباترین قالب های ممکن تبلیغی عرضه می کنند تا علاوه بر جلبنظر ملّت ها، اندیشه ی آن ها را دنباله رو خود کنند.حال که جهانی شدن ارتباطات و تبدیل جهان به یک دهکده، این فرصت را ایجاد کرده است که افکار و عقاید در میدان جهانی به رقابت برخیزند، کدام عقیده و کدام روش زندگی لیاقت دارد به طور طبیعی مورد پذیرش ملت های مختلف قرار گیرد؟ اینگونه به نظر می رسد که عقیده ای که دارای شاخص های زیر باشد می تواند مورد پذیرش و مورد قبول اکثر ملّت ها ی مختلف قرار گیرد:

-1 بافطرت انسان و ویژگی های فطری او سازگار باشد.

-2 مبتنی بر عقلانیت و قابل دفاع باشد.

-3 توانایی پاسخ گویی به نیازهای اصلی دنیایی امروز، مانند عدالت اجتماعی و ... را دارا باشد.

-4 از پشتوانه و تأیید الهی برخوردار باشد.

-5 یک رهبری معصوم و مورد اعتماد، مبلّغ آن باشد. - اعتصامی، 1385، - 134 ما در حاکمیت منجی وعده داده شده، حضرت مهدی - عج - ، به راحتی می توانیم این پنج شاخصه را ببینیم. در حکومت جهانی مهدوی، رهبری معصوم، اداره جامعه را به دست می گیرد، عقلانیت به اوج خود می رسد و علم و دانش به سرحدّ خود می رسد؛ حق بر باطل پیروز می شود، آرامشسراسری بر همه ی انسان ها و حتّی حیوانات، حاکم می شود و عدالت جهانی بر همه جا سایه می افکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید