بخشی از مقاله

چکیده:

هدف ازپژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات تقویتی عضلات ابداکتور و اداکتور بر زاویه Q بیماران مرد مبتلا به سندرم درد کشککی رانی می باشد. در این مطالعه 20 بیمار مرد مبتلا به سندرم درد کشککی رانی به عنوان نمونه هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مساوی تجربی و کنترل قرار داده شدند. تعداد 10 نفر از افراد که سالم بودند هم جهت مقایسه ی نتایج با گروه تجربی و گروه کنترل 2 شرکت داده شدند که در گروه کنترل 1 قرار می گیرند.

گروه تجربی به مدت 8 هفته،هفته ای سه جلسه و هر جلسه نیم ساعت تمرینات تقویتی عضلات ابداکتور و اداکتور را انجام دادند، و گروه کنترل نیز در مدت زمان مشابه،تحت دارو درمانی قرار گرفتند. از آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله درمانی آزمون بعمل آمد.

متغیرهای زاویه Q توسط گونیامتر دستی و قدرت ایزومتریک عضلات ابداکتور و اداکتور ران توسط دینامومتر دستی اندازه گیری شدند.

برای تجزیه و تحلیل داده ها ار آزمون تحلیل واریانس برای اندازه های تکرار شده در سطح a=0.05استفاده گردید. نتایج نشان داد که پس از 8 هفته مداخله،شاخص زاویه Q گروه تجربی نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل کاهش معناداری دارد .

با توجه به یافته های این تحقیق، تحقیق حاضراز کاربرد تمرینات تقویتی عضلات ابداکتور و اداکتور ران بر کاهش زاویه Q بیماران مبتلا به سندرم کشککی رانی حمایت می کند.

-1 مقدمه:

سندرم درد کشککی رانی از جمله شایع ترین مشکلات ارتوپدی زانو بین ورزشکارا ن و جوانان است که علت آن کاملا شناخته شده نیست به همین دلیل در بعضی از مواقع بیمار و جراح ارتوپد کاملا نا امید شده و این عامل سبب می شود ورزشکار به دوران ورزشی خود پایان دهد و دردی مزمن همواره همراه مبتلایان به این عارضه باشد. دلایل این سندرم متعدد است و عوامل گوناگونی از جمله عوامل داخلی و خارجی باعث ایجاد آن می شود. سندرم درد کشککی رانی حدود 25 درصد مراجعا ت ارتوپد یک در بین بزرگسالان را به خود اختصاص می دهد - . - 1.4.5این در صد نشان دهنده ی شیوع بالای این عارضه در جوامع جهانی امروز است .

افراد مبتلا به این سندرم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند و این عارضه فعالیتهای روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ناتواناییهای عملکردی میشود .عموما افراد مبتلا به این سندرم از ضعف عضلانی شدید رنج میبرند بهگونهای که غالبا دچار عدم تعادلهای مختلف در وضعیتهای متفاوت می گردند و از طرفی درد مربوط به این عارضه شدید و آزرده کننده است که زندگی را برای مبتلایان سخت میکند.هزینه های مادی درمان این عارضه سرسام آور است.

عواملی چون زاویه Q غیرطبیعی، سستی عمومی لیگامنت ها، پرتحرکی یا کم تحرکی رتیناکولوم خارجی کشکک و تیلت کشکک ، کاهش انعطاف پذیری عضلات چهارسر و ایلیوتیبیال باند و ضعف عضلات چهارسر، ابداکتور و چرخاننده خارجی ران اغلب با سندرم درد کشککی رانی ارتباط دارند - 2،1و. - 3 عوامل آناتومیکی نظیر لگن پهن و افزایش انتروورژن ران باعث افزایش زاویه Q شده و درنتیجه نیروی رانشی خارجی بیش از حدی روی کشکک اعمال می شود که مجموعه این عوامل برخی افراد را برای ابتلا به سندرم درد کشککی رانی مستعد میکند

در گذشته اکثر تحقیقات آسیبهای مفصل پتلو فمورال بر روی افزایش قدرت گروه عضلات اکستنسور زانو معطوف بودهاند به گونهای که یکی از پروتکلهای اصلی درمانی مخصوص این بیماران، تقویت گروه عضلات چهارسر به ویژه عضله پهن داخلی مورب بوده است

در چند سال اخیر سا یر گروهها ی عضلا نی ران نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. بطور نمونه وجود ضعف در عضلات ابداکتور و چرخاننده خارجی ران در چندین تحقیق در بین مبتلایان به سندرم درد کشککی رانی گزارش شده است - - 3 از آن جا که تاثیر تقویت گروه های عضلانی موجود در صفحه فرونتال شامل ابداکتورها و اداکتورهای ران کمتر مورد توجه قرار گرفته و از طرفی تاثیر این تقویت بر روی زاویه Qنیز عمدتاً نادیده گرفته میشده است .

لذا بنظر میرسد انجام تحقیقی که تمرینات قدرتی عضلات ابداکتور واداکتور میباشد بر روی جامعه آماری مردان ضرورت مییابد. چرا که تعداد تحقیقات صورت گرفته در این زمینه اندک بوده و در موارد مشاهده شده آمار ضد و نقیضی در رابطه با بهبود بیماران مشاهدهوجود دارد. چنین خلایای ونیز شیوع بالینی این بیماری و هزینههای سرسام آور درمان این عارضه در کلینیک های بالینی و رنجش خاطر بیماران بهویژه ورزشکاران بهواسطه دور بودن از فعالیت های روزمره و دور بودن از میادین ورزشی از جمله ضروریات اجرای چنین تحقیقی می باشد.

-2 روش تحقیق:

در تحقیق حاضر زاویه ی Q مردان مبتلا به سندرم درد کشککی رانی را قبل و پس از 8 هفته تمرینات قدرتی عضلات ابداکتور واداکتور ران بررسی گردیده است .لذا با توجه به ماهیت موضوع و هدف هایی که در این تحقیق دنبال می شود،

تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است.

2-1 جامعه ، نمونه آماری و نحوه گزینش آزمودنی ها

کلیه بیمارانی که به مرکز ارتوپدی آشیل در تهران مراجعه کردند و بنابرتشخیص پزشک فوق تخصص ارتوپدی مبتلا به سندرم درد کشککی رانی هر دو زانو بودند به آزمونگرارجاع داده شدند . بیماران در دامنه سنی 25 تا 35 سال و مدت زانو درد بیش از شش ماه وارد طرح تحقیق شدند.

شرایط ورود به مطالعه عبارت بود از عدم سابقه جراحی زانو، دررفتگی کشکک ، و شرکت در برنامههای ورزشی خاص که می توانست با تمرینات تداخل ایجاد کند . پس از ادای توضیحات پیرامون طرح تحقیق توسط آزمونگر به بیماران، از بین 42 مرد مراجعه کننده به کلینیک که حائز شرایط مصوبه تحقیق بودند، تعداد 20 نفرمتمایل به همکاری انتخاب گردیدند که از این 20 نفر ، 10 نفر در گروه تمرین درمانی و 10 نفر در گروه کنترل 2، قرار گرفتند. ضمن اینکه 10 نفر که دارای زانوی سالم بودند، بهعنوان گروه کنترل 1، مشخص شدند.

از این تعداد قد، وزن و قدرت ایزومتریک عضلات ابداکتور واداکتور کلیه بیماران توسط آزمونگر اندازهگیری شد سپس آزمودنیها پرسشنامه مربوط به درد را تکمیل نمودند . داروهای رایج درمان سندرم درد کشککی رانی که شامل کلسیم و امگا 3 بود، توسط پزشک برای کلیه بیماران تجویز شد .گروه تجربی علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، تمرینات قدرتی را به مدت 8 هفته در کلینیک ارتوپدی تحت نظر آزمونگر انجام دادند .

گروه کنترل مبتلا - کنترل - 2 فقط داروهای رایج درمان سندرم درد کشککی رانی را مصرف کردند. پس از پایان دوره تمرینی ا ندازه گیری قدرت ایزومتریک عضلات گروه کنترل و تجربی تکرار شده و زاویه Q آن ها مجددا مورد بررسی قرار گرفت. پروتکل تمرینات طی مدت 8 هفته، هفتهای 3 جلسه برنامهریزی شدند و به منظور رعا یت اصول تمرین، هر دو هفته پیشرفت داده میشدند .

هرجلسه تمرین شامل 5 دقیقه گرم کردن، 20 دقیقه تمرینات مقاومتی و 5 دقیقه سرد کردن بود . تمرینات برای هر دو پا هر کدام 3 ست اجرا شدند. متغیرهای زاویه Q توسط گونیامتر دستی و قدرت ایزومتریک عضلات ابداکتور و اداکتور توسط دینامومتر دستی اندازه گیری شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید