بخشی از مقاله

چکیده مقدمه و هدف: سندرم تخمدان پلیکیستیک یکی از شایع ترین اختلالهای غدد درون ریز است که با پیامدهای متفاوت بالینی همراه است. چاقی به عنوان یکی از مهمترین نشانههای این سندرم، به تنهایی عامل خطر بسیاری از بیماری هاست که در بیش از %50 زنان مبتلا دیده می-شود. این مطالعهی مروری با هدف بررسی اثر اصلاح سبک زندگی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک انجام شد.

مواد و روش ها: تعداد 47 مقالهی مرتبط از سال 2010 تا 2018 با کلمات کلیدی سندرم تخمدان پلیکیستیک، سبک زندگی، تغذیه، ورزش و کیفیت خواب در پایگاه های پاب مد، گوگل اسکولار، کتابخانه آنلاین وایلی، اشپرینگر و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج: در این مقاله، مطالعه های مداخلهای کارآزمایی بالینی و 12 مقالهی مروری مورد استفاده قرار گرفت. در همهی مقالهها تأثیر شیوهی زندگی سالم بر سندرم تخمدان پلیکیستیک مورد بررسی قرار گرفته بود که براساس آن فعالیت ورزشی با تأثیر بر شاخصهای متابولیکی، هورمونی، ذخیره تخمدانی، وضعیت قاعدگی و سلامت روان، اصلاح رژیم غذایی با تأثیر بر اختلالهای تولیدمثلی و متابولیکی و خواب مناسب با تعدیل سطح نوروهورمونها در بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک کننده است.

نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت اصلاح سبک زندگی، مشاورهی بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک جهت تعدیل سبک زندگی در کنار برنامهی درمان دارویی توصیه میشود.

واژگان کلیدی: سندرم تخمدان پلیکیستیک، سبک زندگی، تغذیه، ورزش، کیفیت خواب

.1  مقدمه:
یکی از شایع ترین اختلال های غدد درون ریز، سندرم تخمدان پلی کیستیک1 است که شیوع آن 4 تا %25 گزارش شده است - . - 2 ,1 شیوع این سندرم در کشور ایران %14,6 گزارش شده است - - 3 و به موازات چاقی درحال افزایش است - . - 5-3 ,1 سندرم تخمدان پلی کیستیک با عدم تخمک گذاری مزمن، سطح بالای آندروژن2، ترشح ناکافی گنادوتروپین ها3 و شکل غیرطبیعی تخمدان ها شناخته می شود - . - 6 نتیجه ی مطالعه های قبلی بیانگر تأثیر منفی این سندرم و نشانه های آن بر کیفیت زندگی این بیماران است که با عدم رضایت جنسی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ناباروری، مشکل های مرتبط با وزن، آکنه4، پرمویی5 و بی نظمی قاعدگی و سایر پیامدهای مرتبط است - - 7 و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با افراد سالم و حتی در مقایسه با مبتلایان به دیگر بیماری های زنان، پایین تر است - . - 5 هم چنین این بیماران به دلیل اختلال در تحمل گلوکز، دیابت نوع دو، افزایش غیرطبیعی چربی خون و افزایش فشارخون در خطر افزایش بیماری های قلب و عروقی هستند - - 1 و خطر وقفه ی تنفسی در حین خواب یا آپنه6 در این بیماران بیشتر است - - 8-10 و به دلیل عدم تخمک گذاری مزمن و قرار گرفتن در معرض استروژن7 بدون همراهی با پروژسترون8 در افزایش خطر بروز سرطان پستان، اندومتر9 و دهانه ی رحم هستند - 1 و . - 11 چاقی، به ویژه چاقی مرکزی، به طور مشخصی به عنوان علت مقاومت انسولینی10 در سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته شده است چرا که چاقی پروفایل اندوکرینی11 و متابولیکی را در این سندرم بدتر می کند و ممکن است پاسخ به درمان را کاهش دهد - . - 12 در %40-60 زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک افزایش وزن گزارش شده است - . - 13 بررسی ها نشان داده است که شیوع و بروز چاقی با سبک زندگی ناسالم و به خصوص رژیم غذایی نامناسب و بی تحرکی افزایش می یابد - . - 14-15 سبک زندگی از معیارهای عمده ی تعیین کننده ی سلامت است. اصطلاح سبک زندگی اشاره به روش زندگی مردم و بازتابی کامل از ارزش های اجتماعی، طرز برخورد و فعالیت ها دارد و ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادت های فردی در سراسر زندگی - فعالیت بدنی، تغذیه، اعتیاد به الکل و دخانیات و ... - است که در پی فرایند جامعه پذیری به وجود آمده است - . - 16-17 پیامدهای چندوجهی این سندرم و احتمال افزایش شیوع آن در آینده بر اهمیت شناسایی روش های درمانی مؤثر برای پیشگیری و درمان آن و کاهش هزینه های اقتصادی آن تأکید دارد - 18 و . - 5 شواهد نشان داده است که زنان مبتلا به این سندرم، برای بهتر نتیجه گرفتن از درمان ها باید به شکل ترکیبی از شیوه های اصلاحی سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ورزش استفاده نمایند - . - 19 این مطالعه ی مروری با هدف بررسی اثر اصلاح سبک زندگی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد.

.2  متن اصلی:
مواد و روش ها: تعداد 47 مقاله ی مرتبط در بازه ی زمانی سال های 2010 تا 2018 با کلید واژه های سبک زندگی ، تغذیه، ورزش و کیفیت خواب در ترکیب با کلیدواژه ی سندرم تخمدان پلی کیستیک در پایگاه های پاب مد1، گوگل اسکولار2، کتابخانه آنلاین وایلی3، اشپرینگر4 و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی5 مورد بررسی قرار گرفتند.

.3  نتایج و بحث

از مقاله های بررسی شده 23 مقاله از نوع مطالعه های مداخله ای 21 - مطالعه کارآزمایی بالینی و 2 مطالعه آزمایشگاهی - ، 12 مطالعه مروری، 7 مطالعه توصیفی- مقطعی و 5 مطالعه تحلیلی- مورد شاهدی بودند. در این مطالعه، نتیجه ی حاصل از مطالعه های مداخله ای و مطالعه های مروری مورد استفاده قرار گرفت و مطالعه های بررسی شده از نظر پیامدهای مورد نظر مقایسه و تحلیل شدند . در همه ی مقاله ها تأثیر شیوه ی زندگی سالم از طریق اصلاح رژیم غذایی به صورت محدودیت کالری و تغییر در ترکیب غذایی، افزودن فعالیت فیزیکی منظم در برنامه ی روزانه و اصلاح الگوی خواب بر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد بررسی قرار گرفته بود و بر اساس آن نتیجه ی زیر به دست آمد:

فعالیت ورزشی با کاهش وزن و کاهش نمایه توده بدنی6 اثر مطلوبی بر شاخص های متابولیکی، هورمونی، ذخیره تخمدانی، وضعیت قاعدگی و اختلال های باروری داشته و باعث بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود 20-16 - و . - 12 هم چنین کاهش سطح هورمون آنتی مولرین7 به دنبال انجام یک دوره تمرین ورزشی دیده شد - 27 و - 20 اما در مطالعه های دیگر پس از انجام فعالیت های ورزشی در سطح سرمی هورمون آنتی مولرین تغییری ایجاد نشده بود - . - 28 به نظر می رسد شدت و طول مدت زمان فعالیت بدنی در تعدیل سطح هورمون ها به ویژه هورمون آنتی مولرین مؤثر است و تعدیل سطح هورمون ها با افزایش دوره ی فعالیت بدنی افزایش می یابد.

هم چنین فعالیت بدنی با بهبود سلامت روان در بهبود کیفیت زندگی این بیماران همراه است 29 - و - 5 و می تواند اختلال شناختی را در این بیماران بهبود بخشد . - 30 -

اصلاح رژیم غذایی از طریق محدودیت دریافت کالری در بهبود اختلالات تولیدمثلی و متابولیکی مؤثر است - . - 31-32 رژیم های غذایی استاندارد منجر به کاهش 8 HDL می شود و رژیم پرپروتئین با کاهش کلسترول تام9 و کاهش نسبت کلسترول به HDL همراه است - - 33-34 و رژیم غذایی پرپروتئین با بار گلیسمی10 پایین با کاهش میزان انسولین و مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است . - 35 - با این وجود، مزیت رژیم با بار گلیسمی پایین بر سایر یافته های مربوط به این سندرم تأیید نشده است . - 36 - به نظر می رسد که ممکن است زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با وجود رژیم غذایی سالم تر، اشتهای بیشتری دارند و بیشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند . - 37 - اصلاح رژیم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید