بخشی از مقاله

چکیده

تاریخ اسلام، از جمله مباحث پویایی است که هرچند حوادث و اتفاقات گذشته را بیان میدارد، همواره میتوان به این رخدادها نگاهی ویژه داشت و آنها را از یک روزنه متفاوت نگریست. پژوهش حاضر با عنوان حضرت »خدیجه - س - در اندیشه گیورگیو« ، به مطالب مرتبط با این بانوی بزرگوار، در کتاب محمد پیغمبری که از نو باید شناخت میپردازد. این بحث، سه عنوان اساسی دارد که یکی به حیات حضرت خدیجه - س - ، دیگری زندگینامه گیورگیو و سومی به مقوله خواستگاری و ازدواج امالمؤمنین با پیامبر اکرم - ص - اختصاص دارد.

واژگان کلیدی

حضرت خدیجه - س - ، گیورگیو، همسر حضرت محمد - ص - ، بعثت.

مقدمه

در مکتب نورانی اهلبیت - ع - و در کنار وجود گرانقدر چهارده معصوم، زنانی حضور داشتهاند که هرکدام در جایگاه همسر، دختر، عروس و کنیز، توانستند ماندگارترین رخدادها را به تصویر بکشند. پیامبر بزرگ اسلام - ص - همسران متعددی داشتند که هرکدام در تاریخ اسلام، اثری از خود بر جای گذاشتند- خواه مثبت و خواه منفی - اما اگر منصفانه بنگریم، حضرت خدیجه - س - جایگاهی بس بینظیر داشتند. ایشان نخستین همسر حضرت، مادر فرزندان ایشان و تنها همسری بودند که روزگار قبل از بعثت را درک نمودند. اما متأسفانه از جمله کسانی هستند که گذران تاریخ، بر شخصیت ایشان غبار فراموشی افکنده و چهبسا این دیده نشدن بانو ترفندی از سوی سودجویان عرصه تاریخ باشد.

در سدههای اخیر، علاوه بر بحث تاریخی یک واقعه و یا یک شخصیت، مقوله شرقشناسان و دیدگاه-های آنان نیز مطرح شده است که گاهی منصفانه و گاهی مغرضانه به نگارش درآمدهاند. در این نوشتار، به نگاه کنستانتین ویرژیل گیورگیو در کتاب محمد پیامبری که باید از نو شناخت میپردازیم. مقولهای که متأسفانه در چند مورد، مطابقتی با نقلهای معتبر تاریخی ندارد. اما پیش از ورود به بحث و به فراخور موضوع، مختصری از زندگانی حضرت خدیجه - س - و نیز مختصری از زندگی- نامه گیورگیو بیان میشود. امید است، این پژوهش، قدمی هرچند کوچک در همت معرفی امالمؤمنین خدیجه - س - به دیگران، موردپذیرش اشرف مخلوقات، حضرت محمد مصطفی - ص - قرار گیرد.

حضرت خدیجه - س - نامی آشنا

او خدیجه دختر خویلد بن اسد بود که از جد پدری به قصی بن کلاب میرسید.1 وی اولین همسر پیامبر اسلام - ص - و مادر همه فرزندان حضرت - به غیر از ابراهیم - بود2 و حضرت در زمان این بانو، همسر دیگری نگرفتند.3 او در زمان جاهلیت، از زنان بزرگوار، تاجرپیشه و ثروتمند قریش،4 به شمار میرفت و با القابی مانند »سیده قریش« و »طاهره« شناخته میشد.5 خدیجه - س - نخستین زن مسلمان 6 و از زنان بهشتی به شمار میآید که خداوند وعده خانهایاز دّر و الماس به ایشان داده است.7 وی نزد پیامبر - ص - مقامی بلند داشت و در همه امور با ایشان مشورت میکرد که حضرت او را وزیر صداقت مینامیدند8 و حتی پس از وفات، همواره از او به نیکی یاد میکردند.9 او تنها کسی است که جبرئیل بارها برای او حامل سلام خداوند بوده است.10 امالمؤمنین خدیجه - س - پس از تحمل سختیهای سهساله شعب ابیطالب در دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت از دار دنیا رفت و در منطقه حجون به خاک سپرده شد که امروزه به قبرستان ابوطالب معروف است.11

گیورگیو خاورشناسی رماننویس

کنستان ویرژیل گیورگیو، نویسنده رومانیالاصل و متولد سال 1916 میلادی بود. او تحصیلات خود را در رشته فلسفه در بخارست آغاز کرد و سپس در هایدلبرگ آلمان تحصیلاتش را در زمینه علوم الهی تعقیب نمود. در پایان جنگ جهانی دوم به عنوان عضو وزارت امورخارجه رومانی، نخست در آلمان از طرف قوای متفقین زیر نظر قرار گرفت و سپس برای مدتی در اردوگاه اسرای جنگی زندانی شد و پس از آزادی از اردوگاه به پاریس رفت و از آن زمان تا هنگام مرگ فرانسه وطن دوم این نویسنده گردید. در دهه هفتاد در حکومت دیکتاتوری فاشیستی چاوشسکو که از رهبران استالینیست بلوک شرق محسوب میشد، به عنوان سرکشیش در رومانی زیر پوششی مذهبی به خدمت صهیونیسم درآمد و سرانجام در سال 1992 در خیابانهای بخارست همراه با همسرش کشته شد.

وی نویسنده رمانهای معروفی است و در آثارش بیشتر به مظلومیت قوم یهود میپردازد. آثاری مانند خانه پتروداوا، دومین شانس و ساعت بیستوپنج را در پرونده خود دارد1 که شهرت جهانی وی به سبب رمان اخیر بوده که به چهل زبان ترجمه شده است. وی علاوه بر نویسندگی، به ترجمه و پژوهش در زمینه الهیات، دین و سیاست نیز میپرداخت . کتاب محمد پیغمبری که از نو باید شناخت تنها کتاب تاریخی وی به شمار میآید که ابتدا به صورت پاورقی در یکی از مجلات،و بعداً به صورت کتاب منتشر شد و تاکنون دهها بار در شمارهای زیاد به چاپ رسیده است. این کتاب به زبان فرانسوی نوشته شده و به زبانهای انگلیسی، رومانیایی و عربی هم ترجمه گردیده است. 2 آقای محمدعلی انصاری، کتابی با نام محمد پیامبر شناخته شده در نقد مطالب این این کتاب، به نگارش درآورده است.

علت ازدواج حضرت خدیجه - س - با پیامبر - ص - ؟

گیورگیو مانند دیگر خاورشناسان که تاریخ اسلام و پیامبر - ص - را به نگارش در آوردهاند، کتاب خویش را با کودکی حضرت آغاز کرده، حوادث و رخدادها را برحسب ترتیب زمانی بیان میدارد. وی زمانی که به مقوله سفر پیامبر - ص - برای تجارت با مال حضرت خدیجه - س - میرسد، نوشتهاش رنگ و بوی خیالی و قصهپردازانه به خود میگیرد؛ او در توصیف دلباختگی حضرت خدیجه - س - به بیراهه رفته، شیفتگی حضرت را به زیبایی پیامبر - ص - و شکل و شمایل ظاهری حضرت منسوب میکند.3 او حدود نیمصفحه از کتاب را به اوصاف ظاهری پیامبر، عشوه چشمان سیاهش، بوی عطر دلانگیزش، قد و قامت رعنا، دندانهای مرتب که هر چشمی را مجذوب میسازد و غیره اختصاص داده است. او حتی هنگام طرح موضوع ازدواج توسط نفسیه و نیز هنگام خواستگاری ابوطالب از عموی حضرت خدیجه - س - باز به مسأله زیبایی پرداخته، آن را نوعی امتیاز برای حضرت محمد - ص - میداند.4

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید