بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله، راهی برای انجام مسئولیت های اجتماعی سازمان ارائه می دهد که طی آن و تحت راهکارهای الزام آور غیر قابل انکار، تعهداتی پذیرفته می شود؛ بنابراین محدودیت های حسابداری مالی خاصی ارائه می شود و چهارچوب مفهومی آن بیان می شود. و در یک نگاه کلی امروزه به جرات می توان ادعا نمود که علی رغم وجود شعارهای جذاب در زمینه ی حفاظت از محیط زیست، آسیبهای وارده به آن بسیار جدی تر از گذشته می باشد. اغلب محققین بواسطه ی حادتر شدن مشکلات زیست محیطی همچون تخریب لایه ازون، کاهش بارندگی ها، تخریب جنگلها، افزایش زباله های اتمی و شهری، انقراض گونه های گیاهی و جانوری، بر این باورند که جامعه ی جهانی در هزاره سوم با موجی از بحرانهای زیست محیطی مواجه خواهد شد. بنابراین، ادامه ی زندگی جوامع بشری منوط به کاهش هزینه های زیست محیطی خواهد بود.

مقدمه

فشارهای فزاینده موجود در محیط و آگاهیهای محیطی،نیاز به مطالعه تعاملات بین بخشهای اقتصادی با محیط را الزامی کرده است.حسابهای ملی سنتی - تولید ملی خالص یا ناخالص یا داخلی - بر اندازه گیری رشد و عملکرد اقتصادی تاکید دارد.به منظور ارزشیابی جامعتری از دوام و توسعه،لازم است که حوزه حسابداری مالی گستردهتر گردد تا استفاده از منابع طبیعی و همچنین زیانهای موجود در فرایند تولید را شامل شود. میتوان گفت که نقش حسابداری به عنوان یک ثبت کننده قابل اعتماد تعاملات دارای اهمیت بالایی است و می توان بر اساس اطلاعات ثبت شده، مشاهدات یا تعهداتی ارائه نمود . اعداد موجود در صورت حساب های مالی را می توان به عنوان کالاهایی در نظر گرفت که قیمت ها در پشت آن ها نوشته شده است.

به علاوه، حتی قیمت های موجود در بازار می توانند موجب انگیزه ی افراد برای انجام عملیات اجتماعی،سرمایه گذاری ومدیریتی شوند؛ در صورتی که ناخالصی هزینه های محیط، برابر صفر باشد، سازمان ها می توانند بر حسب نیازهای خود به بیشترین سود برسند. صورت های مالی بر اساس این قیمت ها می توانند سازمان های سودبخش را توصیف کنند. این حالت برای سازمان هایی که امکان اصلاح هزینه را دارند برقرار است. سازمان هایی که توانایی انجام این کار را ندارند، مجبور به پرداخت صورت حساب هستند؛ زیرا تعهدات محدودی دارند.

تعریف جامع پتروشیمی

واژه پتروشیمی از دو کلمه پترول - به معنای نفت - و شیمی ترکیب یافته و معنای تحت اللفظی آن مواد شیمیایی حاصل از نفت می باشد . در فرایند تولید صنایع پتروشیمی، تبدیل هیدروکربنهای نفت خام و یا گاز طبیعی به فرآورده های مختلف و متعدد شیمیایی صورت می گیرد. درصنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، بر اساس نوع مواد مصرفی و تولیدی و همچنین مرحله ی فرایندها، نوع و میزان آلایندگی های این صنایع متفاوت است. بدین معنی که در فرایندهای مختلف امکان آلودگی در سه مرحله ی:

-1 جمع آوری مواد اولیه

2 -تولید و تبدیل مواد واسطه

3 -جمع آوری و انبار مواد تولید شده محتمل می باشد. تعریف جامع حسابداری سبز

حسابداری سبز - Green Accounting - در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگیری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می شود. حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه و در نظر گرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی می باشد. هدف حسابداری زیست محیطی، فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگیری بتواند به مدیران یاری رساند.

حسابداری زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادی و محیط زیست بناشده و کاربرد آن با توجه به استفاده نکردن از ارزش های مبتنی بر بازار، مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است. حسابداری زیست محیطی، بخشی از این تغییرات را در سازمان و بخش وسیعتری از آن را در جامعه ارائه می کند و با ارائه شناخت اساسی بیشتر و مشارکت در فعالیت های کاری روزانه به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردی خاص، کمک می کند. توجه به مسئله حسابداری زیست محیطی نگرشی است که ما را قادر میسازد به اهمیت حفظ محیط زیست و استفاده از روشهای بهینه و استفاده منطقی از منابع و حفظ و نگهداری محیط زیست بیشتر توجه کنیم.

اثرات و فاکتورهای عمده یک پروژه پتروشیمی

مهمترین اثرات زیست محیطی و بهره برداری پروژه های پتروشیمی، آلودگی آب و خاک و هوا و صدا و نیز پیامدهای اقتصادی - اجتماعی است.صنایع پتروشیمی در مرحله بهره برداری اثرات و پیامدهای قابل توجه و مشخص تری نسبت به مرحله ساختمانی در محیط زیست ایجاد می نمایند که برخی از آنها در شرایط عدم کنترل و مدیریت زیست محیطی غیر قابل جبران و زیانبار می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید