بخشی از مقاله

چکیده

دستگاه معادلات خطی فازی، دستگاه معادلات خطی است که پارامترهای آن اعداد فازی هستند. در این مقاله می خواهیم دستگاه معادلات مختلط فازی را با استفاده از یک روش تصویری حل نماییم. در آخر مثال عددی ارائه می گردد و جواب بدست آمده با یک روش تکراری دیگر مقایسه می گردد.

مقدمه

دستگاه معادلات خطی نقش بسیار حیاتی در مسائلی مانند بهینه سازی، اقتصاد و مهندسی دارد. بنابر این یافتن یک مدل ریاضی و روند عددی برای حل دستگاه خطی فازی بسیار با اهمیت است. به طور کلی برای ساده در نظر گرفتن و یا برای محاسبه آسان، متغیرها یا پارامترها معمولا به صورت عدد غیرفازی گرفته شده است. اما در واقعیت پارامترها ممکن است غیر قطعی یا برآورد نامشخص در مورد متغیر داشته باشند که به طور کلی از سوی برخی از آزمایشات یا تجربیات یافت شده اند. بنابراین، این متغیر ها ممکن است به عنوان یک عدد فازی در نظر گرفته شوند.

برای اولین بار مفهوم اعداد فازی در سال ۵۶١٩ توسط پروفسور لطفی عسگرزاده، دانشمند ایرانی تبار و استاد دانشگاه برکلی آمریکا معرفی شد]١، ٢.[ در بسیاری از کاربردها مانند آنالیز، توابع موج در مکانیک کوانتوم و بسیاری از کمیت های فیزیکی، مقادیر به صورت مختلط هستند. بنابراین پارامترها،اعداد مختلط که در اصل فازی نیز هستند در نظر گرفته می شوند. برای اولین بار عدد مختلط فازی در سال ١٩٨٩ توسط باکلی ١ ارائه گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید