بخشی از مقاله

پروژه تحقیقاتی تربیت بدنی و روانشناسی

پیشگفتار:
از خداوند متعال می خواهم که فکر و نیت و زبان و قلم ما را اصلاح فرماید و با لطف و عنایت و رحمت خود ما را از انحراف و لغزش محفوظ بدارد و توفیق دهد که در راه رضای او و خدمت به خلق گامهای مفید و سودمند برداریم. در اینجا فرصت دارم که سپاس خود را به استاد محترم، سرکار خانم درخشان که با تذکرات سودمند خود مرا یاری داده اند تقدیم دارم و همچنین نهایت قدردانی و تشکر خود را از تنها شریک زندگیم که مشوق من در این راه بوده و نیز از بچه هایم که نهایت همکاری را با من در طی این چند سال داشته اند را بنمایم.

با آرزوی توفیق روزافزون برای همۀ آنها
رقیه اسد سیاهی

مقدمه
تحقیقات مختلف بر روی این نکته تاکید میکنند که افراد جامعه چه زن و یا چه مرد، در همۀ سنین می توانند کیفیت زندگی خود را با فعالیتهای جسمانی بهبود بخشند.
فعالیتهای منظم ورزشی بطور وسیع، خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی را که امروزه از شایعترین شیوع علل مرگ و میر می باشد را کاهش دهد.
فعالیت های بدنی به سلامت روانی، پرورش عضلات، استخ


فعالیت جسمانی و یا به عبارتی دیگر ورزش روزانه و مستمر باعث سوختن مواد غذایی و جلوگیری از چاقی می شود و همچنین موجب باز شدن ریه ها، اکسیژن گیری کافی، سرعت گردش خون و خون رسانی کافی به اعضای مختلف بدن را موجب می گردد.
و بالاخره سبب رفع خستگی شده و در نهایت خواب راحت و آرامش اعصاب و روان را برای بشر به ارمغان می آورد.
انسان چه شاهکار عجیبی است! چقدر در عقل
ومنطق بالاست! چقدر در توایایی فکری نامحدود
است! در شکل و حرکت چقدر سریع و قابل تحسین
است! در عمل چقدر شبیه یک فرشته است! در
ادراک چقدر به خدا نزدیک است.
« شکسپیر »


فصل اول: اصول، فلسفه و اهداف تربیت بدنی (ورزش)
1-1 ورزش چیست:
فرایندی است آموزشی، تربیتی که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت های جسمانی. به عبارتی دیگر ورزش بخش

ی از تعلیم و تربیت، وسیلۀ سالم سازی انسانها و در نهایت جامعه تعریف شده است.
2-1 ورزش و حوزه های وابسته به آن
تندرستی، تفریحات سالم و حرکات موزون به عنوان حوزه های وابسته به تربیت بدنی و ورزش شناخته شده اند. هدف این حوزه ها پرورش تمام ابعاد وجودی انسان و بهبود سطح کیفی زندگی اوست. ارتقای سطح تندرستی، دنبال کردن فعالیتهای مفيد تفریحی، تجاربي هستند که همراه فعالیت های حرکتی در قلمرو تربیت بدنی و وورزش، استعداد بهبود زندگی را در تمام افراد بوجود می آورد.


1-2-1 تندرستی :
نیل به تندرستی نیازمند کوشش همگانی هست تا سلامت و بهداشت مناسب برای عموم افراد جامعه را بوجود آورد. در این راستا تربیت بدنی و انجام حرکات جسمانی نقش حائز اهمیتی دارد. با معرفی دانش ورزش به جامعه بشری، آگاهی از خواص سلامت بخش فعالیت های جسمانی روبه افزایش است. پیشگیری از بیماریهای قلبی، فشار خون، دیابت، پوکی استخوان، چاقی و مشکلات روحی و روانی از جمله مزیت های فعالیت های جسمی مداوم است. یافته های علمی مؤید نقش بارز و معنی دار فعالیت های بدنی در حفظ تندرستی است.


2-2-1 تفریحات سالم: تفریحات سالم از دیگر حوزه های وابسته به تربیت بدنی و ورزش است. فعالیت های اختیاری که بوسیلۀ آنها فرد از نظر روحی و جسمی بازپروری می شود با تفریحات سالم افراد استفادۀ مفید و سازنده از اوقات فراغت را یاد می گیرد.


3-2-1 حرکات موزون: حرکات موزون سومین حوزۀ وابسته به تربیت بدنی و ورزش هست. این حرکات فعالیتهایی آمیخته از و هنر هستند. حرکات موزون هنری هستند که رابطه ایده ها و احساسات را نشان می دهند و مانند سایر رشته های هنری مکمل تجارب تربیتی بوده و در نبرد سطح کیفی زندگی مؤثر است. ارتقای سطح تندرستی، دنبال کردن فعالیت های مفید تفریحی و اظهارات خلاق از طریق حرکات موزون تجاربي هستند که زمینۀ بهبود زندگی را در افراد بوجود می آوردند. بخصوص اجرای این حرکات، در کودکان، فرصت ابتکار و تلاش فردی را به آنها می بخشد.
3-1 اهداف جسمانی تربیت بدنی


این هدف به ساختن توان بدنی از طریق برنامه های تمرینی که موجب توسعه و تکامل دستگاه های مختلف بدن می شود، مربوط است. رشد بدنی، باعث توانایی در حفظ سازگاری، قابلیت برگشت به حالت اولیه و مقاومت در مقابل خستگی می شود این حقیقت که « شخص هر چه فعالتر باشد اجرای بهتری خواهد داشت و سیستمهای ارگانیکی بدن هر چه کاملتر و کارآتر باشد، سلامت و تندرستی پایدارتر است» اساس این هدف است. اصطلاح ارگانیک شامل گردش خون،

دستگاه گوارش ، تنظیم درجۀ بدن، تنفس و سایر سیستمهای بدن می باشد. فعالیت بدنی در کارایی این سیستمها مفید و موثر است. همچنین فعالیت شدید عضلانی نتایج سودمند متعددی را به دنبال دارد، قلب فردی که از آمادگی خوبی برخوردار است، کل بدن را بهتر خون رسانی می کند و با ضربانی کمتر نسبت به افراد غیر ورزشکار تغذیه سلولی و دفع ضایعات را بطور مؤثرتری انجام می دهد.


از طلوع تا غروب آفتاب انسان به نیروی زیستی، استقامت و بنیۀ کافی را برای وظایف روزمره، آمادگی در مقابل وقایع اضطراری و هدایت مؤثر زندگی نیاز دائمی دارد. بنابراین ورزش فرد تمرین کرده را در روند تکاملی زندگی کمک کرده بطوریکه او به عنوان یک فرد سالم و بشاش قابلیت بهتری برای انجام وظایف روزمرۀ زندگی کسب خواهد کرد.


4-1 اهداف روانی تربیت بدنی
ورزش به عنوان یکی از روشهای درمان فشار روانی در سه دهۀ گذشته به شکل قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. ورزش در کاهش اضطراب نقش بسزایی دارد. همچنین فعالیتهای عمومی جسمانی نقش مثبتی در کاهش انقباضهای مداوم و غیرطبیعی عضلانی ناشی از ترس، هیجانات و مسائل عصبی- روانی دارد. در نتیجه اجرای این تمرینات تنش اضاف عضلات از بین می رود، رگها در حالت استراحت بیشتری قرار می گیرد. و جریان خون در رگها براحتی و سهولت انجام

می پذیرد. همان یکی از محققین برجستۀ علوم و ورزشی توصیه می کند: برای اینکه تجربه ای در پیشبرد رشد روانی موثر باشد باید انسان لذت موفقیت را تجربه کند و این تجربه در بازی محقق می شود. با تجارب موفق از بازیها شخص اعتماد به خود را افزایش می دهد یعنی اعتماد به نفس پیدا کرده و لذت موفقیت و توانایی را می چشد.


بطور کلی ورزشی به چند طریق به عنوان راهبرد مقابله ای (مقابله با فشارهای روانی) مورد استفاده قرار می گیرد.
تنظیم هیجانات (آرام سازی عضلات) راهبردی برای موفقیت استرس زا را فراهم می کرد می تواند کارکرد مبتنی بر مساله (برای مثال فکر کردن در تمام مدت دویدن) را تسهیل کند و یا با فراهم کردن تجاربی که فرد اجازه می دهند تا به سلامت فیزیکی (جسمانی) اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد.
5-1 اهداف اجتماعی تربیت بدنی
هر فردی نیازهای اجتماعی پایداری دارد که باید برآورده شوند مانند احساس تعلق، مورد تقدیر و و تصدیق قرار گرفتن و خودباوری و عشق.


کودکان و بزرگسالان از طریق فعالیت های اجتماعی- ورزشی به شیوۀ زندگی فعال و پرتحرک می رسند. اگر این نیازها برآورده شود فرد آسانتر به سازگاری اجتماعی می رسد و در غیر این صورت، زمینه های بروز شخصیت ضد اجتماعی روی می آورد.
یکی از اهداف مهم اجتماعی تربیت بدنی، حفظ سلامت اجتماعی بواسطۀ سلامت فردی است بطوریکه از مجموع اعضای سالم و تندرست، جامعه ای سالم به وجود می آید که جامعه، بواسطۀ این سلامتی عمومی از زمینه مساعدی برای ایجاد شرایط زندگی بهتر، کاهش میزان انحرافات اجتماعی و کسب نشاط و شادابی عمومی اعضای خود را مهیا می سازد لذا نحوه ای که بر اساس آن اعضای جامعه اوقات فراغت خود را سپری می کنند دارای اهمیت بسیار زیادی می

باشد. یعنی کیفیت برنامه ریزی، طراحی برنامه های مربوط به تفریحات سالم اجتماعی جهت پر کردن اوقات فراغت اعضای جامعه، ابزاری ارزشمند در راستای تحقق اهداف اجتماعی تربیت بدنی محسوب می گردد و برعکس عدم توجه کافی در جدی نگرفتن اوقات فراغت اعضای جامعه، بویژه در میان جوانان، زمینۀ مستعدی را برای بروز رفتارهای نابهنجار مانندی بی بندوباری، اعتیاد و سایر فعالیت هایی که به نوعی مغایر با فرهنگ و معیارهای اجتماعی حاکم بر جامعه می باشند را فراهم می آورد.


یکی دیگر از اهداف اجتماعی تربیت بدنی مفهوم "تعامل" است. تعامل در ورزش را می توان به مردم آمیزی دوستی و پیوندجویی تعبیر کرد. محیط ورزشی نه تنها امكان تعامل كلامي را فراهم مي‌آورد بلكه ارتباط غير كلامي را در فعاليتهاي ورزشي سبب می گردد و از همین طریق احساس تفاهم و همبستگی ایجاد می گردد نتیجه اینکه «ورزش تربیت اخلاقی را تسهیل می کند.»

فصل دوم: فعالیت جسمانی و انسان مدرن
1-2 انسان یک ارگانیزم پیچیده:
انسان خیلی بیشتر از مقداری استخوان، عضله، خون و لنف می باشد. انسان یک ارگانیزم زنده موثر بی نظیر و بطور باورنکردنی پیچیده است. در میان چیزهای دیگر انسان دارای ظرفیت و میل به حرکت است. حرکت انسان به اسکلت دستگاههای عصبی، دستگاه گردش خون، دستگاه تنفسی، حفره های درونی و بسیاری از اجزاء دیگر بدن بستگی دارد. این دستگاهها نیز برای ادامۀ فعالیت سالم و مؤثر خود به حرکت بستگی دارد.


ری و اندریچ در مقاله ای تحت عنوان « بیماری ناشی از کاهش فعالیت حرکتی» نقش حرکت را این چنین بیان می دارد: حرکت ضرورت اولیۀ تکامل کلیه جنبه های جسمانی و روانی انسان است. حرکت متشابه داده ها و اطلاعات حواس می باشد. حرکت افق ادراکی را گسترده تر می کند. حرکت وسیله ای است که از طریق آن یک فرد رابطۀ خود را با محیط اطرافش می آموزد.


انسان دارای نیازها، خواست ها و سائقه هایی است که بقای او به عنوان یک فرد به آنها بستگی دارد. یکی از اساسی ترین نیازها، نیاز به حرکت است. داشتن مهارت در حرکت و شرکت در فعالیت جسمانی اغلب می تواند وسیله ای برای پذیرش یک فرد از طرف همسالان، والدین، معلمان و مربیان گردد. احترام به نفس، خودشناسی و خویشتن شناسی را می توان از طریق بازی و شرکت در حرکات موزون و یا رقابت در یک ورزش مشکل تیمی کسب و ارتقا نمود.


انسان بازیهای المپیک را سازمان داده، در جنگ ها شرکت کرده، بمب های اتمی به کار برده، کامپیوترها را ساخته، تظاهرات بپا کرده، دست به اغتشاش زده است. فضا را کشف کرده و درنوردیده و خدا را پرستش کرده، انسان زندگی می کند، کار می کند، بازی می کند و با دیگران تعامل برقرار می کند. بنابراین نسان ابعاد زیادی دارد.
2-2 فرایند وابسته به تعلیم و تربیت
ما با این ایمان و اعتقاد به آینده می نگریم که اصلاح و بهبودی هرچه بیشتر بشر بصورت فردی و اجتماعی که او قسمتی از آن را تشکیل می دهد امری شدنی است. آموزش و پرورش می بایست در تحقق بخشیدن این در یعنی اجتماع و فرد تلاش مداوم نماید. والدین امیدوارند که فرزندانشان با معلمان متعهدی سرو کار داشته باشند که آنها را بطور بارزی در راه رسیدن به

شناسایی نفس، خویشتن شناسی و خودکامیابی هدایت کنند. این نوع آموزش و پرورش باید شرایطی ایجاد نماید که حداکثر نمو و تکامل در اندامها و دستگاه عصبی – عضلانی بدن عملی گردد. اگر آموزش و پرورش کامل باشد به عملکرد و بازده آن نسلی متعهد به جامعه خواهند بود که حقوق دیگران را رعایت کرده و فلسفۀ زندگی را آن چنان می آموزند که با متانت و بردباری در برابر فشارهای زندگی دنیای امروز ایستادگی کنند.

3-2 هدفها و مقصودها
در برنامه های تربیت بدنی و ورزشی بهتر است که هدفها و مقصودهای زیر دنبال گردند.
1- فراهم کردن محیطی که در آن حداکثر سلامتی و رشد معمولی انجام گیرد.
2- توسعه سرعت، استقامت، چابکی و سرعت به اندازه کافیوزمره (از قبیل راه رفتن، ایستادن، بلند کردن، هول دادن، دویدن و بالا رفتن )
4- مهیای فرصت هایی برای ابراز عقاید و خصوصیات خود از طریق پویش حرکتی، فعالیت های موزون بازیها، مسابقه ها و فعالیت های مشابه دیگر
5- برآوردن نیازهای مربوط به احترام نفس، احساس تعلق و آزمایش برتری ها از طریق گسترش قابلیت ها در بازیها، حرکات موزون و ورزشها
6- فراهم کردن محیطی برای تعامل یعنی کنش متقابل اجتماعی، جائیکه افراد می توانند همدیگر را درک کرده و به روشهای مطلوب و سالم در کنار هم زندگی کنند.


7- فراهم کردن فرصت هایی برای رهبری و در عین حال تبعیت از دیگران، همکاری و رقابت، تقسیم مسئولیت ها، پیروزیها و شکستها. از طریق همین تجربیات است که دوستی ها بوجود می آید، اعتماد به نفس قوت می گیرد و شخصیت شکل می پذیرد.
8- آزمایش کردن فرد از لحاظ جسمانی، هیجانی و اخلاقی از طریق شرکت در فعالیت های شدید و رقابتی بطوریکه در خلال این رقابت ها منابع بالقوه می بایست آشکار شده و به عمل درآیند.
9- برآوردن نیازهای مربوط به تفریح، استراحت و رضامندی کمال که برای سلامتی ذهنی و جسمانی ضروری هستند.
4-2 نقش استثنای مربیان ورزشی
مربیان ورزشی، معلمان تربیت بدنی هستند. آنها در رابطه با تکامل افراد از طریق فعالیت جسمانی کار می کنند.
مربیان ورزشی در شرایط ویژه ای کار می کنند. چیزهای بسیار عجیبی دربارۀ زندگی مربی ورزش وجود دارد. زندگیش مملو از روابط معنی داری با ورزشکارانش است که از تشریک مساعی آنها در تجربیات و ماجراهای همدیگر ناشی می شود. خاطرات شیرینی که تمام افکار یک مربی ورزش را به خود مشغول می دارد به سادگی قابل کنار گذاشتن نیستند. وفاداری و همدردی که در « رویدادهای بزرگ ورزشی » موجود است و لذات گردهمایی های که در هنگام اختمام مسابقات، کنفرانس ها و دیگر رویدادهای ورزشی امکان پذیر است بسادگی قابل چشم پوشی نخواهد بود. و مهمتر از همۀ اینها اگر یک مربی احساس کند که مقداری از موفقیت شاگردش مدیون آموزش و مربیگری او بوده، بینهایت خوشحال شده و لذت خواهد برد.


مربیان ورزش اغلب در زیر نور خیره کنندۀ نورافکن های جامعه عمل می کنند، یعنی طرفداران، محصلان، دانشجویان، خبرگزاریها و مطبوعات گوناگون هر حرکت مربیان را مورد رسیدگی و موشکافی قرار می دهند. صفحات ورزشی برد و باخت ها را به عنوان پیروزی ها و شکست ها منتشر می کنند. هر اشتباهی که از ورزشکار سر بزند بحساب مسئولیت مربی گذاشته می شود. شاید کار یک مربی ورزشی بیشتر از هر عضو دیگر یک موسسه آموزشی در معرض دید قرار دارد. این موضوع درجاهایی که جو ورزش خیلی بالاست صدق می کند. از این رو ممکن است میزان توجه عمومی به مربی ورزش از یک موسسه ورزشی نسبت به دیگری فرق کند.
مربی ممکن است در خلال یافتن و از دست دادن یک مسابقه بصورت شخصی درآید که از خودش، بازیکنانش، خانواده اش و همکارانش انتقاد کند. بخاطر فشارها و مسئولیت هایی که در حرفۀ مربیگری نهفته است، اگر مربیان به افرادی زودرنج مبدل می گردند چون احساس می کنند که آنها را فقط با معیار برد و باخت مورد ارزیابی قرار می دهند نتیجتاً این طرز تفکر و قضاوت را در خود القا می نمایند.
در نتیجه با این احوالات وقتی که یک مربی از لحاظ جسمانی و فکری سالخورده می شود دیگر شور و حرارت دوران جوانی بچه های تیمش را ندارد و مثل آنها لذت نمی برد. دیگر سر و صدای بچه های تیم لذت بخش نبوده و او بصورت آدمی صرفاً انتقاد کننده در می آید. در این هنگام بهتر است که این حرفه را ترک کند. هرچند به درجۀ بهتری از آگاهی رسیده باشد خارج از دنیای جوانان قرار دارد. زیرا دیگر شور و شوق قبلی را ندارد. نتیجه اینکه مربی باید بکوشد فلسفه ای باید داشته باشد که او را در پذیرش و تشخیص نقش خط خطيرش یاری دهد امر مهمی است.


مربی که بیشترین گذشت و بزرگواری را در رابطه با اعمال دیگران در شرایط سخت هیجانی از خود نشان دهد، مربی که خودش را خالصانه و بی دریغ وقت تیمش کند. مربی که میتواند پیروزی و شکست را در جاهای مناسب بکار بگیرد، مربی که خود را خالصانه و عمیقاً در قبال تاثیر تجربیات بر بازیکنان متعهد بداند.
در تجزیه و تحلیل نهایی موفق ترین مربی و حقیقی ترین معلم خواهد بود.

5-2 افق های نامحدود
هیچ محدودیتی برای پیشرفت احتمالی ورزشکاران، مربیان ورزشی و معلمان تربیت بدنی وجود ندارد ممکن است آنها رکوردهای جدید برپا کنند. بازیهای بین المللی سازمان دهی نمایند. ابعاد جدیدی را برای انسان کشف کنند. بهترین ورزشکاران دنیا را مربی گری کنند، مردان و زنان جوان را یاری دهند تا شهروندان سازنده ای باشند و یا به بچه ها بیاموزند چگونه بدوند و بازی کنند، همۀ اینها اهمیت دارد برای رسیدن به چنین هدفهائی و به نمایش گذاشتن بزرگترین تاثیر احتمالی آن، داشتن تعهد و علم ضروری است. آشنایی با اصول و مکانیسم های فیزیولوژی و آناتومی از اهمیت

زیادی برخوردار است. برای اینکه در راه رساندن انسان و اجتماع بسوی کمال بیشتر مؤثر باشیم، بعنوان دست اندرکاران ورزش می بایست از بهترین روشهای انگیزش، نقش هیجانها، اصول یادگیری حرکتی، عوامل شخصیتی مؤثر بر رفتار و بسیاری عوامل دیگر که مستقیم و غیرمستقیم بر اعمال و مناسبت و روابط او با دیگران اثر می گذارد آگاه باشیم.

فصل سوم: انگیزش و برانگیختگی
1-3 ماهیت انگیزش
انگیزش کلید انجام هرکاری چه در ورزش، پزشکی، تجارت، و چه در هر تلاش مهم و مبارزه جویانه دیگر است. انگیزه ها اعمال افراد را تحریک، تقویت و هدایت می کند. رفتار بوسیلۀ ترکیبات پیچیده و بغرنجی از انگیزه ها و هیجان ها ایجاد و هدایت می گردد. بعضی از آنها درونی و برخی دیگر بیرونی، بعضی ماهیتاً فیزیولوژیکی و بقیه روانی، بعضی ارثی، بعضی محیطی، بعضی خودآگاه و دیگری ناخودآگاه، بعضی انفرادی و دیگری اجتماعی هستند. اصطلاحاتی مانند سائقه ها، نیازها، خواسته ها، مشوق ها ، امیال اصلی و غریزه ها بمنظور توصیف عواملی که رفتار را برمی انگیزند بکار برده می شود.


2-3 سائقه ها، نیازها و خویشتن
در اینجا لازم است چندین تذکر در رابطه با انواع معمولی انگیزه هایی که مردم را به عمل کردن واداشته و به آنچه که آنها انجام می دهند سمت و جهت می دهد، داده شود.
برطرف کردن گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از درد، لذت طلبیدن، سائقه های لذت طلبانۀ بسیار قدیمی هستند که امروزه نیز فعالیت می کنند. نیازهای مربوط به امنیت عاطفی، محبت، تعلق، جلب احترام، پذیرش و توفیق به عنوان انگیزه های مهم قابل ذکر می باشند. میل به دویدن و بازی کردن در عنفوان جوانی، حس برتری طلبی در موقع رقابت، نزاع کردن در هنگام آزار دیدن،

پرخاشگری به هنگام خشم، فرار به هنگام ترس، معرف شاخص انسان، در حالی که رشد و نمو کرده و بسیاری از موقعیت های خطرناک و رقابت انگیز زندگی را پشت سر می گذارد، هستند.
مشوق های اجتماعی تأثیر بسزایی در رفتار انسان دارد. مورد علاقه و احترام قرار گرفتن از سوی همسالان، به عضویت درآمدن در یک تیم یا یک گروه، خوب به نظر رسیدن در چشم هم بازیها و همکاران، یک عضو برجستۀ انتخابی باشگاه ورزشی، کاپیتان تیم یا گروه شدن، به همراه بسیاری از نیازهای اجتماعی دیگر تعیین کننده های مهم رفتار انسان هستند.


با انگیزه های مربوط به خویشتن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و احتمالاً مهمترین انگیزه ها بشمار میرود. در عین حال دقیق ترین و نامحسوس ترین نیز بوده و اندازه گیری آن بی نهایت دشوار است. احترام به خویش ، خودکامیابی، خویشتن شناسی نه تنها هدف های بسیار مهمی برای اکثر افراد می باشند بلکه نیروهای انگیزشی قوی برای عمل فراهم می کنند. کمبود چنین انگیزشی احساس بیهودگی و ناکامی را ریشه بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی عصر ما است بوجود می آورد.
گفتار الهام بخش و برانگیزانندۀ سریعتر (citius) قویتر (fortius)، بالاتر (Altius) هنوز بیانگر هدفهایی هستند که ورزشکاران المپیک برای آنها تلاش می کنند.

3-3 انگیزش برای فعالیت جسمانی
چرا بچه ها بازی می کنند؟ چرا بعضی از مردم جوان تربیت بدنی را دوست دارند در حالیکه دیگران نه؟ چرا مردم به ورزش روی آورند. چرا بعضی از دانشجویان وزنه برداری را انتخاب می کنند و دیگران والیبال را؟ معلمان تربیت بدنی چه کار یا چه کارهایی برای ایجاد انگیزش در دانش آموزان بمنظور شرکت در برنامه های تربیت بدنی انجام می دهد. بنابراین اگر ما معتقد هستیم که تربیت بدنی و تفریحات را می توان لذت بخش تر، جالبتر، باارزش تر نمود و آن را نه در حرف بلکه در عمل جز لاینفک تعلیم و تربیت دانست، سوالات بالا و و هزاران سوال دیگر باید مورد توجه قرار گیرند. با

اینحال بازی چیزی بیش از تفریح و شادی است بچه ها و بزرگترها در حین بازی راههای مختلف تمرین دادن نیروهای خود، کشف توانائی های جدید، ابراز هیجانهایشان را پیدا می کنند. در حین بازی و از طریق بازی است که مردم برای اولین بار مشکلات و مسائل اجتماعی زندگی مواجه می شوند. حس همراهی و رفاقت برای اولین بار در هنگام شرکت در بازیهای گوناگون تجربه می شود. کنش متقابل و تعامل با هم بازیها و بازیکنان تیم مقابل، با رهبران و پیروان، با پسران و دختران در حیطۀ بازی به وقوع می پیوندد.


نظریۀ، عمیق‌تر و پیچیده‌تر فراواني در مورد بازی قرار دارد. همۀ این نظریه ها باید بوسیلۀ کسانی که می خواهند عمیقاً روانشناسی تربیت بدنی و و ورزش را درک کنند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
انرژی در یک ارگانیزم سالم جمع می شود و هنگامیکه برای ابقاء نیاز نباشد به راههایی برای ابراز خود بصورت اعمال خودبخودی، شادی و یک عمل سخت پیدا می کند. به همین خاطر کودکان در حین بازی نقشه طرح می کنند. تولید می نمایند، می جنگند، فرار می کنند، بدنبال هم می دوند، آنها صحبت، پرخاشگری و ترس از خود نشان می دهند. اگر با احتیاط و از روی کنجکاوی فرق بین هدف های یک کودک از بازی و هدفهایی که بوسیلۀ والدین دنبال می شود تجزیه و تحلیل گردد. بیشتر سردرگمی که در مورد نظریه های بازی وجود دارد از بین خواهد رفت.


نظریه های انرژی اضافي ، تخلیۀ استراحت خودبیانی- نظریۀ مربوط به روانکاوی ، برای همۀ بزرگسالان دارای معنا و مفهوم هستند ولی این نظریه ها برای کودکان نامفهوم و بدون معنی هستند. در نزد بزرگسالان بازی به مثابه وسیله ای سودمند، تکاملی و دارای قوۀ تطابق است. در حالیکه برای کودکان بازی چیزی جزء وسیله ای برای ارضاء نیازشان به فعالیت، فرصتی برای تفریح و بیان خود، شانسی برای کوششی برای کسب تجربیات جدید، و بودن با همبازیها نیست.
4-3 انگیزش برای سلامتی و تندرستی


تندرستی عبارت از « استعداد فرد برای زیستن و عمل کردن بطوری مؤثرتر، هدفمند و از روی میل، در زمان و مکان حاضر، برخورد به شیوه ای مطمئنانه با مسائل و مشکلات و بحرانهایی که در میان توقعات زندگی بچشم می خورد تعریف فوق در سال 1959 بوسیلۀ رئیس شورای تندرستی جوانان آمریکا ارائه شد. یک شخص تندرست از امراض، زشتیها و نارسائی هایی که شفاپذیر و قابل تصحیح هستند مبرا است. بالاتر از همۀ اینها زمانی است که شخص از قدرت، استقامت، چابکی و مهارت کافی برای ادامۀ یک زندگی شاد برخوردار باشد. چنین شخصی با توجه به استعدادها و صفاتش، شخصی راغب، کاری و فعال است. او انسانی آرام و پایدار و بالغ بوده میداند که چگونه استراحت نماید. او شخصی کامل و منطقی بوده و برای اندیشیدن و عمل کردن انگیزش دارد.


بهر حال داشتن چنین آرمانی یعنی تندرستی کامل بعنوان یک هدف انسان را به تلاشی تحسین انگیز وا میدارد مادامیکه تندرستی کامل هدف غایی است عموماً این توافق وجود دارد. آنهایی « برنامه های تندرستی » را تنظیم و هدایت می کنند مسئولیت بخصوصی در قبال تکامل و گسترش کارایی دستگاه گردش خون، افزایش استقامت و قدرت، هماهنگی، چابکی- مهارت و استقرار عادات و انگارهای فعالیتی که به انسان در سرتاسر زندگی خدمت می کنند، دارند. در بین این عوامل کارایی دستگاه گردش خون از همه مهمتر است. بسیاری از کسانیکه
نظریه انرژی اضافی: عبارت از نظریه بازی که هرشخص مقداری انرژی و وقت برای فعالیتی که هیچ انگیزه مادی ندارد، می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید