بخشی از مقاله

- اهمیت ورزش
امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور . گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده، وعده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.


وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تاسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش ، ساختن استادیوم ها، مجتمع ها و باشگاه های ورزشی و نیز تهیه وسائل و لباس های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون ، رادیو ، مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزشی و اخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدّی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد، از جمله:
• امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری، مساله بی کاری و عوارض ناشی از آن است. بی کاری، به ویژه برای نوجوانان و جوانان و به خصوص در ایام تعطیلات تابستانی مدارس و مراکز آموزشی، بسیار خطرناک و مضرّ است و باید با آن مبارزه شده ، یا به نحوی اوقات بی کاری را پر نمود که

مفید بوده و یا لااقل مضر نباشد. بسیاری از انحرافات، از قبیل: اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و ایجاد مزاحمت، دعواها و درگیری های خیابانی، انحرافات جنسی و ... زاییده بی کاری و ولگردی است.
مرحوم شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، مطلبی تحت عنوان "زن و غیبت" دارد و می فرماید:
"زن ها در قدیم مشهور بودند که زیاد غیبت می کنند. شاید این به عنوان یک خصلت زنانه معروف

 و مرد فرق نمی کنند. علتش این بود که زن – مخصوصاً زن های متعیّنات، زن هایی که کلفت داشته اند و در خانه، همه کارهایشان را کلفت و نوکر انجام می دادند- هیچ شغلی و هیچ کاری، نه داخلی و نه خارجی نداشت، صبح تا شب باید بنشیند و هیچ کاری نکند. کتاب هم که مطالعه نمی کرده و اهل علم هم که نبوده، باید یک زن هم شان خود پیدا کند، با آن زن چه کند؟ راهی غیر از غیبت کردن به رویشان باز نبوده، و این برایشان یک امر ضروری بوده؛ یعنی اگر غیبت نمی کردند، واقعاً بدبخت و بی چاره بودند."
شاید به واسطه جلوگیری از همین عوارض سوء بی کاری باشد که می بینیم در اسلام از "کار و انسان شاغل" بسیار تجلیل شده است. احادیث فراوانی در این زمینه وارد شده که توجه شما را به برخی از آن احادیث جلب می نمایم:
امام علی علیه السلام فرمود:
اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المُحتَرِفَ الاَمینَ؛
خداوند، انسان امینی را که دارای حرفه است (و به آن اشتغال دارد) دوست می دارد.
رسول خدا صلی علیه واله فرمود:
اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ؛
کسی که خود را برای اداره زندگی اش به مشقت می اندازد، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند.
بدون شک، مردم و کشور باید در پی ایجاد کار و اشتغال سالم برای همه باشند، ولی آیا همیشه امکان اشتغال برای همه و به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم است؟ اگر این امکان فراهم نشد، تکلیف چیست؟ آیا ایجاد سرگرمی های سالم و مفید نمی تواند از بسیاری انحرافات جلوگیری کند؟
• ورزش یکی از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند.
• ورزش، کسالت و تنبلی را از انسان زدوده و به وی نشاط و شادابی بخشیده، او را برای انجام کارهای و وظایف فردی و اجتماعی آماده نموده و اخلاقش را بهبود می بخشد.
• ورزش، روحیه شجاعت، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی می سازد.


• ورزش، توان رزمی انسان را افزایش می دهد. بالا بودن توان جسمانی نیروهای نظامی و رزمی، تنها در زمان های گذشته که جنگ ها با سلاح های سرد صورت می گرفت، مورد توجه نبوده، بلکه امروزه نیز حائز اهمیت فراوان است و تمرینات بدنی قسمت عمده ای از آموزش های نظامیان و به ویژه کماندوها و نیروهای ویژه را تشکیل می دهد. همچنین افرادی که از نقطه نظر بدنی و جسمانی، ضعیف و یا ناقص باشند، در ارتش پذیرفته نشده و گاه از خدمت سربازی نیز معاف می گردند.
• اهمیت سلامتی و توانمندی جسمانی بر کسی پوشیده نیست.


پیامبر گرامی اسلام صلی علیه واله در باره حق بدن بر انسان می فرماید:
اِنَّ لِرَبِّکَ عَلَیکَ حَقّاً، وَ اِنَّ لِجَسَدِکَ عَلَیکَ حَقّاً وَ لاَ هلِکَ عَلَیکَ حَقّاً؛
پروردگارت بر تو حقی دارد، و بدنت بر تو حقی دارد، و خانواده ات نیز بر تو حقی دارد.
آن چه در این حدیث ارزنده قابل توجه است، این است که پیامبر بزرگوار اسلام، تا بدان پایه برای جسم و بدن ارزش و اهمیت قابل است که حق بدن را در ردیف حق پروردگار (آن هم بلافاصله بعد از آن) و در کنار حق خانواده (و حتی قبل از آن) ذکر می فرماید. زمانی انسان می تواند حق پروردگار و خانواده خویش را به بهترین نحوی ادا کند، که از بدنی سالم و نیرومند برخوردار باشد. ورزش، کمک شایانی به ایجاد و تقویت سلامتی جسمانی و روانی می کند، و افرادی که با روش صحیح ورزش می کنند و یا دارای کارهای با تحرک می باشند، سالم تر بوده و عمرشان از افرادی که کارهای بدون تحرک دارند بیشتر است.
شهید دکتر سیدرضا پاک نژاد در کتاب اولین دانشگاه و آخرین پیامبر می نویسد:
عضلات در حال ورزش10 تا 18 برابر در حال استراحت احتیاج به خون دارند،20دفعه بیشتر قند و اکسیژن مصرف می نمایند،50 بار زیادتر گازکربنیک دفع می نمایند، و با توجه به همین ارقام، اهمیت کار قلب هنگام ورزش روشن می گردد... .
در واکنش قلب در برابر کار عضلانی، مشاهده می شود ضربان های دبی، حجم خون، فشار خون و حتی ترکیبات فیزیکو شیمیایی خون را دگرگون می سازد. ضربان قلب هنگام کار بدنی، یعنی زمانی که عضلات را به فعالیت می داریم، 2- 3 و حتی 4 برابر، و امکان دارد به 200 ضربه در دقیقه برسد. حجم خون 2- 3 برابر و دبی قلب 6- 7 و حتی 8 برابر و گاه زیادتر شود و دبی قلب از 4 لیتر در دقیقه ممکن است به 30 تا 35 لیتر در دقیقه برسد، در صورتی که دبی قلب شخص سالم و ورزیده در حال معمولی 25 لیتر است... .


حجم قلب ورزش کاران و کارگرانی که کار بدنی سنگینی دارند، بدون شک افزایش می یابد، اما این افزایش به عقیده بسیاری، فیزیولوژیک و کاملاً طبیعی است. در اثر فعالیت بدن، حجم قلب افزایش می یابد، زیرا جدار بطن ها به ویژه بطن چپ ضخیم می شوند؛ یعنی همان طور که عضلات بازو در اثر ورزش یا ابتلا به برخی بیماری ها قوی می شود، عضلات قلب هم در اثر کار، قوی می گردد و در نتیجه قدرت انقباض قلب زیاد می شود... ."
وی در بخش دیگری از کتابش، در باره فواید ورزش چنین می نگارد:
• قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتی ورزش کردن بهتر می شود...

.
• گنجایش ریه ها بیشتر می گردد و در نتیجه، اکسیژن بهتری و بیش تری به بدن می رسد... ورزش صحیح و معتدل و متناسب با مزاج، سبب نظم و ثبات حرکات تنفس می گردد و تنفس عمیق تر، ولی شمارش آن کم تر می شود.
• هر چه شخص ورزیده تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان می یابد؛ یعنی در حقیقت در اثر مدتی ورزش کردن، بدن بهتر از مواد غذایی خود استفاده می کند.
• رشد و نمو بهتر انجام می گیرد، زیرا اکسیژن بهتر و بیشتر به تمام نسوج می رسد و در نتیجه، فعالیت غدد داخلی افزوده شده و بنابر عقیده ای در عضلانی که فعالیت می کنند، موادی ایجاد می شوند که به رشد و نمو کمک می نماید.
• قوّه جذب و دفع بهتر می شود.
• بدن عادت می کند در برابر مختصر فعالیت، ناگهان نفس تنگی پیش نیاید و ضربان قلب زیاد نشود و دیرتر خسته گردد و عرق نماید.
• هماهنگی بین اعصاب و مراکز عصبی و تقویت اعصاب، ایجاد شده و کارهای فکری، آسان تر می شود."
در کتاب زن و ورزش نیز در باره فواید ورزش چنین آمده است:
"بدن انسان بر خلاف ماشین یا هر وسیله دیگر که بر اثر کار و فعالیت مستهلک می گردد، با کار جان گرفته و توانایی بیش تری کسب می نماید. در زمان های گذشته، حرکت و تمرین های بدنی، بخشی از کار روزانه فرد به شمار می رفت، اما امروزه بر اثر پیش رفت تکنولوژی و ماشین، باید بیش تر از گذشته در جستجوی حرکت بود، و هر فرد بایستی آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند... .
تنفس و یا نفس کشیدن وسیله ای است که با آن، اکسیژن به همه بدن می رسد و مواد زاید و اکسیده به بیرون ریخته می شود. در خلال تمرین، میزان نفس کشیدن افزایش می یابد. شخصی که بدنش تربیت شده با تمرین های ورزشی است، آهسته تر و عمیق تر از افراد دیگر نفس می کشد، فشارهای وارد بر سیستم تنفسی خویش را با تلاش کم تر و کارایی بیش تر پاسخ گوست.
تمرین ها به دستگاه هاضمه به دو طریق کمک می کنند:
• به علت پی آمد نیاز بدن به غذا، اشتها را افزایش می دهند.
• حرکت اندام های هاضمه تسریع می شود و حرکات دودی شکل معده – که موجب هضم غذا می گردد – سریع تر و راحت تر صورت می گیرد.
• تمرین های ورزشی ، عمل تخلیه را بهبود و از یبوست پیش گیری می کند. حرکات دود

ی شکل افزایش می یابد و در نتیجه ، روند ترشحات بدن کار آمدتر تنظیم می شوند. به طور کلی افرادی که فعالیت های جسمانی بیش تری دارند، کم تر از افراد کم حرکت ، به بیماری سنگ کلیه و اختلالات مشابه به آن مبتلا می شوند.


• بسیاری از مواد زاید، از طریق غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته می شود. این فرایند با تمرین های شدید ورزشی تسریع می شود؛ علاوه بر این، عرق کردن باعث تمیز شدن پوستمی گردد.
• ارزش دیگر تمرین های ورزشی، در افزایش تولید سلول های قرمز خون در بافت های لنفاوی استخوان است. شمارش هموگلوبین خون بر اثر فعالیت بالا می رود. تمرین ها از بالا رفت فشار خون جلوگیری می کند."


• به طور کلی نقش ورزش در سلامتی انسان آن قدر زیاد است که امروزه بسیاری از بیماری ها را با ورزش مداوا می کنند، که به این شیوه مداوا "ورزش درمانی" گفته می شود.
• امروزه ورزش در سطح بین المللی ، بعد سیاسی نیز به خود گرفته است. گاه اتفاق می افتد کشوری که بیش تر مردم حتی نام آن را نشنیده اند، یک باره در جهان مطرح شده و به واسطه پیروزی های ورزشی، نامش در صفحه اول روزنامه های جهان و صدر اخبار قرار می گیرد. شرکت و یا عدم شرکت تیم های ورزشی یک کشور در یک کشور دیگر نیز، گاه جنبه سیاسی داشته و به معنای دوستی، دوشمنی، اعتراض و ... تلقی می شود.
• در انسان غریزه قدرت طلبی، برتری جویی و مبارزه وجود دارد. ورزش و مسابقات ورزشی اگر در محیط و جوّ سالم برگزار شوند، زمینه اشباع این غریزه از طریق صحیح را فراهم می سازند. اگر این غریزه و سایر غرایز، کنترل نشده و به مسیر صحیح هدایت نشوند، برای جامعه بشری مشکل ساز و مساله آفرین خواهند بود.
• ورزش، توان انسان را برای انجام کارهای روزمره شخصی و اجتماعی بالا می برد، حتی عباداتی از قبیل نماز ، روزه ، حج و جهاد نیز با بدنی سالم و نیرومند، بهتر، بیش تر و راحت تر جامه عمل به خود می پوشند.
• انسان مایل است با دیگران باشد و با آنان بیامیزد. این غریزه و یا تمایل شدید را می توان از طریق ورزش بر آورده ساخت. در ورزش، در زمینه نیل به ارزش های اجتماعی دیگری نیز، چون کار گروهی، وفاداری، روحیه ورزشکاری می توان توفیق یافت. محیط صمیمانه و مطلوب ورزش

ی، اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری دوستی هاست.
• ورزش به انسان تحرک می بخشد و حرکت و تحرک به ویژه در کودکان لازمه رشد است. اگر عضو نیرومندی از اعضای بدن یک ورزش کار را چندین ماه در گچ قرار دهند و تحرک را از آن سلب نمایند، ضعیف و لاغر خواهد شد. اگر جنبش بدن کم شود، دفاع بدن کم و ضعیف می گردد، و همچنان که داشتن تحرک و ورزش موجب سلامتی بدن و طول عمر می گردد، نداشتن تحرک نیز موجب مرگ زود رس می شود.
- تاریخچه تنیس

تا آنجا که شواهد تاریخی در این مورد نشان می دهد ، ورزش تنیس طی قرون 12 و 13 میلادی ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد. اما ارائه جدی این ورزش در سال 1872 میلادی بود که سرگ

رد هاری جم این ورزش را در شهر لمینگتن( انگلستان) به مردم معرفی کرد . در آن زمان مقررات و خصوصیات این ورزش بآنجه اکنون می بینیم تفاوت بسیار داشت . در سال 1877میلادی ، اولین بار در دنیا مسابقات تنیس با مقررات و قوانین بخصوصی در زمینهای تنیس "باشگاه تنیس و کروکت ال انگلند" ویمبلدون برگزار گردید، محلی که هم اکنون بزرگترین مسابقات تنیس دنیا در آن برگزار می شود.
مسابقات ویمبلدون در سال 1877، یو اس او پن در سال 1881 ، دیویس کاپ 1899 و اوپن استرالیادر سال 1905 و اپن فرانسه 1918شروع به فعالیت کردند.

هنگامی که تنیس شروع به رشد سریع کرد و جهان را فرا گرفت و طبیعتا اتحادیه های ملی شروع به هم پیوستن برای برگزاری مسابقات بزرگ جهانی و تنظیم قوانین و مقررات کردند .
در سال 1911 نیاز به وجود یک فدراسیون بین المللی تنیس ، احساس شد . امتیاز این فدراسیون ابتدا به آقای دوان ویلیامز (یکی از افراد کشته شده در کشتی تایتانیک) که نتوانست ایده خود را ببیند به آقای چارلز بارد ( دبیر اتحادیه تنیس سوئیس ) و آقای هنری والت (رئیس فدراسیون تنیس فرانسه) اعطا شد .
دوازده اتحادیه تنیس در جلسه اصلی در پاریس ( 19 مارچ 1911) شرکت کردند . که ILTF (فدراسیون لاون تنیس بین المللی) در آن شکل گرفت ، این کشور ها عبارتند از :

استرالیا (استرالیا و نیوز یلند) ، اسپانیا ، اتریش ، بلژیک ، آلمان ، افریقای جنوبی ، دانمارک ، فرانسه ، بریتانیای کبیر ، هلند ، روسیه ، سوئیس ، سوئد .
تنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر (انفرادی) یا بین دو تیم دو نفره (دوبل) بازی می‌شود. هر بازیکن راکتی دارد که دارای صفحه‌ای از شبکه توری است. بازیکن با این راکت توپی لاستیکی با پوشش نمدی را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی (یا تیمی) که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده است.
این ورزش ابتدا در انگلستان، بیشتر در میان اعیان، رایج شد و سپس به کشورهای انگلیسی زبان رفت و اکنون در همه کشورها بازی می‌شود. تنیس از ورزش‌های المپیک است. در برخی از کشورها به آن تنیس میدانی می‌گویند تا از ورزش دیگری بنام تنیس شاهی که در سالن و در زمینی با ابعاد متفاوت بازی می‌شود متمایز گردد.
- تنیس
تاریخچه تنیس
تا آنجا که شواهد تاریخی در این مورد نشان می دهد ، ورزش تنیس طی قرون 12 و 13 میلادی ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد. اما ارائه جدی این ورزش در سال 1872 میلادی بود که سرگرد هاری جم این ورزش را در شهر لمینگتن( انگلستان) به مردم معرفی کر

د .
در آن زمان مقررات و خصوصیات این ورزش بآنجه اکنون می بینیم تفاوت بسیار داشت . در سال 1877میلادی ، اولین بار در دنیا مسابقات تنیس با مقررات و قوانین بخصوصی در زمینهای تنیس "باشگاه تنیس و کروکت ال انگلند" ویمبلدون برگزار گردید، محلی که هم اکنون بزرگترین مسابقات تنیس دنیادر آن برگزار می شود.


تاریخچه تنیس در ایران
ظهور ورزش تنیس در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. پیش از این در فاصله سالهای (1315-1318) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس در محلی روبروی ورزشگاه شهید شیرودی فعلی به مدیریت شادروان شکوهی گشایش یافت . ورزشگاه شهید شیرودی ( امجدیه سابق) نیز همزمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی افتتاح و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال 1318 در همین ورزشگاه برگزار گردید. گفتنی است که ورزش تنیس بخاطر حضور اتباع انگلیسی در آبادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه تنیس بین تیم های آبادان و تهران به سالهای 1317-1320بر می گردد.
پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تاسال 1322 جریان داشت که برادران نعمانی ( هانری وژوزف ) در صدر بازیکنان قرار داشتند .از سال 1322-1332مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت.)
اولین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود 1959 بود. تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت 31 سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعا 64 بازی آنجام داده است ) که حاصل آن 32 برد و32باخت بوده :
بیشترین برد از آن منصور بهرامی با 24 برد.
بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با 17 برد .
بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با 12 برد.
بهترین تیم دوبل از آن کامبیز دزفشی جوان و مصطفی صالح با 6 برد .
طولانی ترین بازیها از آن کامبیز درفشی جوان با 22بازی .
و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با15 سال است

- آموزش ذهنی و روانی برای مسابقات

مسابقه رقابتی تنیس در بر گیرنده یک چالش ذهنی علیه حریف و گاهی چالشی علیه خود بازیکن است . اغلب حالت ذهنی و روانی بازیکن تاثیر چشمگیری بر حالت جسمانی وی دارد .
برخی از ویژگی های روانشناختی مسابقه تنیس

برخی از ویژگی های روانشناختی تنیس شامل عوامل زیر است :
• تنیس یک ورزش انفرادی است و این گونه ورزشها ( تنیس ) نسبت به ورزش های تیمی باعث ایجاد استرس بیشتری می گردند.
• دوره های اتلاف وقت بسیاری ( بین امتیازات و تعویض زمین) وجود دارد.
• در بعضی از ضربات مشخص ( سرویس ها - اسمش ) بازیکن قبل از زدن ضربه دارای مقدار زمان کوتاهی برای فکر کردن است.
• در بعضی سطوح خاص ، برای بازی داور رسمی وجود ندارد ، شما برای آگاهی از خارج یا داخل بودن ضربه خود به صداقت و راستی قضاوت حریفان متکی خواهید بود .
• در سطح حرفه ای : مسابقات هفته ای ، وجود مسافرتهای برون شهری ، یا حتی قاره ای متعدد در همه ی فصول وجود دارد.
• تغییر شرایط ، فرسوده کننده است ، منظور وجود انواع زمین های متفاوت ، توپ ها ، قالب و سبک های بازی و غیره است.
• بازیکنان حرفه ای می بایست قسمت مهمی از زندگیشان را صرف بازی تنیس نمایند .( 4 الی 6 ساعت تمرین روزانه ، مسابقه ، مسافرتها و غیره.)
برخی از ویژگی های روانشناختی قهرمانان تنیس
در زیر بعضی از ویژگی های روانشناختی اظهار شده توسط قهرمانان تنیس وجود دارد که چگونگی و چیستی احساس آنهادر هنگام انجام بهترین بازیشان را تعریف می کند :
• دارای حالت روانی پایا( مهار هیجانات خود ) هستند . یعنی اینکه در حوزه و حیطه زمین بازی می کند .
• دارای اطمینان و اعتماد بالا بوده ، با انرژی و آماده برای عمل است

.
• تمرکزش معطوف به بازی بوده و از نظر جسمانی آرام و راحت است .
• شاد و با نشاط است .
• احساس نیاز بالا برای پیشرفت و وجود سائق برای برنده و پیروز شدن دارد .
انگیزش در ورزش تنیس
تعریف و اهمیت
انگیزش ، میل برای شروع و سپس پافشاری و تداوم فعالیت است موتور همه رفتار ها است . بدون انگیزش هیچ عملی وجود نخواهد داشت . آن مربوط است به :

• دلایلی مبنی بر اینکه چرا افراد تنیس بازی می کنند.


• دلایلی عمده درباره اینکه چرا افراد از بازی تنیس دست بر می دارند.
• احساس ارزشمندی و ارضاء حاصل شده از بهبودی و پیشرفت
• انگیزش به تعهد نیز مربوط می شود .
بازیکنان متعهد سخت تر کار می کنند ، میل به بازی و پیشرفت دارند ، برای تمرین اشتیاق نشان می دهند . هدف مربی باید فهم و ایجاد (تکمیل) نیاز های انگیزشی برای بازیکنان باشد و نیز باید با برنامه آموزشی مناسبی بازیکنان را به تحرک وادارد .
انواع :
انگیزش درونی و بیرونی

آن دسته از بازیکنانی که به طور درونی دارای انگیزه هستند ، تنیس را به خاطر عشق به بازی و نفس ورزش انجام می دهند . این افراد می خواهند در این تکلیف یا وظیفه مسلط و موفق باشند . آنها به خاطر افتخار و غرور درونی بازی می کنند . به طور محض از خود این ورزش و بازی لذت برده ، رضایت دارند ( ارضاء می شوند ) ، احساس سرگرمی می کنند ، کنجکاو هستند و غیره . دلایل مذکور از سوی اکثر تنیس بازان به عنوان مهمترین انگیزه ها برای بازی تنیس مورد اشاره قرار گرفته و درجه بندی شده است .
بازیکنان که به طور بیرونی دارای انگیزه شده اند ، افرادی هستند که می خواهند به چیزهای ملموس و غیره ( جایزه ، پول و غیره ) . پاداشهای غیر عینی و ملموس ( شناخته شدن ، و مورد احترام و قدردانی قرار گرفتن ) دست یابند . این دلایل از سوی اکثر بازیکنان تنیس به عنوان کم اهمیت ترین انگیزه ها برای بازی تنیس در نظر گرفته شده است .
مربیان می توانند با اعطای پاداش به کار و تلاش بیشتر بازیکن نسبت به دادن پاداش به توانائی های هوشمندانه(مهارتهای حرکتی) او ، انگیزش را در وی افزایش دهند . توانائی ها یا مهارت های حرکتی ذاتی بوده و به همین خاطر بازیکنان می بایست سپاسگزار این وضعیت باشند ، اما به هر حال بازیکن می بایست به خاطر تلاش و کوشش مجدانه خود مفتخر و مغرور باشد.
انواع مسائل و مشکلات انگیزش
• فقدان انگیزش
• فزونی و افزایش انگیزش
• انگیزش منفی
• انگیزش نادرست
اینها همه انگیزش نادرستی است که ممکن است به ذهن شماها خطور کند که بسیار سمی و خطرناک هستند .
چطور انگیزش راافزایش دهیم
• (پیشنهادها و روش ها)
• روشهایی برای افزایش انگیزش.
• یک فهرست روزانه از موفقیت هایتان را یادداشت و در نزد خود نگه دارید .
• با بازیکنان خود انگیخته بالادر ارتباط باشد .
• تنیس رابه عنوان سر گرمی و تفریح در نظر بگیرید .
• استفاده از مجمو عه هدف.


تمرکز در تنیس
تعریف و اهمیت
یک تعریف ساده برای اهمیت تمرکز در تنیس اینست که ، تمرکز توانایی ذهنی و روانی برای باقیماندن در زمان حال است . تمرکز توانایی معطوف شدن بر نشانه های ج

اری مسابقه یا تمرین کنونی و همچنین شامل باقی ماندن و توجه کامل در طی مسابقه یا تمرین است .
تمرکز احتمالا مهمترین مهارت ذهنی مورد نیاز برای موفقیت در ورزش تنیس رقابتی و مسابقه ای است . در هنگام بازی ، بازیکن دارای یک زمینه ی توجهی است که در بر گیرنده ی تمام محیط بیرونی و درونی است که می تواند بر آن تمرکز نماید .
تمرکز خوب و مناسب معطوف شدن بر جنبه های توجهی عملکرد است . در حالیکه تمرکز نامناسب ، معطوف گشتن بر ابعاد نامربوط عملکرد است و بنابر این بازیکن نیاز دارد که بداند کدام تمرکز مربوط به نشانه های عملکردی در هر موقعیت از مسابقه است .
تمرکز کلید کنترل هیجانات بازیکن است . همچنین این موضوع به بازیکن کمک می کند تا بر بنیان های مفید افکارش ( برای مثال نگاه کردن و تعقیب توپ ) معطوف گردد و نیز او را از پرداختن به تفکرات منفی حفظ می نماید ( برای مثال مواظب باش بر گشت توپ را از دست ندهی ) . اگر فکر و اندیشه ای متفاوت از عمل وی باشد ، عملکرد نابسامان و زایل خواهد بود.
انواع
• گستره ی تمرکز می تواند وسیع یا باریک باشد .
• در حالیکه جهت تمرکز ممکن است بیرونی یا درونی باشد .
جهت توجه
• درونی
• درونی گسترده
• درونی باریک
• بیرونی وسیع


• بیرونی
• بیرونی باریک
لازمه شکار اکثر موقعیت ها در بازی تنیس تغییر از یک نقطه به نقطه دیگر است . بنابر این کنترل داشتن هم بر گستره و هم بر جهت تمرکز است .مشکلات هنگامی برای بازی

کنان اتفاق می افتد که نوع غیر صحیح تمرکز را برای آن موقعیت به کار می برد .
تمرکز موثر یعنی به کار گیری نوع صحیح تمرکز در زمان مناسب ، در بازی تنیس ، بازیکن زمانی تمرکز ش رااز دست می دهد که توجهش را به یک هدف مربوط معطوف سازد .
برخی از مشکلات تمرکز
• فقدان علاقه در مسابقه
• وجود تعداد زیاد شروع و توقف ( زمانهای تلف شده ) : دشواری در متمرکز باقی ماندن بین امتیازات در طول مسابقه ، تنیس یک بازی بدون زمان است . یک حرکت آنی و لحظه ای می تواند در هر مر حله ای بازی راتغییر دهد .
• فکر کردن به وقایع گذشته ( برای مثال ، اشتباهی را که بازیکن قبلا مرتکب شده است ، یک صدا یا ندای بد ،‌ بحث با داور و غیره ) .
• تمرکز بر وقایع آنی ( بازیکن فکرش را بر این متمرکز سازد : در صورتی پیروز خواهد شد که دو امتیاز بعدی را ) .
چطور تمرکز را افزایش دهیم :
• پیشنهادها و روش ها.
• آموزش هایی برای بهبود تمرکز.
• روش های تمرکز برای موقعیت ها و شلیک های متفاوت.
• چگونگی عمل کردن در موقعیت های مختلف.
کنترل هیجانی (برانگیختگی):فعال سازی و آرامش در تنیس
تعریف و اهمیت
کنترل هیجانی یا کنترل بر انگیختگی در بازی تنیس یک عامل قطعی و تعیین کننده می باشد . نشان داده شده است که در سطوح معینی از برانگیختگی احتمال بیشتری وجود دارد که بازیکنان به یک حالت بر انگیختگی ایده ال دست یابند (مثلا بازی کردن در حیطه و حوزه زمین) . در هنگام بازی در ،، حوزه و حیطه زمین ،، نسبت به حالت معمول وی در یک سطح ناخود آگاه تر بازی می کند این چیزی است که خود بازیکنان آنرا ،، اوج عملکرد ،، می نامند و منظور از آن حالت تغییر یافته ی آگاهی است که با عملکرد یک سطح خود کار در تداعی می باشد . دیگر کارشناسان این موضوع را به عنوان دستیابی به ،، حالت عملکرد ایده ال ،، در نظر آورده اند .
هدف مهم و نهایی برای بازیکن تنیس ، توانایی برای حفظ مداوم ،، حالت عملکرد ایده ال ،، در طی مسابقه علی رغم تغییراتی است که دائما بوجود می آید . اما لازم به ذکر است که هر فرد دارای ،، حوزه ،، یا،، حالت ،، بهینه یا شخصی خود می باشد که به نوعی از عوامل مانند تفاوت های فردی و ویژگی های موقعیتی وابسته است .
ویژگیهای کلی و عمومی
بهترین حالت یا حوزه فعال سازی عملکرد بهینه ، معمولا زمانی اتفاق می افتد که بازیکن دارای سطح متوسطی از اضطراب باشد (معمولا ضربان قلب بین 140 تا170 تپش در دقیقه است) این بدان معنی است که سطح معینی از اضطراب هم طبیعی و هم برای کلیه بازیکنان ضروری است . از همین رو آنها در طی یک مسابقه نیازمند سطح فعالیت متعادل برای رسیدن به عملکرد خوب

هستند . مشکل زمانی رخ می دهد که بازیکن در حالت بیش برانگیخته یا کم برانگیخته باشد ، هر مورد مذکور باعث دشواری در انجام بازی مطلوب بازیکن است . کم بر انگیختگی یا پایین بودن سطح فعالیت زمانی رخ می دهد که بازیکن به سطوح مورد نیاز فعال سازش برای انجام عملکرد بهینه نمی رسد ، بیش برانگیختگی نیز به عنوان اضطرابی شناخته می شود که در آن بازیکن از سطوح فعالیت مورد نیاز برای انجام عملکرد بهینه عبور کند .
• احساسات یا حالت های متفاوت در ارتباط با یکدیگر.
• فعال سازیهای مثبت و منفی.


فعال سازهای مثبت (انرژی مثبت) باعث ایجاد یک حالت آرامش ذهنی ،‌ تمرکز مناسب و ماهیچه ها آرامش پیدامی کنند و عموما موجب سطح بالایی از عملکرد می شود .
مشکلات؛اضطراب و فعالیت پایین
اضطراب ،‌ احساسات و افکاری است که با شک و نگرانی همراه است . هنگامی که بازیکن موقعیت موجود را به دیده ترس و منفی بنگرد ،‌ تجربه احساس اضطراب آغاز خواهد شد . اضطراب در نتیجه ناهمخوانی بین آنچه که بازیکن فکر می کند می تواند انجام دهد (توانائی ها) و آنچه که انتظار انجام آن را دارد (تقاضای ادراک شده از موقعیت) رخ می دهد .
همه بازیکنان بازی تنیس در هنگام انجام مسابقه احساس فشار می کنند .
• منابع اضطراب
• گستردگی اضطراب چگونه مشخص و اشکار می گردد
• فعالیت پایین چگونه مشخص می شود
چطور به کنترل هیجانی دست پیدا کنیم :
• پیشنهادها ، روش ها و آموزش
• فعالیت را چگونه افزایش دهیم
• چگونگی کاهش اضطراب
• چگو نگی اداره کردن استرس های سطح پایین
• آموزش هایی برای بهبود کنترل هیجانی


کنترل رفتارها و افکار: اعتماد به نفس در تنیس
تعریف و اهمیت
انتظار بازیکن از شکست یا پیروزی اعتماد به نفس نام دارد . اعتماد عقیده ای است مبنی بر اینکه فرد می تواند به طور موفقیت آمیزی یک رفتار دلخواه را در یک موقعیت خاص انجام دهد . همخوان ترین عامل مشخص که موفقیت سطح بالا را ازموفقیت سطح پایین در بازی تنیس متمایز می سازد ،‌ اعتماد بازیکن می باشد . بازیکنان عالی رتبه به توانائی هایشان عقیده قوی دارند . برای نمونه هنگامی که یک بازیکن افکار تدافعی یا منفی دارد معمولا موجب می شود که حرکاتش به سمت اندام قسمت پشتی (بیشتر وزن بر روی پای عقب قرار می گیرد) سوق پیدا کند و در راست ایستادن (عدم تعادل در ایستادن و به پشت خمیده شدن) دچار عدم توازن گردد. هنگام وقوع چنین اتفاقی ، بازیکن معمولا هیچ قدرتی برای ضربه زدن به توپ ندارد و بیشتر سعی می کند . از طریق زور بازوی خود هر کاری را انجام دهد . اعتماد باعث رشد هیجانات و تفکر مثبت ، تسهیل تمرکز ، انتخاب اهداف چالش انگیز بیشتر ، پافشاری و تلاش ، تاثیر بر انتخاب زدن ضربه و نهایتا منجر به اعمال سریع روانشناختی می شود ، همچنین موجب می گردد که بازیکن واقع گراتر و خوش بین تر شود . بدیهی است که بین شایستگی فنی و اعتماد یک رابطه قوی وجود دارد .
روابط بین اعتماد و عملکرد
رابطه بین اعتماد و عملکرد در نمودار زیر نشان داده شده است :

مشکلات
• اتفاقات نامطلوب اعتماد به نفس
• فقدان اعتماد
• اعتماد بیش از حد
• افکاری که باعث ایجاد فشار شده و اعتماد به نفس راتحت تاثیر قرار می دهد


چطور اعتماد به نفس را افزایش دهیم
• پیشنهادات ، روش ها و آموزش ها
• استفاده از گفتگو باخود( خود گویی)
• تکنیک های دیگر برای ایجاد اعتماد به نفس
• افکاری که باعث کاهش فشار می شوند
• چگونه اشتباهات رابه گونه مناسب اداره کنیم


• هنگامیکه بازیکن گفتگو با خود منفی به کار می برد ، مربی باید کارهای زیر را انجام دهد
• برنامه ریزی مسابقه
• آموزشهایی برای بهبود اعتماد به نفس
عملکرد ذهنی در مسابقات تنیس
آماده سازی ذهنی برای مسابقه
یک مسابقه مجموعه ای از مسائل و چالش هایی است که اعتماد به نفس ما را در هنگام روبرویی و غلبه بر آنها تحت تاثیر قرار می دهد . نکته روانی بازی تنیس این است که چگونه بازیکن با این چالشها مواجه شده و با آنها برخورد کند . یک قسمت مهم در این آماده سازی ، پرداختن به امور عادی مانند بررسی تجهیزات بازیکن و پیشاپیش مهیا ساختن مطلوب همه نیازهای بازیکن می باشد .
پرداختن به امور عادی یکی از بهترین روش ها جهت آماده شدن برای مسابقه می باشد .
مشکلات پیش از مسابقه زمانی رخ می دهد که بازیکن با فرار به فشار مسابقه واکنش نشان دهد ( منظور تسلیم شدن بازیکن می باشد .) این عمل در اصل نوعی آزاد سازی یا رها شدگی است ، یعنی فرار از موقعیت و نوعی عمل حمایت کننده برای اعتماد به نفس بازیکن . در این حالت بازیکن دارای برانگیختگی نمی باشد و در پیش گرفتن این رویکرد او را از سنگینی فشار می رهاند . بازیکن از سطح زمین، نوع توپ ، نوع حریف ، راکت ها و غیره شروع به گله و شکایت کردن می نماید . در این موقعیت ، مربی باید بازیکن را از عملش آگاه سازد مبنی بر اینکه وی در حال بهانه جویی است و تلاش نمی کند .
در طی مسابقه چه کارهایی باید انجام داد
روشهایی که بازیکنان در طول مسابقه به طور هیجانی به ان پاسخ می دهند :
بازیکنان به طور هیجانی با یکی از چهار شیوه فوق به مسابقه پاسخ می دهند :
تانک ( مخزن ): برای اینکه استرس کمتری را تجربه نمایند تلاش و تعهد خود را کنار می گذارند ( مثلا شروع به لنگیدن می کنند ) این عمل به عنوان بهانه های عدم تلاش معمولا شایع است ، یا برای مثال : من چطور می توانم با این توپ ها بازی کنم ؟ این زمین بازی بسیار بی روح است ؟ چگونه ممکن است به یک چنین آدم احمقی بازی را واگذار نمایم ؟
خشم : خلق و خو یا مزاجشان را از دست می دهند . بازیکنان سعی می کنند نشان دهند که یک روز بد را پشت سر گذاشته اند . همچنین بعضی موقعیتها میتواند دلایل خوبی برای بهانه جویی ها باشد مثل : آب و هوا ، صداها ، حیاط و زمین بازی و غیره .
شوک یا گرفتگی : در مورد مسابقه نگران می باشد . بازیکنان آنقدر بر نتیجه بازی معطوف می شوند ( مثلا ترس از باخت ، یا اینکه می خواهند به طور مناسبی پیروز شوند ) که نمی توانند عملکرد خوبی را انجام برسانند .
مبارزه : نبرد را می پذیرند تنها شما نیستید که پیروزی را دوست دارید . این طرز تفکر نشان دهنده این است که شما به تلاش و مبارزه 100% عشق می ورزید .

بین امتیازات چه کاری باید انجام داد:

بازیکن حرفه ای تنیس بین امتیازات الگو ها و امور عادی متفاوتی را انجام می دهد .
این نکته مهم است که حداقل بین دو امتیاز 18-16 ثانیه زمان قرار دهیم و به مدت 7-5 ثانیه بین سرویس اول و دوم صبر کنیم.


هر بازیکن می بایست بین امتیازات از یک سری امور عادی پیروی کند ، اموری که با رجحان ها و ویژگی های فردی اش منطبق باشد .
پیروی از این امور بین امتیازات حالت خنثی و طبیعی به خود می گیرد . به علاوه ، بازیکنان باید از این نکته مهم آگاه باشند که تحت شرایط فشار هیجانی و فیزیکی شدید ، باید زمان بیشتری رابرای شروع زدن ضزبه صرف نمایند .
بازیکنان می توانند رویه ها و امور عادی شان را با ت

ماشای نوارهای ویدئویی بازیکنان عالی رتبه در طی زمان بین امتیازات بهبود ببخشند .

در طول زمان تعویض زمین چه کاری باید انجام پذیرد :
• بنشینید .
• با حوله خود را خشک کنید .
• مایعات بنوشید
• با توجه به حالت هیجانی تان خود را آرام یا فعال سازید .
• از این زمان استفاده نمایید و تجهیزاتتان را متعادل و بررسی نمایید .
• تاکتیک هایی را برای بازیهای بعدی برنامه ریزی نمایید .

در موقعیتهای تعارضی چه کاری باید انجام داد:
• اگر شما احساس می کنید حریفتان کلمات بدی را ادا می کند ، از داور در خواست مداخله نمایید ولی آشفته نشوید .
• مجموعه ای تدریجی از واکنش های فزاینده را برای موقعیت به کار ببرید ( مثلا به حریف نگاه کنید ، مکث کنید ، درباره موقعیت از خود سوال کنید ) .
• باحریف یا سایر کاپیتان ها به بحث و جدل نپردازید .
• عقیده خود را نسبت به داور با متانت و احترام ابراز دارید .
• تصمیمات داور را بپذیرید .
• انتظار وقوع چنین موقعیت هایی را داشته باشید ( شگفت زده نشوید ) و پیشاپیش واکنش خود را نسبت به آنها طرح نمایید .
بعد از انجام مسابقه باید چه کاری انجام داد
• دوش بگیرید : بازیکن معمولا برای ارزیابی مسابقه حداقل تا یک ساعت پس از خاتمه بازی هیجان زده می باشد .
• بردها را با پیروزی ها و باخت ها را با شکست ها پیوند ندهید . سعی کنید بر عملکرد تمرکز نمایید .
• یاد بگیرید که مسابقه را از دیدگاه مثبت تجزیه و تحلیل نمایید .
• از هر مسابقه به یک یاد و اندیشه ( عقیده ) منطقی برسید . یعنی اگر قرار باشد بازیکن مسابقه را دوباره برگزار نماید ، چه کاری انجام خواهد داد .
• مسابقه را بدون در نظر گرفتن شمارش تحلیل نمایید .
• ویژگی های مسابقه را یادداشت نمایید و آنرا در فایل مسابقه های انجام شده نگاه دارید .
• برای بررسی آنچه که در طی مسابقه رخ داده است از تجسم سازی استفاده نمایید . هنگامی که بازیکنان از رویکرد های تانک و فرار استفاده می کنند . معمولا از صداها و حرفهای بد ، بخت و اقبال نامناسب ، حریف و غیره شکایت میکنند . اغلب در این مرحله مربی و بازیکنان مورد نظر کمک می کنند علل این بهانه ها را دریابد . این طور نیست.
مربی از طریق زیر میتواند به این بازیکنان کمک کند :
• آنها را از رفتار فرار / تانک آگاه سازید.
• به آنها مثال ها و الگوهای خوب و مناسب را نشان دهید .
• تجسم سازی موقعیت ها و اینکه شما چگونه با آنها برخورد کنید .
• تمرکز را تقویت نماید .

نقش والدین در آموزش تنیس


تنیس ورزشی است که والدین نیز نقش بسیار مهمی در آن دارند . شما به عنوان یک مربی می بایست با والدین نیز همکاری نمایید چرا که آنها نیز قسمتی از تیم می باشند . هنگامی که شما عهده دار مربیگری یک تنیس باز جوان هستید ، باید آگاه باشید که به طرقی هم مربیگری والدین آنها را به عهده بگیرید . بنابراین والدین می بایست دارای یک فلسفه مشترک با بازیکن و مربی باشند .
بودن در نقش والدین یک تنیس باز خوب کار چندان ساده ای نمی باشد ، زیرا همه چیز برای آنها جدید خواهد بود در اینجا مربی به عنوان یک متخصص که دارای تجربه می باشد می بایست به آنها راهنمایی های لازم را پیشنهاد و ارائه نماید . بهترین عقیده برای بر خورد با والدین همکاری و تعاون بدون دخالت می باشد یعنی به آنها نقشی محول شود

که از برآیند و به همین خاطر احساس نمایند که در موفقیت تیم شرکت دارند .
چرا مشکلات با والدین رخ می دهد
• بیشتر آنها در رابطه با ورزش تنیس فاقد آگاهی و سواد هستند .
• بعضی از آنها دارای دیدگاه ناموافق درباره تنیس هستند .
• بسیاری از والدین احساس میکنند از آنها بیش از حد کار کشیده می شود و از سوی مربی و بازیکن کمتر مورد احترام و قدردانی قرار می گیرند .
• بعضی از والدین به طور ناخود آگاه قصد دارند جای مربی را بگیرند .
• تعداد کمی از والدین نیز ،‌ والدین غرض ورزی می باشند .
• بعضی اوقات نیز پیدایش مشکلات به خاطر ارتباط نامناسب و حتی عدم ارتباط می باشد
• به نظر آنها مسائل بازیکن مربوط به مربی است و او باید آنها راحل نماید .
سازمان دهی یک قرار ملاقات باوالدین
در صورت امکان یک وعده ملاقاتی را برای معرفی خود به والدین و تبادل عقایدتان در باره تنیس و مربیگری سازمان دهید . برای این منظور پیشاپیش از آنها دعوت مناسب یا رسمی به عمل آورید
برای ملاقات با والدین ضروری است که جوی دوستانه ، رضایت مندانه و آرام ایجاد نمایید . مربی باید یک برنامه از پیش تعیین شده برای موارد خاص رافراهم کرده باشد .
عناوین عبارتند از اینکه : خود و کادر اداری و همکاران را معرفی نماید ، فلسفه مربیگری و سرفصل های کلی برنامه آموزشی با اهداف فصل ، روش های انتخاب تیم ، معیار گزینش فرد شایسته ، روش های تمرینی ،‌ روش های مسابقه ، مسائل مربوط به مدرسه ، راهبردهای فدراسیون و باشگاه ، روش های انظباطی و ..... را ارائه نماید .
مربی بایستی اهداف کلی تنیس را تعیین نماید . مثلا شرکت در ورزش به خاطر رشد اجتماعی یا رشد فردی ، ایجاد مهارت های قابل انتقال به زندگی ، عشق به ورزش ،‌ عزت نفس و غیره . او باید درباره ایجاد مزایای شخصی ورزش تنیس ( نظم ،‌ اعتماد و انگیزش ) ، فیزیکی ( خوش اندام شدن ) و اجتماعی (‌ تعاون و همکاری ) و همینطور قربانی شدن های فردی ( استرس ،‌ سوختن ، باختن ) ، بدنی (آسیب ها) و اجتماعی ( رقابت طلبی ) صحبت نماید .
لازم است که زمان خاصی برای بررسی آنچه والدین می توانند برای حمایت شرکت بازیکن در ورزش انجام دهند تعیین گردد و همچنین زمان خاصی برای بررسی عقاید رابطه بین والدین - بازیکن - مربی اختصاص یابد . به علاوه برای سئوالات زمان کافی در نظر بگیرید و زمان ملاقات بعدی و دوره هایی که می توانید آنها را ملاقات نماید تعیین کنید . به آنها اجازه دهید احساس کنند که مهم می باشند و اینکه شما درون داده های آنها را با ارزش تلقی م

ی کنید . به هر حال به خاطر داشته باشید که یک متخصص حرفه ای می باشید.

کاربردهای علمی روانی برای مسابقات

• اگر مهارت های روانشناختی هم در زمین بازی و هم در خارج از زمین به طور منظم تمرین شوند می توانند یاد گرفته شده و بهبود یابند . توانائی های اساسی ذهنی برای بازی مسابقه ای شامل انگیزش ، تمرکز کنترل افکار و کنترل هیجانی می باشد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید