بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، با استفاده از تبدیلات ملین جوابهای تحلیلی معادلات DGLAP را با تصحیحات QED ارائه می دهیم. به کمک این جوابها توابع توزیع پارتونی غیر قطبیده را در تقریب مرتبه - NLO - next to leading order، QCD و در پایین ترین مرتبه - LO - leading order، QED، را بدست آورده ایم. این نتایج با نتایج کدهای برازش داده های CT14QED و - NNPDF2.3QED - APFEL و نتایج تجربی توافق خوبی دارند.

مقدمه

تحقیقات جدید در [1] LHC اطلاعات تازه ای درباره تابع توزیع فوتون برای مقادیر مختلف متغیرهای بیورکن x و Q2 دردسترس قرار داده اند. همچنین روشهای مختلفی برای تعیین توابع توزیع پارتونی در گستره وسیعی از x وQ2 ها ارائه شده است. با این وجود مطالعات کمی درباره حل معادلات DGLAP با تصحیحات QED انجام شده است. اولین گروهی که توابع توزیع پارتونی با تصحیحات QED را به روش پارامتربندی گلوبال بدست آورده اند، گروه [2] MRST2004QED بوده است. اخیراً گروههای [3] NNPDF3QED و [4] CT14QED نیز نتایج جدیدی از آن ارائه داده اند.
بگاه www.psi.ir/?physics96 معتبر است.

نتایج

برای اطمینان از درستی جوابهای معادلات تحولی DGLAP، توابع توزیع پارتونی اولیه را در انرژی اولیه Q0    1.295 GeV از گروه برازش داده های CT14QED در نظر می گیریم. در شکل 1، توابع توزیع xuv - x,Q2 - و - xdv - x,Q2 به ازای Q2های مختلف با داده های مدلهای CT14QED وAPFEL مقایسه شده است. مطابق شکل با در نظر گرفتن سهم تابع توزیع فوتون در انرژیهای بالا، سهم کوارکهای ظرفیتی کاهش می یابد.

شکل:1 مقایسه تغییرات xuv - x,Q2 - و xdv - x,Q2 - به ازای Q2های مختلف با مدلهایAPFE و.CT14QED مقایسه توابع توزیع پارتونی برحسب x در یک انرژی ثابت با کد های برازش داده های CT14QED وAPFEL در شکل 2 نشان داده شده است. نتایج نمودارها نشان میدهند که توابع توزیع پارتونی بدست آمده با حل تحلیلی مبتنی بر تبدیلات ملین توافق بسیار خوبی با نتایج این دو گروه دارند. تفاوت جزیی تابع توزیع فوتون نیز میتواند ناشی از تفاوت در روش حل دو برنامه باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید