بخشی از مقاله

چکیده زمینه و هدف: سندرم بروگادا جزء اختلالات آریتمی قلبی است که باعث مرگ ناگهانی افراد جوان و در موارد نادرتر مرگ کودکان و نوزادان میشود. نحوه توارث آن اتوزومال غالب است و تشخیص آن در نوارهاي اکوکاردیوگراف، بلند شدن قطعه ST است. این سندرم غالبا مردان بین 30 تا 50 سال را تهدید میکند و جهشهایی که در ژن کد کننده کانال سدیم سلولهاي قلب رخ میدهند را در 20 تا % 35 موارد، عامل اصلی وقوع سندرم میشناسند. اخیرا مطالعات گسترده اي روي اهمیت جهش هاي ژنوم میتوکندري در این بیماري انجام شده است که مطرح کننده نقش احتمالی اختلالات زنجیره تنفسی در کانالهاي یونی قلب است.

روش بررسی: در این تحقیق، از یک خانواده با 5 عضو مبتلا به سندرم بروگادا نمونه خون گرفته شد و با استفاده از آنالیزهاي PCR-SSCP و تعیین توالی، ژنوم میتوکندري بیماران در ناحیه ژن CoxII بررسی شد و براي تشخیص جایگاه دقیق جهشهاي احتمالی، نمونه بیماران تعیین توالی گردید. یافتهها: در خانواده مورد مطالعه، موفق به یافتن یک جهش جدید و هموپلاسمی - T8258C - در ژن CoxII بیماران گشتی م که این جهش جدید باعث تغییر اسید آمینه فنیل آلانین به لوسین در دومین دومین این پروتئین میشود.

نتیجه گیري: نتای ج ما نشان داد که در این خانواده، ای ن جهش در ی ک مادر و 3 دختر مبتلاي او دی ده شد ولی در هیچکدام از افراد کنترل 25 - نفر - مشاهده نشد. پس میتوان این جهش را بعنوان یک کاندید و ری سک فاکتور مهم در بیماري زایی این سندرم معرفی کرد که احتمالا در سنتز ATP میتوکندري سلولهاي قلبی اختلال ایجاد میکند و در بروز حالات وخیم بیماري نقش دارد.

مقدمه                               

استخراج DNA ژنومی از نمونه هاي خون بیماران، براي تشخیص جهشهاي نقطهاي هتروپلاسمی و هموپلاسمی در ژنوم میتوکندري از روش PCR-TTGE استفاده شد. حساسیت روش TTGE آنقدر بالا است که قادر است جهشهاي هتروپلاسمیک با فراوانی بسیار کم را نیز شناسایی کند . - 9 - در این مطالعه قطعه اي با اندازه bp 446، جهت بررسی انتخاب و با PCR تکثی ر شد. سپس قطعات DNA دناتوره و رناتوره شدند تا ساختارهاي همودوپلکس و هترودوپلکس ایجاد شود.

در ادامه یک ژل هموژن آماده شد و در بافري قرار گرفت که دماي آن در طی الکتروفورز به صورت خطی بالا می رود و به دمایی می رسید که مربوط به ذوب mismatch ها در هترودوپلکس DNA است که همین امر باعث کند شدن حرکت آنها روي ژل میشود. قطعات DNA افراد بی مار و کنترل به صورت کنار هم آنالیز شدند و هر تفاوتی در الگوي باندینگ بین بیماران و افراد کنترل، که نشان دهنده جهش هاي هموپلاسمی و یا هتروپلاسمی است مورد بررسی قرار گرفت . براي اثبات تغییرات نوکلئوتیدي در این قطعات تعیین توالی مستقیم انجام شد.

نتیجه گیري

سیتوکروم C اکسیداز بخشی از زنجیره تنفسی است که باعث احیاء اکسی ژن به آب میشود. نقص هاي این ژن تاکنون در بیماري هایی دیده شده اند که از اختلالات میوپاتی تا بیماري هاي چند سیستمی وخی م را شامل میشوند. این ژن پروتئینی را کد میکند که داراي 227 اسید آمی نه و 2 دومن است. در این مطالعه، ما جهش جدید T8258C را در 5 بی مار که 4 تا از آنها مادر و 3 دختر بیمارش بود، مشاهده کردیم که با تغییر اسید آمینه در دومین دومن پروتئی ن هم همراه است. این تغیی ر به حالت هموپلاسمی و در ناحیه اي از ژن دیده شد که از نظر تکاملی ، حفاظت شده بود و همین امر اهمیت این جهش را در بیماران بالاتر می برد.

با توجه به اهمیت نقش COXII در assembly کمپلکس IV نیاز است که مطالعات بیشتري در مورد جهش ها و تغییرات نوکلئوتیدي در آن انجام شود. با وجود اینکه اهمیت کلینیکی این جهش هنوز ناشناخته است ولی مشاهده آن در بیماران در معرض خطر سنکوپ حائز اهمیت است چون می تواند در کاهش تولید ATP در سلولهاي قلب که بسی ار به نقص هاي زنجیره تنفسی میتوکندري حساس هستند، موثر باشد. همچنین نتای ج ما نشان داد که ای ن جهش در هیچکدام از افراد کنترل دیده نشد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید