بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین الزامات مورد تأیید فدراسیون جهانی تنیس روی میز و همچنین مشخصات ابعاد میز و ویژگیهای رویه و شاسی میز تنیس روی میز و روش اندازهگیری این ویژگیها است. طبق قوانین رسمی فدراسیون جهانی تنیس روی میز - 2013 - ، استفاده از میزهای مورد تأیید فدراسیون جهانی، شرط لازم برای به رسمیت شناخته شدن مسابقات تنیس روی میز در هر سطحی است.

شایان ذکر است در استاندارد شماره 4078 با موضوع ویژگیهای میز تنیس روی میز - موجود در سامانه سازمان ملی استاندارد ایران - تدوینشده در سال 1376 از معیار یازدهگانه تأیید میز تنیس روی میز تنها به بررسی اجمالی یک جنبه پرداختهشده است.

در این پژوهش، استاندارد ملی شاخصهای: -1 ابعاد؛ -2شکل ظاهری؛ -3 ماده سطح بازی؛ -4 منطقه نصب تور؛ -5 صافی؛ - 6 رنگ رویه، لایه روی میز و خطکشی سطح بازی؛ -7 اصطکاک؛ -8 میزان جستن توپ؛ -9 ابعاد تبلیغات روی میز؛ -10 نحوه تنظیم ارتفاع شاسی میز؛ -11 رنگ شاسی میز تنیس روی میز مطابق با آخرین تغییرات استاندارد فدراسیون جهانی تنیس روی میز و نحوه اندازهگیری هر شاخص تعیین گردید.

پیشنهاد میگردد با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران باوجود داشتن کارگاهها و کارخانههای بیشمار تولید میز تنیس روی میز، از بین 51 میز مورد تأیید فدراسیون جهانی که توسط تنها 14 کارخانه، در سراسر دنیا تولید میشود؛ تاکنون جایگاهی نداشته است، با بهکارگیری این استاندارد، جایگاه مطلوبی را در این تجارت پرسود به دست آورد. 

.1 مقدمه

طبق قوانین رسمی فدراسیون جهانی تنیس روی میز - 2013 - ، استفاده از میزهای مورد تأیید فدراسیون جهانی، شرط لازم برای به رسمیت شناخته شدن مسابقات تنیس روی میز در هر سطحی میباشد . همچنین جمهوری اسلامی ایران با وجود داشتن کارگاه ها و کارخانه های بی شمار تولید میز تنیس روی میز، در بین 51 میز مورد تأیید فدراسیون جهانی که توسط تنها 14 کارخانه، در سراسر دنیا تولید می شود؛ تاکنون جایگاهی نداشته است

شایان ذکر است دراستاندارد شماره 4078 با موضوع ویژگی های میز تنیس روی میز - موجود درسامانه سازمان ملی استاندارد ایران - تدوین شده در سال 1376 از معیار یازده گانه تأیید میز تنیس روی میز تنها به بررسی اجمالی یک جنبه پرداخته شده است - 4-2 - ، در نتیجه در عمل نه تنها میزهای تولیدی داخل کشور جهت استفاده رسمی بلا استفاده بوده بلکه از گردونه رقابت با تولیدات جهانی نیز خارج می باشند.

با توجه به هزینه گزاف خرید و واردات آن در سال حمایت از تولید ملی، ضرورت ارائه راه کار هایی برای بهره مندی از استاندارد های جهانی با تدوین استاندارد ملی مطابق با معیار های جهانی ضروری می باشد. لذا با بررسی امکانات و مهارت های موجود و اجرای آزمایش های لازم این استاندارد با استفاده از فهرست تکنیکی و آخرین قوانین فدراسیون جهانی تنیس روی میز تهیه گردیده است

در نتیجه هدف از تدوین این استاندارد، تعیین الزامات مورد تأیید فدراسیون جهانی تنیس روی میز و همچنین مشخصات ابعاد میز و ویژگی های رویه و شاسی میز تنیس روی میز و روش اندازه گیری این ویژگی ها می باشد.

.2روش آزمون 2-1 صافی سطح میز

میله ای - تاب سنج - با پایه های سخت به طول 2 متر روی 2 عدد پایه معرف ارتفاع، برای ارزیابی روی2 گوشه مقابل سطح میز قرار داده می شود. اختلاف سطح بین پایین ترین و بالاترین جای میز نباید بیش از 3میلی متر باشد. با این معیار هیچ تاب واختلافی نباید با چشم غیر مسلح دیده شود

2-2   رنگ میز

2-2-1 سیستمهای رنگ

یکی از سیستمهایی که مورد توافق اکثر جوامع بین المللی قرار گرفته است، سیستم Munsell است. این سیستم، بیشترین استفاده را در دنیای صنعتی و در نزد مهندسان طراح دارد - . - 1

شاخصه های اصلی رنگ
در این سیستمهر رنگ، دارای سه صفت یا سه بُعد بصری تغییرپذیر است: فام، درخشندگی و اشباع. چشم انسان، رنگها را بر اساس این سه خصوصیت از هم متمایز میکند.

الف: تهرنگ یا فام - پرده رنگ یا نام رنگ - 1 در واقع همان اسم عام رنگ است که به صورت کامل و در نهایت درخشش دیده شود. رنگها به دو دستهی کلی فامدار - قرمز، آبی،زرد و... - و بیفام - سیاه، سفید و خاکستری - تقسیم میشوند. فام یا ته رنگ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسلهی رنگی - از قرمز تا بنفش - ، مشخص میکند. در واقع رنگین بودن خود رنگهاست که اصطلاحاً به آن تهرنگ یا فام میگویند، مثل تمایز رنگ زرد، قرمز و سبز از یکدیگر به دلیل ته رنگهایشان. فام، بعد رنگی است که از آن به ارتفاع رنگی نیز یاد میشود و وجه تمایز آبی، قرمز، سبز و غیره میباشد و تونالیته های بین دو رنگ که شامل 10 رتبه است، به وسیلهی حروف انگلیسی مورد شناسایی قرار میگیرد. مثلاً حرف R، ابتدای کلمهی Red و به معنای قرمز است. برای هیو، اعدادی به صورت پیشوند، قبل از این حروف انگلیسی قرار میگیرند؛ مثلاً 5R یا .7.5R رنگ 5R مشخص کنندهی رتبهی میانی رنگ قرمز و درجهی خلوص آن است.

ب: درخشندگی و روشنی - ارزش طیفی - 2 منظور از درخشندگی، درجهای از روشنی یک رنگ است که آن را از درجهی دیگری از روشنی یا تیرگی همان رنگ متمایز میکند. به عبارت دیگر درجات مختلف روشنی یک رنگ را میزان درخشندگی آن میگویند. درخشندگی یا ارزش طیفی، بعد غیررنگی است که از آن به ارزش رنگی نیز یاد میشود و به تیرگی یا روشنی رنگ اشاره میکند و دارای 11 رتبه است که از سیاه مطلق تا سفید مطلق را شامل میشود.

در عمل، این طیف خاکستریها شامل 9 رنگ زیری است. انعکاس نور یک رنگ، از طریق فرمول V - V-1 - محاسبه میشود. در این فرمول، V معادل ارزش کیفی است. بنابراین رنگهایی که دارای ارزش رنگی یکسان هستند، بازتاب یکسان نیز دارند. ج: شدت یا خلوص رنگ - اشباع یا سیری - 3 خلوص رنگ، درجهای از اشباع است که یک رنگ را در خالصترین حالت خود نشان میدهد. مقیاس این ویژگی رنگ، از خاکستری خنثی با عدد صفر شروع میشود و تا بالاترین درجهی اشباع در هر سطح رنگی ادامه مییابد.

در سیستم عددنویسی Muncell، برای یک رنگ، به عنوان مثال، عبارت 2.5YR8/12 نمایشگر رنگی است که: فام آن 2.5YR است، یعنی در ناحیهی بین زرد و قرمز است، اما میل به سمت قرمز دارد. ارزش طیفیی آن 8 است و نشانگر یک رنگ روشن میباشد. خلوص آن 12 است که عدد بزرگی است و نمایشگر یک رنگ قوی و اشباع شده است. در حقیقت عبارت2.5YR8/12 نمایشگر یک رنگ نارنجی روشن قوی است. استثنایی که در سیستم استاندارد عددنویسی Muncell وجود دارد این است که طیف رنگهای خاکستری، سیاه و سفید، فقط به وسیلهی عدد ارزش طیفی آنها که با پیشوند N شمارهنویسی میشوند، مورد شناسایی قرار میگیرند؛ مثل .N2

ب: سیستم رنگ بر اساس اندازهگیری دقیق مشخصات طیفی نورهای رنگی

سیستم Muncell برای طراحان به حد کفایت دقیق است و نیازهای آنها را برآورده میکند؛ اما سیستمهای دیگری هم وجود دارد که روش شناسایی و تعریف رنگ در آنها بر اساس نمونه های عینی رنگ، پایهریزی نشده است، مهمترین این سیستمها، سیستمی است که CIE نامیده میشود. سیستمCIE براساس اندازهگیری مشخصات نورهای رنگی پایهریزی شده است

استاندارد جلاسنجی

اندازه گیری میزان شفافیت - جلاسنجی - در این روش با استفاده از مقایسه بین بازتابش نور از روی سطح مزبور با بازتابش نور از روی سطح شیشه سیاه به دست می آید. با توجه به اینکه میزان بازتابش از سطح مزبور به شاخص بازتابش سطحی نمونه بستگی دارد، تغییر میزان جلا به عنوان تغییرات شاخص بازتابش سطح محسوب می شود - مطابق با استاندارد . - 8 - - ASTM D523-e14

2-3   اصطکاک سطح بازی
روشی کاربردی ساده برای محاسبه ضریب اصطکاک استفاده از کلک و یا سورتمه سه گوش - وسیله ای تشکیل شده از سه تکه چوب - که روی 3 عدد توپ - که با فاصله 2 سانتی متر از هم قرار دارند - به تکه ای چوب و یا ماده ای دیگر چسبانده شده اند که روی هم وزنی معادل 100 گرم دارند. حداکثر زاویه بین سطح بازی و محور افقی در زمانی که سورتمه، دیگر سر - لیز - نمی خورد، محاسبه می شود. تانژانت این زاویه ضریب اصطکاک می باشد

در روشی دیگر، سورتمه 100 گرمی که در بالا توضیح داده شد را می توان با سرعت 300 میلمتر در ثانیه، بر روی سطح افقی میز کشیده و نیروی مورد نیاز برای کشیدن سورتمه را محاسبه می نماییم. ضریب اصطکاک از حاصل تقسیم نیروی مورد نیاز بر وزن سورتمه که هردو به نیوتن محاسبه شده است، به دست می آید. میانگین 5 بار اندازه گیری باید محاسبه شود. باید دقت شود تاجای ممکن ابزاری که برای مشخص کردن نیروی کششی بکار می رود اصطکاکی نداشته باشد

همچنین باید توجه داشت که همه ی توپ ها خاصیت اصطکاکی یکسانی ندارند اما تفاوت زیادی نیز با هم ندارند. با این حال، بهتر است ضریب اصطکاک را با حداقل 2توپ مختلف از انواع مورد پذیرش فدراسیون بین المللی تنیس روی میز محاسبه شود

2-4   جهش توپ در سطح میز

چندین روش برای اندازه گیری ارتفاع جهش توپ وجود دارد:

الف : ارزیابی و تخمین اندازه با چشم که روش بسیار خسته کننده ای است و امکان اتفاق خطای تصادفی و سیستماتیک بسیار در آن وجود دارد.

ب: روش ساده و دقیق استفاده از فرمول:

h ارتفاع قابل محاسبه به متر g / شتاب ثقل قابل محاسبه به متر بر مجذور ثانیه t / زمان قابل محاسبه به ثانیه برای کل زمان بالا و پایین رفتن توپ. برای تخمین ارتفاع از طریق اندازه گیری زمان توسط زمان سنج الکترونیکی که از طریق میکرفونی که صدای اولین جهش را به عنوان علامت شروع تلقی کرده و نیز دومین صدا را زمان توقف زمان سنج اعلام می دارد، می باشد.

پ : استفاده از فیلم برداری و یا عکس برداری از حداکثر ارتفاع جهش توپ: دوربین را روی حداکثر ارتفاع جهش توپ تنظیم کرده و مقیاس را در پشت توپ برای مشخص کردن حداکثر ارتفاع جهش قرار می گیرد. کاربر میزان جهش توپ را یا به وسیله حرکت آهسته فیلم بررسی کرده و یا کامپیوتر اندازه دقیق جهش توپ را محاسبه می کند.

ت : به وسیله اندازه گیری الکترونیکی زمان مورد نیاز توپ برای قطع موفقیت آمیز دو شعاع نوری، قبل از رسیدن به نقطه اوج محاسبه می شود. یک ابزار هندسی امکان محاسبه حداکثر ارتفاع جهش توپ را فراهم می آورد.

همواره توپ را باید بدون پیچشی روی نقطه مشخص شده سطح میز رها نمود تا هرگونه متغییر مربوط به توپ حذف شود. توجه شود هر آزمایش باید 3 بار تکرار شود.

با توجه به این که ممکن است هر نیمه میز از میزان جهش ویژه ای برخوردار باشد، در نتیجه آزمایشات سه گانه میزان جهش توپ باید جداگانه روی هر طرف میز در همه 16 نقطه از قبل مشخص شده و 3 نقطه ویژه بالای پایه ها انجام پذیرد. اگر یک و یا چند نقطه از قبل مشخص شده روی محل نگه دارنده ها واقع شده باشد، باید اندکی تغییر محل داده شود. استفاده از برنامه کامپیوتری برای تبدیل اندازه ها به یک نقشه سه بعدی که در آن یکسانی میزان جهش توپ محاسبه شده باشد، می تواند فورا نتایج را قابل تجسم کند.

برای محاسبه یکسانی جهش، چندین وضعیت و مراحل محاسباتی باید مورد توجه قرار گیرد. محل قرارگیری نقاط عادی و ویژه به سیستم کمک جهت یاب [0-137] [0-152] سانتی متر داده شده و تمامی سطح نیمه میز روی محور X-Y تعریف شده است به نحوی که محور X لبه کناری میز و محور Y لبه انتهایی میز می باشد. الگوی 16 نقطه عادی در شکل 12 نمایش داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید