بخشی از مقاله

چکیده:

یک روش مؤثر و سازگار با محیط زیست برای تهیه 5،-4دی فنیل-- - R - 2اکسازولها طی واکنش بنزوین، اسیدهای کربوکسیلیک و آمونیوم استات توصیف میشود. این فرایند بدون استفاده از حلال و کاتالیزور صورت میگیرد. در این روش، اسیدهای آروماتیکی که حامل گروه کشنده الکترون هستند سریعتر واکنش داده و محصول با بازده بیشتری میدهند. به هر حال، این واکنش برای آن دسته اسیدهایی که حامل گروه دهنده الکترون هستند یا در موقعیت اورتو استخلافدارند نیز عمومیت دارد. حتی اسیدهای کربوکسیلیک آلیفاتیک هم اکسازولهای مربوطه را با بازده مناسبی فراهم میآورند. استخراج محصولات بهسادگی بهوسیله اضافه کردن آب به مخلوط واکنش انجام میشود.

واژه های کلیدی: اکسازول، اسید کربوکسیلیک، بنزوین، آمونیوم استات، بدون حلال.

.1 مقدمه1

اکسازولها ترکیبات هتروسیکلی مهمی هستند که بهعنوان مواد فعال بیولوژیکی، همچنین حدواسطهای سنتزی متنوع کاربرد دارند 1]؛.[3 اکسازولها در بسیاری از زیرساختهای ترکیبات طبیعی با کاربردهای پزشکی شامل دیازونامیدها، اینتومایسین، کلی کولینها، فورباکسازولها و اکساپروزین - یک داروی ضد التهاب - وجود دارند 4]؛.[11 به خاطر کاربردهای جذاب آنها، طراحی و توسعه روشهای سنتزی برای دستیابی به مشتقات اکسازول از اهمیت بسیاری برای شیمیدانهای آلی برخوردار است.روشهای بسیاری برای تهیه و عاملدار کردن اکسازولها در نوشتارهای علمی به چاپ رسیده است. تراکم رابینسون - گابریل یک روش معمول برای تهیه حلقه اکسازول از طریق حلقه زایی توأم با آبگیری -αآسیل آمینو کتونها با استفاده از معرفهای آبگیری نظیر اسید سولفوریک، فسفر پنتا کلرید، پلی فسفریک اسید، تری فلوئورواستیک انیدرید، و تری فلوئورو متان سولفونیک انیدرید است 12]؛.[15

به هرحال، پایداری گروه عاملی این تبدیل را محدود میکند.تبدیل تک مرحله ای اکسازولهایی که در موقعیت 5،2 استخلاف دارند با استفاده از آسیل کلریدها و آسیل ایزوسیانیدها گزارش شده است 17]و.[16 آلکیل ایزوسیانیدها طی واکنش آلکیل هالیدها با سیانیدهای سمی فلزی AgCN - و - KCN در حضور 6،-2لوتیدین به عنوان باز به-دست میآیند. گزارشهای مربوط به سنتز مستقیم اکسازولها از کتونها و نیتریلها شامل استفاده از مس - - II تری فلوئورومتان سولفونات [18]، تالیم - III - تری فلوئورومتان سولفونات [19]، جیوه - II - پاراتولوئن سولفونات [20]، سیستمهایی که با کمک ArI در حضور واکنشگرهایی از قبیل[21] TfOH، [22] MCPBA، و اکسون [23] یا یدوسو بنزن - PhI=O - در حضور TfOH یا [24] Tf 2NH انجام میشوند، میباشد. این واکنشها مستلزم یلید نیتریل یا یون نیتریلیوم به عنوان حدواسط هستند که با استفاده از واکنشگرهایی بر پایه فلزات واسطه یا ید با ظرفیت بالا به دست میآیند.

اخیراً نشان داده شده که واکنش ترانس -2آریل -3- نیتروسیکلوپروپان-1و-1دی کربوکسیلاتها با نیتریلها در حضور SnCl4مشتقات اکسازول را فراهم میآورند .[25] در اینجا نیز واکنش از طریق حلقوی شدن حد واسط یون نیتریلیوم پیش میرود که در ضمن واکنش طی افزایش مزدوج نیتریلها به آرویل متیلیدین مالوناتهایی که از سیکلوپروپانها بهدست آمدهاند، تولید میشود.انامیدها نیز بهعنوان ماده اولیه در تهیه اکسازولها بهکار رفتهاند .[26-34] انامیدهایی که حامل پیوند -βوینیلیِ کربن - هترواتم هستند بهصورت درون مولکولی بهراحتی از اکسیژن آمیدی وینیلدار شده و گسترهی وسیعی از اکسازولها را در شرایط ملایم فراهم میآورند .[26-32] اگرچه این روش مؤثر است، عاملدار کردن C-H وینیلی آمیدها به یک روش سرراستتر و مستقیمتر نیاز دارد.

بدین ترتیب، حلقوی شدن اکسایشی مستقیم انامیدها به اکسازولها که بهوسیله Cu القاء شده است بهعنوان یک روش راحتتر و سرراستتر گزارش شده است 34]و.[33 بهتازگی، سنتز اکسازولها از انامیدها با استفاده از معرف کیم-کوری - NBS-Me2S - در حضور یک باز ملایم مانند K2CO3 نیز گزارش شده است .[35] علاوه بر این، استفاده از NBS برای سنتز اکسازولها از مشتقات آمینواسیدی -Nآسیل دار شده از طریق فرایند برم دار کردن و برم زدایی گزارش شده است .[36]واکنش بنزیل آمینها با ترکیبات 3،-1دی کربونیلی با استفاده از اکسید کننده و کاتالیزور نیز مشتقات اکسازول را می دهند: از طریق اکسیدشدن و به دنبال آن حلقوی شدن. نمک های مس [37] و کاتالیزور های آلی از قبیل [38] Bu4NI این فرایند را تسهیل میکنند.در اینجا ما میخواهیم روشی جدید برای سنتز اکسازولها از کربوکسیلیک اسیدها معرفی کنیم. در این روش، اکسازولهایی که در موقعیت-های 5،4،2 استخلاف دارند طی واکنش اسیدهای کربوکسیلیک با بنزوین و آمونیوم استات بهدست میآیند. این فرایند بدون استفاده از حلال و کاتالیزور انجام میشود.

-2مواد و روش ها:

-2-1 مواد شیمیایی و دستگاهها مواد شیمیایی یا در آزمایشگاه ما تهیه شد یا از کمپانیهای مرک، فلوکا و آلدریچ خریداری شد. پیشرفت واکنشها با کروماتوگرافی لایه نازک - TLC - با استفاده از صفحات سیلیکاژلی GF254 دنبال شد. طیف رزونانس مغناطیس هستهای هیدروژن و کربن با دستگاه اسپکترومتر بروکر-آوانس 400 مگاهرتز و با استفاده از تترامتیل سیلان به عنوان استاندارد داخلی گزارش شد. دماهای ذوب با استفاده از دستگاه تعیین نقطه ذوب الکترو ترمال برنستد 9100 اندازه گیری شد و اصلاح نشد.

2؛1؛-1 روش تهیه 5،4،-2 تری فنیل اکسازول از واکنش بنزوین، بنزوئیک اسید و آمونیوم استات

در یک بالن ته گرد 25 میلی لیتری، بنزوین 1 - میلی مول، 0/212 گرم - ، بنزوئیک اسید 1/5 - میلی مول، 0/18 گرم - و آمونیوم استات 4 - میلی مول، 0/3 گرم - به ترتیب اضافه شدند. واکنش در حمام روغن در دمای 120درجه سانتیگراد چرخید. بعد از گذشت 60 دقیقه، واکنش کامل شد و سرد شد. سپس، 10 میلی لیتر آب به مخلوط واکنش اضافه شد و در دمای 40 درجه سانتیگراد به مدت 4 ساعت چرخید. مخلوط واکنش صاف شد. رسوب بهدست آمده 5،4،-2تری فنیل اکسازول است که پس از خشک کردن با بازده % 0/26 - 95 گرم - حاصل شد - جدول - 2 - ، ردیف. - 1

2؛-2 دادههای طیفی اکسازولهای سنتز شده به شرح زیر است:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید