بخشی از مقاله

چکیده:

در سالهای اخیر، رشته حسابداری مدیریت پیشرفتهای قابل توجهی در توسعه تکنیکهای حسابداری و اعمال کنترلهای جدید و توجه ویژه به مفهوم کیفیت در سازمانها را به همراه داشته است. این تحولات عبارتند از نوآوریها در زمینههایی از قبیل سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر، بودجه انعطافپذیر، بهبود در روشهای هزینهیابی و استفاده از انواع روشهای کمی و کیفی در جمعآوری، تجزیه و تحلیل و گزارش دادههای حسابداری میباشد. بدین ترتیب این امری روشن است که حسابداری مدیریت به سرعت در حال ورود به دوره جدیدی از افزایش سطح مهارتهای فنی و پیچیده در حال حرکت است. با این حال، در یک بعد انتقادی، حسابداری مدیریت هنوز بنظر میرسد در دوره قرون تاریک سیر میکند. در حالی که از یک طرف، حسابدارها نیازمند تبدیل شدن به افرادی متخصص با استفاده از ابزاری قدرتمند و فنی هستند و از سوی دیگر، هنوز حسابداران متمایل به نشان دادن وضعیت خود از عدم آگاهی از ملاحظات رفتاری در سازمانهای خود برای استفاده از تحلیلهای خود به عنوان ابزار حسابداری مدیریت هستند در حالی که این موضوعی بسیار تأسف آور است زیرا برآیند آن به حدی است که تکنیکهای حسابداری گاهی اوقات میتواند پاسخهای رفتاری ناخواسته، قدرتمند و پیچیدهتر از این تکنیکها به استفادهکنندگان ارائه دهد زیرا که این احتمال وجود دارد که عوامل ناشی از سوءاستفاده در یک سازمان ناشی از یک نظریه رفتاری ناخواسته و پیشبینی نشده که میتواند تبعات منفی زیادی را برای سازمان منجر شود، صورت پذیرد.

در پنج سال گذشته 2011 - به قبل - مقالات متعددی در مورد موضوعات مختلفی نسبت به نحوه برخورد با جنبههای مختلف از پیامدهای رفتاری حسابداری مطرح شده است اما ظاهراً تحقیق و نوشتن در این زمینه تا به حال اثر کمی به شیوههای تاریخی حسابداری مدیریت داشته است. توضیحاتی از مجموعه عواملی که عملاً منتج به شکست حسابداری مدیریت شده است با توجه به دسترسی به اطلاعات مختلف درخصوص پیامدهای رفتاری حسابداری مدیریت منتج به نگرانهایی شده است که اهم آنها عبارتند از اول فرآیند اجرایی تغییر مدت زمان طولانی به طول میانجامد. معرفی و طرح موضوعات حسابداری رفتاری به آموزش و پرورش حسابداران، مربوط خواهد بود ولیکن این فرآیند دارای یک روند طولانی و آهسته میباشد. در واقع ممکن است بمنظور توسعه نسل جدیدی از مربیان حسابداری که خود در مورد مسائل رفتاری دارای علم و تخصص کافی میباشند.

قبل از هر گونه موضوعی دیگر عملاً دارای تأثیر واقعی خواهد بود و این امر میبایست در آموزش حسابداری مورد توجه قرار گیرد. این به این معنی است که این آموزش میتواند سالها قبل از ورود حسابداران به عرصه حسابداری با آموزشهای مناسب براساس تئوری رفتاری اجرایی نمود. البته آن دسته از افرادی که در حال حاضر مشغول به کار در حسابداری مدیریت ممکن است هرگز توجهی به مفاهیم رفتاری نداشته و یا اینکه تحت آموزش این موضوع قرار نگرفته باشند و یا اینکه در حال حاضر جهت آموزش خود اقدام به سرمایهگذاری در برخی از اشکال دیگر موضوعات حسابداری از جمله اجرای فعالیتهای آموزشی و توسعه آموزش آنها صورت پذیرد. متأسفانه بنظر میرسد که حتیزمانی که حسابداران مدیریت، شرکت در برنامههای آموزش خود بصورت مستمر با هدف بهبود و افزایش سطح دانش حسابداران و کارکنان خود از روشهای فنی و کمبهره استفاده مینماید ضرورت دارد در برخورد با موضوعات رفتاری برنامههای آموزشهای لازم را برنامهریزی و بکار گیرد.

واژگان کلیدی:حسابداری، مدیریت، تکنیک های حسابداری، نوآوری،سازمان، روش های هزینه یابی

مقدمه:

عملکرد آینده شرکتها امروز وابستگی زیادی به کیفیت تصمیماتی دارد که توسط مدیریت سازمان بصورت مؤثر اتخاذ میگردد و صاحبان این تصمیمات همیشه نیازمند کسب اطلاعات از درون و برون سازمان هستند که براساس این اطلاعاتمدیریت بتواند بصورت کاملاً عقلائی استراتژیهای سازمان را با استفاده از منابع در اختیار راهبری نماید. اطلاعات مربوط به فرآیندهای اقتصادی عملاً توسط سیستمهای حسابداری و قوانین آمره مورد گزارشگری قرار میگیرد که این فرآیند از یک طرف متأثر از بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشورها میباشد و از طرفی دیگر با توجه به تغییرات سریع عوامل سیاسی این فرآیند استانداردگذاری و تبیین آن در حسابداری را با مشکلات و پیچیدگیهای زیادی مواجه نموده است.

تنوع حسابداری و اهداف آن عملاً برای تهیه و مهیا سازی اطلاعات با استفاده از معیارهای اندازهگیری فرآیندهای اقتصادی در طول دورههای مختلف و برای ذینفعان مختلف متعدد میباشد بطوریکه بر همین اساس حسابداری مالی به صورت گذشتهنگر و برای تهیه و تنظیم اطلاعات جهت تصمیمگیری کاربران و ذینفعان خارج از سازمان میباشد این در حالی است که حسابداری مدیریت به مدیریت در ارائه حوزه عمل بیشتر در استفاده بهینهتر از اطلاعات در اختیار چشماندازهای مدیریت را ترسیم نماید کمک مینماید چرا که این اطلاعات مورد نیاز است. بمنظور اطمینانبخشی از برنامهریزی، کنترل، ساماندهی و تصمیمگیری صحیح حسب توابع در اختیار و در کنترل میباشد.

از طرفی دیگر حسابداری مالی با استفاده از اطلاعات واقعی حقایق زمان را در جهت مسیر تکامل و حرکت شرکت نشان میدهد اما عملاً این اطلاعات نشانی از دلایل و عوامل ایجاد حقایق تحصیلی را نمیدهد.بنابراین نتایج حاصل از حسابداری مالی را میتوان با کمک از مبانی حسابداری مدیریت مورد بهبود و اثربخشی بیشتر قرار داد. در مقابل حسابداری مالیعملاً اطلاعات حسابداری مدیریت ماهیت هنجاری ندارند اما برعکس اطلاعات حسابداری مدیریت در جهت ایجاد جهتگیریها و ایدههای آیندهنگری امری عملی میباشد. مضافاً اینکه در شرایطی که شرکتها در شرایط اقتصادی رقابتی پیچیدهتری قرار میگیرند همواره پدیدههای حسابداری مدیریت در حال تغییر خواهند بود این موضوع بسیار حیاتی برای بقای و ادامه عمر حسابداری مدیریت میباشد.

ماکسول در سال 1930 این موضوع را بدین ترتیب تشریح نمود که حسابداری مالی همواره بدنبال متعادل سازی تمام عملیات اقتصادی در طول تاریخ و زمان ایجاد رویدادهای مالی و اقتصادی - بهاء تمام شده تاریخی - است و این بخش از حسابداری قادر نیست که اطلاعاتی را از اینکه چگونه صدها هزار نفر از استفادهکنندگان اطلاعاتی به علت مشکلات و ناکارآمدی موجود در سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مالی بخشی از درآمد قابل تحصیل خود را که در صورت وجود اطلاعات مربوط تحصیل مینمودند از دست دادهاند و این موضوع به عنوان یک وضعیت متناقض در حسابداری مالی و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مالی مطرح میباشد. بنابراین وجود اطلاعات انباشته شده در حسابهای مالی دارای تقاضای بسیار بالایی در تحلیل و تفسیر و گزارشدهی آنها برای تصمیمگیری مدیریت میباشد. بنابراین توجه به وضعیت و ساختار فعلی اقتصاد ملی و بینالمللی نیازمند درک حسابداری مدیریت و توجه به نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان عملاً ما را به مسیر تکاملی حسابداری مدیریت بیشتر از پیش آشنا میسازد. بطوریکه در یک چشمانداز

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید