بخشی از مقاله

عجايب هفتگانه جهان

عجايب هفتگانه جهان مربوط به زمانهاي گذشته است كه پاره اي از آنها از بين رفته و نابود شده است .
اين عجايب هر يك محصول نبوغ و كوشش عالي نوع بشر است كه با صرف هزينه هاي سنگين و طي مدتهاي مديد ساخته شده و قربانيان فراواني داده است و هر يك از آنها در زماني ساخته و پرداخته شدده اند كه جز ابزارهاي بسيار ساده و ابتدائي چيزي در دست هنرمندان و دانشمندان زمان نبوده است.


1-اهرام مصر :
ساختمان نخستين هرم مصري از سه هزار سال پيش از ميلاد مسيح آغاز گرديد و آخرين آن در سال 1800 پيش از ميلاد رسيد .
اهرام مصر كه هر يك شاهكاري از معماري و مهندسي و هنر بشمار مي روند مقبره فراعنه بزرگ مصري بوده اند كه درون آنها اشياء گرانبهاي متعلق به فراعنه و لوازم زندگي آنها بالاخره جسد موميائي شده آنها با نهايت دقت و با رعايت نكات علمي (براي محفوظ ماندنشان) قرار داده مي شد .
قديمي ترين هرم مصري در ناحيه ساكارا قرار دارد كه بهمين نام نيز خوانده مي شود ، بزرگترين و كامل‌ترين هرم مصري كئوپس است كه در نزديكي گيزه در جنوب قاهره قرار دارد .


هرم كئوپس در حدود 13 جريب زمين را مي پوشاند ارتفاع اصلي آن 481 پا (فوت) بوده است ولي اكنون بعلت جابجا كردن و برداشت پاره اي از سنگهاي بزرگ آن 450 (چهارصد و پنجاه) فوت ارتفاع دارد . كف اين هرم مساحتي معادل 756 فوت مربع را مي پوشاند .
2-باغهاي معلق بابل :
بنا بروايات تاريخي ، باغهاي معلق بابل بوسيله نبوكدنظر (بخت النصر) ساخته شد . بخت النصر ، پس از ويران كردن معبد سليمان در 60 سال پيش از ميلاد باغهاي معلق را براي ملكه خود ساخت .
بنا به روايات تاريخي باغ بزرگ معلق شامل 5 طبقه با ايوان (تراس) بوده است كه هر طبقه با 50 فوت فاصله بر روي طبقه زير بنا شده ، هر يك از طبقات شامل مقادير فراواني گل و گياه و درخت هاي كمياب و زيبا بوده است ، و از آنجائيكه ارتفاع اين باغ بزرگ بسيار زياد بوده و شاخه هاي درختان و گلها بسوي زمين مخصوصاً بطرف طبقات زيرين آويزان شده است‌، اين باغها را باغهاي معلق ناميده اند .


در حال حاضر كوچكرين اثري از اين تپه و باغهاي مربوط به آن وجود ندارد.


3-مجسمه زئوس :
مجسمه زئوس در سال 437 پيش از ميلاد مسيح بوسيله فيدياس ساخته شد ، اين مجسمه در شهر اولمپيا حاكم نشين الياس (يونان) نصب گرديد . اين مجسمه در شهر اولمپيا حاكم شاهكاري از هنر و دانش بشري بوده است . جنس مجسمه مرمر خالص بوده كه براي تزئين قسمتهاي مختلف آن از عاج و طلا استفاده شده است ، مجسمه زئوس در خلال جنگهاي گوناگون خود بكلي نابود گشت .



4-معبد ديانا :
معبد ديانا يا معبد آرتميس 5 سال پيش از تولد مسيح در ناحيه افه سوس در جنوب اسمير ساخته شد و در ساختمان اين معبد عظيم مردم چندين شهر دست داشتند و خواه بوسيله كمكهاي مادي و يا تنظيم نقشه كمك و همكاري نمودند، اين معبد را معبد افه سوس نيز مي خوانند . پس از تكميل اين معبد رفته رفته تقدس پيدا كرد و از تمام نقاط براي زيارت بدانجا مي‌شتافتند .
مساحت معبد 425 در 225 فوت بود ، معبد داراي 127 ستون بود كه از مرمر مخصوص بسيار گرانبها ساخته شده بود طول هر يك از ستونها 60 فوت (در حدود 20 متر) بوده است .


در سال 365 بعد از ميلاد مسيح اروس توستن تنها بخاطر كسب شهرت و قدرت معبد را به آتش كشيد ولي معبد بكلي نابود نشد و پس از چندي آنرا تعمير كردند و تالار تازه اي جهت آن تعبيه نمودند .
بنابروايات تاريخي هال مقدس (سنت هال) در همين معبد . بت پرستان را به پرستش يگانه دعوت نمود و خشم تمام مردم را با اين كار خود برافروخت . پس از وي نرون دستور تخريب معبد را صادر نمود و دستور نرون اجرا شد ولي باز هم اثاري از معبد باقي مانده ، تا آخرين بقاياي آنرا آن ريكم رئيس قوم گوتها از ميان برد .


5-آرامگاه موسولوس :
در سال 325 پيش از ميلاد مسيح هنگاميكه موسولوس پادشاه كاريس (آسياي صغير) درگذشت همسر بيوه او دستور داد تا‌ آرامگاه بسيار مجلل و بزرگي از مرمر خالص در شهرهالي كارناسوس براي وي بنا كنند ، اين آرامگاه كه شاهكاري از هنر و ذوق بشري بود خوشبختانه مورد تهاجم و تخريب جنگجويان قرار نگرفت ولي متأسفانه بر اثر زلزله شديدي شكافت برداشت و بچند قسمت پاره شد و رفته رفته رو بتخريب نهاد ، در قرن نوزدهم قسمتهاي گرانبها از ساختمان و كنده‌كاريهاي اين آرامگاه بموزه لندن (بريتيش ميوزيوم) رسيد كه هنوز هم در آنجاست.


نكته قابل توجه در مورد اين آرامگاه آن است كه واژه موسولئوم در زبان انگليسي از نام همين پادشاه يعني مسولوي گرفته شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید