بخشی از مقاله

چکیده

امروزه در سازمانها فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی نقش استراتژیک به خود گرفته است. استفاده از فناوری اطلاعات درمیان بانکها نیز در حال گسترش می باشد. این پدیده شکل های جدیدی از رقابت را میان بانکها ایجاد کرده است که در این صورت بانکها ناچار هستند جهت قرار گرفتن در خط توسعه خود را با شکل جدیدی از بانکداری با نام بانکداری الکترونیکی همگام سازند. در این مقاله سعی شده است نقش حمایتهای نظام بانکی در توسعه فن آوری اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد.روش تحقییق کتابخانه ای و میدانی می باشد و اطلاعات و داده های این پژوهش با استفاده از توزیع 50 پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن تایید شده است در بین کلیه پرسنل شعب بانک کشاورزی شهرستان دامغان جمع آوری شده است.در این پژوهش مواردی چون جنسیت ، سن و میزان تحصیلات پاسخ دهندگان نیز مورد بررسی قرار گرفته شد. همچنین از نرم افزار spss برای روش های آمار توصیفی و استنباطی در جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها بهره گرفته شده است.نتایج حاصله نشان می دهد که به کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری الکترونیکی موجب کاهش هزینه های ارائه خدمات بانکی و نقل وانتقال پول و افزایش رقابت بین بانکها و بالا بردن کیفیت خدمات و در نهایت موجب تغییر ساختار هزینه ای بانکها و بهینه شدن صنعت بانکداری کشور می گردد که این امر با حمایت نظام بانکی از توسعه فن آوری اطلاعات ممکن می شود.

واژگان کلیدی:مدیریت دانش ، ذخیره سازی اطلاعات ، تکنولوژیهای اطلاعات ، حمایت های سازمانی ، نظام بانکی

-1مقدمه1

یکی از مصادیق تجارت الکترونیک،بانکداری الکترونیک است.بانکداری الکترونیک تاثیری فراوان بر سطح بهره وری جامعه داشته ونیز برای دولتها،مردم و بانکها بسیار سودمند بوده است. - اسینجر.48، - 1999 در دهه گذشته تلاشهای فراوانی در زمینه استقرار بانکداری الکترونیک در ایران صورت گرفته است و خدماتی از قبیل تلفن بانک،حسابهای جاری ماهواره ای،کارتهای بدهکار،دستگاه خودپرداز2و سیستمهای پایانه فروش3 از جمله این تلاشهاست. - فاطمی اردکانی.. - 1384:67باتوجه به تاثیر گسترده و عمیق تجارت الکترونیک و سیطره آن بر بازارهای جهانی،همچنین نظر به اهمیت مبادله های پولی و اعتباری در هر فعالیت تجاری-اقتصادی میتوان بانکداری الکترونیک4 را به عنوان بخشی تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک ودارای نقش اساسی در اجرای آن دانست. - رحمتی، - 1388 صنعت بانکداری در جهان همچون سایر علوم در حال گسترش و تغییر و تحول است.

می توان گفت با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا درون منازل و دسترس پذیر شدن آن برای کلیه افراد وجوامع انسانی،بانک هانیز همگام با سایر بخشهای جوامع درصدد برآمدند تا با رویکردی نو،به جای توسعه فیزیکی به گسترش حضور مجازی خود در شرکت ها ،بنگاه ها و حتی منازل بپردازند.مشتریان بانکها با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک می توانند عملیات بانکی خود را در زمان و مکان مورد علاقه خود به انجام برسانند و بانکها نیز از هزینه های عملیاتی پایین تر به علت کاهش تعداد کارکنان و کاهش تعدادشعب سود می برند - سیدجوادین و یزدانی، - 1384:48 بستر سازی بانکداری الکترونیک در کشور ما نیز در سالهای اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است.نیاز مشتریان و بانکها به این مهم سبب شده است استفاده از فن آوری بخش اعظم سیستم بانکداری را در بر گیرد. بانک کشاورزی نیز در سالهای اخیر با پیاده سازی بستر های مناسب بانکداری الکترونیک ، حرکت به این سمت و سو را آغاز نموده است و در صدد جذب هر چه بیشتر و بهتر مشتریان در این عرصه می باشد.

اما مهمترین مساله در راه جذب هرچه بهتر و بیشتر مشتریان ،ایجاد بستر مناسب برای توسعه فن آوری اطلاعات با تکیه بر حمایت های نظام بانکی بنظر می رسد. برای ایجاد بستر مناسب فناوری اطلاعات،بانک می تواند با برآوردن انتظارات مورد قبول مشتریان ، و انجام بستر های مناسب و قابل اطمینان برای انجام تراکنشهای مالی ، عنصر اعتماد سازی را بخوبی نمایان سازد.البته از تاثیر موثر ارائه گزارشهای معتبر و قابل قبول پس از انجام هر تراکنش و نیز تجربه مفید بانکها در ارائه خدمات مناسب بانکداری نیز می توان بعنوان دیگر آیتمهای موثر در اعتماد سازی نام برد.در این تحقیق با پرداختن به اهمیت بانکداری الکترونیک و فن آوری اطلاعات در دنیای امروز ، درصدد است که نظام بانکی را به حمایت هر چه بیشتر از توسعه فن آوری اطلاعات سوق دهد.

بانکداری الکترونیکی همانند دیگر عرصه های خدمات و تجارت ، هر روزه شاهد افزایش رقابت و حضور رقبای جدید است.در سالهای اخیر ورود بانک های خصوصی بازیر بناهای مناسب ،رقابت را بسیار محسوس نموده است.در چنین شرایطی که خدمات نسبتاٌ یکسانی در کلیه بانکها ارائه شده و هر خدمت جدیدی بسرعت از سوی رقبا کپی برداری می شود ،ایجاد تسهیلات خاص و روابط ویژه با مشتریانی که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری قصد جذب و یا حفظ آنها را دارند گامی موثر جهت تداوم حیات سازمان و پیروزی در رقابت می باشد.

حفظ موفقیت آمیز مشتریان کنونی ، نیاز به جستجوی مشتریان جدید و ریسک بالقوه آن را کاهش می دهد.همچنین ارتباطات بلند مدت با مشتریان به علت آگاهی آنان،هزینه انجام خدمات را کاهش خواهد داد.در دوره ای که مشتریان حق انتخاب فراوانی دارند ،ارائه دهندگان خدمات باید تلاش کنند تا همواره در خاطر مشتری باقی بمانند، بانک ها با استفاده از پیشرفت های فناوری ، به این چالش ها پاسخ می دهند. به این ترتیب استراتژی ای را در پیش می گیرند که سعی در راضی کردن مشتریان از طریق ارائه خدمات و محصولات بهتر با هزینه کمتر و در زمان مساوی دارد. و به این ترتیب ایده بانکداری الکترونیکی بصورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد..5

بانک کشاورزی نیز طی سالهای اخیر این نکته را به خوبی دریافته است که باید خود ر ا از قالب های سنتی خارج نماید.این بانک باتشکیل گروه های مختلف کاری تلاشی همه جانبه در جهت ایجاد تحول در نظام بانکی و رسیدن به بانکداری نوین و بانکداری الکترونیکی را شروع کرده است.با گسترش نفوذ اینترنت در جامعه ، مرزها از میان خواهند رفت و بانک های دیگر کشور وارد عرصه رقابت خواهند شد.و در این زمان است که مشتریان به سوی بانک هایی که خدمات مناسبتری را به آنها ارائه دهند جذب خواهند شد و دیگر ، بانک های سنتی قادر به مقاومت در برابر بانک های نوین نخواهند بود.

شبکه تبادل اطلاعات بانکی - شتاب -

توسعه امکانات رایانه ای جهت ایجاد تراکنش های الکترونیکی در سازمان های تجاری بانکی و مالی زمینه اتصال شبکه های رایانه ای را فراهم نموده است. تجربه انجام این کار درکشورهای اروپایی و آمریکایی در دهه 80 میلادی آغاز گردید. هسته اصلی تبادل تراکنش های الکترونیکی ما بین سازمان ها، مرکزی به نام سوئیچ6 است. این مرکز دارای ساختار سازمانی با ضوابط و آیین نامه های اجرایی مشخص و تدوین شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید