بخشی از مقاله

بسيج از ديدگاه امام خميني


برخي از فرمايشات حضرت امام خميني «ره» درباره بسيج عبارتست از :
• « ائمه ما با همان ديد الهي که داشتند ، مي خواستند که اين ملت ها را با هم بسيج کنند از راههاي مختلف ، اينها را يکپارچه کنند تا آسيب پذير نباشند.»
• « اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدمات دفاع هم بايد عمل شود ... اينطور نيست که واجب باشد بر ما که دفاع کنيم و ندانيم چه جور دفاع کنيم.»


• « ارتش بيست ميليوني (بسيج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي است.»
• « بسيج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهيدان گمنامي است که پيروانش بر گلدسته هاي رفيع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند.»


• « بسيج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکيل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضاء نموده اند.»
• « بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پر ثمري است كه شكوفه هاي آن بوي بهار وصل و طراوت يقين و حديث عشق مي دهد»،
• « بسيج ميقات پا برهنگان معراج انديشه پاك اسلامي است كه تربيت يافتگان آن، نام ونشاني در گمنامي و بي نشاني گرفته اند.»


• « سنگ بناي بسيج بر حكم فقهي و جهادي استوار است؛ جهادي كه مبتني بر روحيه دفاعي باشد و نه تهاجمي يا جهان گشايي »
• « اگر بر كشوري نواي دلنشين تفكر بسيجي طنين انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد والا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند، بسيج بايد مثل گذشته و با قدرت و اطمينان خاطر به كار خود ادامه دهد .»
به نام حي جاويد
ترديدي نيست كه اقدام بسيار حياتي و تعيين‌كننده حضرت امام در تشكيل و تحقق بسيج در مقطعي از حيات انقلاب شكوهمند اسلامي به انجام رسيد كه نياز به اين نيروي تأثيرگذار عميقاً احساس مي‌شد و تدبير هوشيارانه حضرت امام، بيش از ديگران لزوم حضور بسيج را به منصه ظهور رسانيد تا آنجا كه بسيج با نمود خويش، فضاي جامعه انقلابي را طراوتي ديگرگونه بخشيد.


انسجام آحاد و طيف خودجوش طبقات اجتماع در پيوستن به بسيج از هر صنف و طايفه و از همه گروه‌هاي سني در موقعيت‌هاي اجتماعي، اين امكان را براي نهاد نوپاي بسيج فراهم آورد تا همگان با لبيك به فرمان و فراخوان بنيانگذار كبير نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، يعني امام راحل به عضويت بسيج درآمده و پرشور و شعف و با عشق به آرمان‌هاي مقدس اسلامي اين


حضرت امام كه خود يك بسيجي تمام عيار و كامل و وارسته بودند، الگو و اسوه‌اي برجسته براي همه بسيجيان به شمار مي‌رفتند و عشق و دلدادگي عميق و عرفاني آن عزيز به بسيج بسيجيان، هنگامي جاودانه شد كه فرمودند: از خداوند مي‌خواهم كه با بسيجيانم محشور فرمايد ...
حضرت امام خميني رضوان‌ا... تعالي عليه كه با ديدگاهي نافذ و رهبريت ارزشمند خويش در صيانت و استحكام پايه‌هاي نوين انقلاب بزرگ اسلامي ايران، در سخت‌ترين شرايط مقاطع زماني با سكان‌داري كشتي انقلاب و عبور آن از درياي مواج و متلاطم به ساحل نجات رسانيدند، شرايط،

نيازها و جهت‌ها را در موقع خود تشخيص و اسباب و عوامل لازم را با ادراك والا و درخور تحسين خويش تشخيص و لحاظ مي‌فرمودند و اين هوشمندي حضرت امام، توطئه‌ها و اهداف شوم دشمنان را يكي پس از ديگري خنثي و ناكام مي‌نمود.
تحقيقاً، سرعت عمل و ابتكار امام، يأس و سرخوردگي دشمنان را به دنبال داشت. از لابه‌لاي پيام‌ها و سخنان حضرت امام در خصوص بسيج، نكات بسيار ارزنده و قابل تأملي را مي‌توان دريافت تا آنجا كه فرمودند: ... رحمت و بركات خداوند بر بسيج كه به حق پشتوانه انقلاب اسلامي است.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي كه خود در كسوت بسيج در سال‌هاي دف

اع مقدس، حضوري مستمر در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل داشتند و انصافاً نمادي برجسته از بسيج هستند، اينگونه مي‌فرمايند: بسيج يكي از معجزات انقلاب از كارهاي عظيمي بود كه امام بزرگوار ما با آن ديد و بصيرت نافذ و تدبير حكيمانه الهي اين نهال برومند و پرثمر و مبارك را به وجود

آورد. بسيج در آن روزي كه با فرمان امام بزرگوار در سرتاسر كشور اسلامي مانند گياه معطر و مباركي شروع به رويش كرد، كشور نهايت نياز را به يك حركت عمومي و برخاسته از ايمان و اخلاص و صفا داشت، اين پاسخ به يك نياز حقيقي بود. دست قدرتمند حضرت امام خميني (ره) بذر بسيج را در سرتاسر اين كشور پاشيد، بدون اين‌كه براي تحليل‌گران، سياسيون سابقه‌دار و حتي انقلابيون قديمي و مخلص قابل پيش‌بيني باشد و اين بذر مبارك در همه زواياي كشور روييد، باليد و ثمربخش شد ...


تأمل، تفكر در زواياي تعريف برجسته مقام معظم رهبري از بسيج، بيش از پيش بر جايگاه و عظمت بسيج صحه گذاشته و مؤسس اين كانون بزرگ يعني حضرت امام را بهره‌مند شدن از تدبير حكيمانه الهي در تحقق بسيج، توصيف فرموده‌اند. حضرت امام خميني كه در حساس‌ترين مقطع انقلاب نوپاي اسلامي و در يك فراخوان و پيام بزرگ، بسيج را تحقق بخشيدند، حمايت‌هاي خويش را لحظه‌اي از بسيج و بسيجيان دريغ نكردند و در همه ابعاد نسبت به تقويت و پشتيباني مستمر از اين نيروي عظيم ايثارگر اقدام فرمودند.


تحقيقاً، همه اقدامات و توجهات حضرت امام در مقاطع مختلف انقلاب، تحسين و تكريم هر انسان متعهدي را رقم خواهد زد. بسيج سند درخشاني است از همت والا و روحيه متعال

ي حضرت امام كه تنفس مسيحايي خويش و قلم مباركشان قداست آن را صدچندان كرد.
از آنجا كه همه وجود امام راحل رضوان‌‌ا... تعالي عليه خالصاً مخلصاً لوجه‌ا... بود و هيچ شائبه‌اي جز اداي تكليف و جلب رضايت حق‌تعالي نداشتند، خدا رحمت و بركات خود را بر مجموعه بسيج ارزاني داشتند، لذا نورانيتي همه‌جانبه در بسيج جلوه‌گر شد و اين نيروي الهي درخششي قرآني به خود گرفت تا آنجا كه حيات منور و تابنده اين مولود مبارك روز به روز بركات بيشتري را به دنبال آورد و تجلي بخشيد و ثمرات بسياري را به انجام رسانيد.


حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي كه هميشه از منظري برجسته و جذاب، انديشه‌هاي خود را در خصوص مجموعه بسيج لحاظ مي‌فرمايند چنين منشوري درباره بسيج دارند: در دوران جنگ تحميلي بسيج درخشيد، عالي‌ترين مضامين انساني در بسيج معنا شد و تجسم يافت. پرجاذبه‌ترين جلوه‌هاي هستي در بسيج خود را نشان داد. در دنيايي كه خودخواهي و خودپرستي و حرص و هواي نفس اغلب حوادث آن را رقم مي‌زند بسيج مظهر عشق و ايثار و فداكاري و گذشت و نگاه حكيمانه يك جوان به عالم وجود شد.


چقدر جوانان فداكاري كه در دوران جنگ تحميلي به بركت بسيج مثل پيران سالك راه خدا حقايق هستي را شناختند و راه به معنويتي بردند كه انسان‌هاي معمولي با سي سال، چهل سال تلاش نمي‌توانستند به آن حقايق چشمه‌هاي فياض برسند.


رهبر معظم انقلاب اسلامي در فرازي ديگر از انديشه‌هاي تابناكشان در خصوص بسيج و رمز ماندگاريش چنين مي‌فرمايند: ... بعضي تصور كردند كه با پايان جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه ايران اسلامي، بسيج هم پايان خواهد گرفت، بعضي هم صلاح‌انديشي كردند كه با پايان دوران جنگ ديگر احتياجي به بسيج نيست، فكرهايي كه از نور بصيرت معنوي برخوردار نيست بهتر از اين محصولي نمي‌دهد. بسيج آن روز از مرزهاي نظامي، جغرافيايي و موجوديت كشور دفاع كرد و در ميدان رزم توانست خود را نشان دهد، اما مگر مرزهاي دفاعي انقلاب فقط به مرزهاي جغرافيايي منحصر مي‌شود.
تمامي اين بيانات مقام معظم رهبري در خصوص بسيج، تبيين‌كننده رسالت و هدفمندي بسيج بوده و نشان از شأن و مرتبه اين كانون و ميعادگاه عاشقان ا... جل جلاله دارد.


سال‌هاي دفاع مقدس و مقاومت دريادلان و كفرستيزان بسيجي بر هيچ كس پوشيده نيست، به ويژه از منظر آناني كه خود لحظه، لحظه‌هاي هشت سال دفاع مقدس را لمس نموده‌اند و با حماسه‌آفريني‌هاي بسيج همراه بوده‌اند.
در آن سال‌هاي فراموش ناشدني و ماندگار در كتاب فتوحات بزرگ بسيج در هر عملياتي كه از سوي بسيجيان بلند همت شكل مي‌گرفت و عملاً دشمن متجاوز را زمين‌گير مي‌كرد، نفس گرم و مسيحايي حضرت امام خطاب به بسيج و بسيجيان شور و شعفي وصف‌ناپذير را در سراسر

جبهه‌هاي نور عليه ظلمت ايجاد مي‌كرد و همه رزمندگان اسلام به وجد مي‌آمدند و آماده‌تر از هميشه عمليات و دفع تجاوز ديگري را رقم مي‌زدند.
ارسال پيام‌هاي سرنوشت‌ساز از سوي امام به شيردلان بسيجي و حماسه‌ساز كه از غناي همه‌جانبه برخوردار بود، دشمن درمانده و مفلوك را در وحشتي عجيب فرو مي‌برد و اشتياق وصف‌ناپذير آن بخش از نيروهاي بسيج را كه در داخل شهرها و سنگرهاي مقاوم پايگاه‌هاي شهري و روستايي انجام وظيفه مي‌كردند براي حضور در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل مضاعف مي‌كرد.


مرحوم احمد خميني كه علاقه قلبي حضرت امام به ايشان مورد توافق عام و خاص است و به لحاظ مشخصه‌هاي بارزي كه داشتند حضرت امام، ايشان را فردي امين و قابل اعتماد مي‌دانستند، در زمان حيات راوي صادقي در انتقال حالات و سيره علمي و عملي امام عظيم‌الشأن بودند و روي همين اصل شيرين‌ترين لحظات و دقايق حيات پربركت امام را مواقع ديدار حضرت با بسيجيان بيان مي‌فرمايند به گونه‌اي كه امام كراراً مي‌فرمودند: اين‌ها صاحبان اصلي انقلاب و مورد توجه حضرت وليعصر (عج) هستند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي از منظري ديگر درباره بسيج چنين مي‌فرمايند: آبروي بسيج آبروي نظام و كشور است، كساني كه اعتراض كوچكي دارند، حق ندارند به بهانه اين

اعتراض كوچك بسيج را زير سؤال ببرند، اين‌ها حق دارند اين كار را بكنند نه عنصري كه خود عضو مجموعه نيروهاي بسيج و يك جوان حزب‌الهي است او هم نبايد برخوردي كند كه اين نيروي عظيم و مؤمن و پاك نهاد و مؤثر و تعيين‌كننده زير سؤال برود، مراقب باشيد. چون نيروي بسيج مؤمن و داراي هدف است، مي‌فهمد دارد چه كار مي‌كند، لذا چنين نيرويي هم اميدوار و هم شاداب است.

بسيجي نيروي شاد است. چرا؟ چون اميدوار است. آن جوان كه استعداد و هستي و وجود خود را به جريان فساد مي‌سپارد نمي‌تواند داراي يك هدف عالي باشد، اگر جوان داراي هدف عالي باشد آن هدف مانع مي‌شود از اين‌كه خود را در لجن‌زار و باتلاق فساد و منكرات گرفتار كند. كسي كه هدف ندارد در هر لحظه‌اي كه به آفاق آينده و به وجود خود متوجه شود احساس افسردگي و غم مي‌كند ولو لذت كاذب و زودگذري هم داشته باشد. بسيج از روزهاي آغازين شكل‌گيري تاكنون

كارنامه‌اي شفاف، زلال و درخشان داشته است، مأموريت‌هاي متعدد و متفاوت بسيج گوياي اين مهم است؛ مأموريت‌هايي كه با رشادت، تكامل، ايمان و آمادگي بسيج آغاز مي‌شد و با خستگي‌ناپذيري، اقتدار و شهادت‌طلبي اين نيروي عظيم و مردمي به سرانجام مي‌رسيد.
حضرت امام (ره) كه تدبير تشخيص شايسته و بسيار بزرگي را در مؤثرترين مقطع تاريخ انقلاب اسلامي جهت و سرانجام داد در حقيقت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را در تهاجم و حملات گسترده دشمنان و معاندان زياده‌خواه و قسم‌خورده بيمه نموده است.
بسيج بدون استثنا در همه مأموريت‌ها، قابليت‌هاي خويش را عرضه داشته و حضورش در انجام و شكل‌گيري مأموريت‌ها درخشان و تابنده بوده است.


اطلاق شجره طيبه از سوي بنيانگذار كبير نظام شكوهمند اسلامي حضرت امام خميني به بسيج بدون ترديد برگ زرين و نشان ارزنده‌اي است در كارنامه سراسر پرافتخار بسيج، لذا از همين منظر مي‌توان انديشه‌هاي امام را به زيبايي كامل در موقعيت و جايگاه والاي بسيج لحاظ كرد.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در فرازي ديگر بدين‌گونه از بسيج تكريم نموده‌اند. بايد راز حملات تبليغاتي به بسيج را فهميد. چرا در تبليغات جهاني و راديوها به بسيج اهانت مي‌شود؟ چرا آن كساني كه

هميشه چشم به دهان بيگانگان دارند تا حرف آن‌ها را تكرار كنند، نسبت به بسيج زبان به ناسزا مي‌گشايند؟
چرا بسيج را كه درخور تشريف، تعظيم و تحسين است مورد اهانت و بي‌مهري قرار مي‌دهند؟ چون نقش بسيج را در حفظ استقلال ملي، در حفظ غرور ملي، در حفظ افتخارات ملي، در تأمين منافع ملي و بالاخره و بالاتر از همه در اعتلاي پرچم اسلام و نظام جمهوري اسلامي مي‌دانند، به جد

با بسيج دشمن هستند، اما دشمني آنان فايده ندارد.
افتخار كنند جوانان عزيز بسيجي ما، در گردان‌هاي مخصوص بسيج، گردان‌هاي عاشورا يا الزهرا (س) در نيروي مقاومت، در بخش‌هاي مختلف بسيج كه توانسته‌اند با حضور سازماني در بسيج اين احساس را مجسم كنند. در جنگ هم، همين روحيه بسيجي بود كه توانست براي كشور ما افتخار به بار آورد. هر جا اين روحيه بسيجي وارد شد، گره‌ها را باز كرد. در جنگ هم هرگاه در

سازمان‌هاي بسيجي وارد شد گره‌ها را باز كرد و همه چيز رنگ ديگري به خود گرفت و فداكاري برجسته‌تر و پيشرفت و اميد و نگاه به آينده روشن‌تر مي‌شود و هر جا كه اين روحيه باشد و هر ملتي كه مردماني با چنين روحيه‌اي داشته باشد، بدون ترديد آن ملت موفقيت‌هاي بزرگي به دست خواهد آورد.
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در جاي ديگري از بسيج چنين انديشه‌اي دارند: ... دامنه بسيج خيلي وسيع است. بسيج را نبايد در نيروي مقاومت بسيج خلاصه كرد.


نيروي مقاومت بسيج با فعاليت و ابتكار حضور خود مانند لوكوموتيو است كه قطار عظيم بسيج ملت ايران را به پيش مي‌راند، بنابراين دامنه بسيج خيلي وسيع‌تر از نيروي مقاومت بسيج است. كشور به نيروي مقاومت بسيج نياز دارد، اما به بسيج عظيم مردمي در همه ميدان‌هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي و آن وقتي كه لازم باشد، نظامي نيز نيازمند است. وظيفه نيروي مقاومت بسيج الگو شدن براي همه جوان‌هاي بسيجي در كشور است. جواني كه در نيروي مقاومت بسيج به عنوان يك نيروي بسيجي خود را خدمتگزار اهداف انقلاب و آرمان‌هاي اسلامي مي‌داند بايد آنچنان خود را بسازد كه مثل شمعي كه پروانه‌ها را به دور خود جمع مي‌كند،

سازندگي علمي، اخلاقي، معنوي، فكري و سياسي داشته باشد.
مقام معظم رهبري در مقطعي ديگر از جايگاه بسيج مي‌فرمايند: امروز نيروي مقاومت بسيج كه مجموعه عظيمي در سازمان وسيعي عمدتاً از جوانان كشور است، بايد اين مسؤوليت را بر دوش خود احساس كند كه دست جوانان نوخاسته كشور را در سرتاسر اين سرزمين بگيرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید