بخشی از مقاله

چکیده

استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات - یکICTتاثیر - مثبت بر روی عملکردِ کسب و کارها دارد. با در نظرگیریِ پیاده سازیِ موفقیت آمیزِ تجارتِ الکترونیک ، دولت ها تصمیم گرفتند تا از ICTدر امورِ عمومی استفاده نمایند تا از طریقِ آن ، عملکرد سازمان های بخش عمومی را از طریقِ ارائه بهترین اطلاعات و خدمات ممکن به شهروندان ، کسب و کارها و دیگر دولت ها بهبود بخشند.. دولت الکترونیک یک پروژه بزرگ است که نیازمندِ حجم قابل توجهی از پولِ دولت می باشد.

برخی از اختراعات در فناوری های پردازشی کمک کرده اند که هزینه ها کاهش یابند و بهره وری و انعطاف پذیری بر اساس نیازهای بخش های دولت افزایش یابد. یکی از اختراعاتِ جدید ، پردازش ابری می باشد به نحوی که اطلاعات و خدمات پردازشی به عنوان مزایا و امکانات فراهم آورده شده اند. استفاده از دولت الکترونیکِ ابر محور برای کمک به دولت ها برای فراهم سازیِ بهترین خدماتِ ممکن به شهروندان و کسب و کارها می باشد تا هزینه ها را کاهش دهند ، زیرا در دولتِ الکترونیکِ ابر محور ، دولت ها نیاز ندارند که تجهیزاتِ ICT را خریداری و بر روی اماکن خود نصب نمایند. در این مقاله ، ما پردازش ابری و کاربردهای آن رادر قالبِ

-1 مقدمه

دولت الکترونیک - یا به عبارتِ ساده - E-government به معنیِ استفاده از ICT برای ارائه خدمات عمومی از طریق دولت به شهروندان ، کسب و کارها ، و دیگر دولت ها می باشد. هدفِ نهاییِ دولت الکترونیک بهبود بخشیدن به عملکردِ سازمان عمومی و فراهم سازیِ بهترین خدماتِ ممکن به ذینفعان شامل شهروندان ، کسب و کارها ، و دیگر دولت ها می باشد [.13]بازدهی و تاثیرگذاریِ سازمان هایعمومی ، دو هدفِ اصلی دولت الکترونیک می باشد.

مفهوم دولت الکترونیک ابتدائا در دهه 1990 در زمانی که سازمان های عمومی در زیر فشار برای استفاده از فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتیِ مدرن بودند ، معرفی گردید تا به دو هدفِ بازدهی و تاثیرگذاری دست یابد. امروزه ،قریبات هر کشوری در دنیا به خوبی در حالِ استفاده از فناوری های پردازشیِ مدرن می باشد تا خدماتِ دولتی را برای شهروندان و کسب و کارها فراهم آورده و همچنین با دیگر دولت ها به تعامل بپردازد.

همچون هر فناوریِ دیگری ، دولت الکترونیک نیز باید نوآور باشد. نوآور بودن به این معناست که دولت الکترونیک باید از فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتیِ جدید به خوبی بهره گرفته و نهایتاً بازدهی و تاثیرگذاریِ بخش عمومی را افزایش دهد. با پیشرفت های صورت گرفته در ICT ، ممکن است که بتوان یک سیستم دولت الکترونیکِ موثر و پربازده را توسعه اد. مدلِ سنتی دولت الکترونیک نیز موثر می باشد ، با این حال ، تاثیرگذاریِ آن می تواند با بهره گیری از فناوری های پردازشیِ نوآورانه جدید همچون پردازش ابری افزایش یابد.

-2 ادبیات تحقیق

-1-2 پردازش ابری

- 1 کارمند بانک رفاه کارگران ، عضو انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

اصطلاح محاسبات ابری از شیوهای برگرفته شده است که اینترنت اغلب به آن شکل در دیاگرامهای شبکه نشان داده میشود. به سبب این واقعیت که اینترنت، موجودیت مراکز دادهها را دخیل میسازد که آنها قادر به فراهم سازیِ خدمات میباشند، ابر میتواند به عنوانِ یک نقطه دسترسی منحصر به فرد برای همه درخواستهای رسیده از طرف متقاضیان گوناگون در سراسر جهان نگریسته شود.

محاسبات ابری همه منابع ممکن را گردهم آورده و آنها را به همه کاربران در ابر پیشنهاد می دهد. بعلاوه، محاسبات ابری از محاسبات پراکنده و محاسبات شبکهای توسعه یافته است و به ترکیب موارد زیر میپردازد: محاسبات شبکه ایٌ، مجازی سازی وب 2.0، دیجیتالیسازی، ذخیرهسازی، فناوری توزیع شده، محاسبات سودمندی، LaaS، PaaS، SaaS، MSP،یکپارچه سازی اینترنتی و بسترِ خدماتِ مبادلهای. این موارد در شکل 1 نشان داده شده است .[1]

محاسبات ابری از سه لایه تشکیل شده است :[2]

·    زیرساخت به عنوان یک سرویسٍ - IaaS -

·    بستر به عنوان یک سرویسَ - PaaS -

·    نرم افزار به عنوان یک سرویسُ - SaaS -

محاسبات ابری به هیچ طریقی نسبت به محاسبات شبکهای متفاوت نیستند. محاسبات شبکهای تلاش میکنند تا با الصاق یک دسته از کامپیوترها به هم، یک پردازنده مجازی را ایجاد نمایند. هدف معماری محاسبات شبکهای، حل وظایف عمده با استفاده از مزیت همزمانی و موازات میباشد در حالی که ابر بر همکاری تمرکز یافته است.

-2-2 مزایای پردازش ابری برای دولت الکترونیک

بستر خدمات دولت الکترونیک بر مبنای پردازش ابری ، مزایای محیطِ پردازش ابری را در بر می گیرد و مزایای زیر را برای شهروندان و دولت فراهم می آورد:

الف - فراهم بودن و در دسترس بودن شهروندان یک نقشِ حیاتی را در موفقیتِ پروژه های دولت الکترونیک بازی می کنند. شهروندان می خواهند که اطلاعات و خدماتِ دولتی در هفت روزِ هفته و 24 ساعت شبانه روز در دسترس آنها قرار داشته باشد. در پردازش ابری ، برنامه ها و اطلاعات به صورت آنلاین میزبانی می گردند و بنابراین ، قابلیت دسترسی بالایی دارند و شهروندان می توانند در هر زمانی و در هر مکانی از آنها استفاده نمایند. یکی از اهدافِ اصلیِ دولتدر فراهم سازیِ خدماتِ دولتی به صورت آنلاین ، اینست که شهروندان و کسب و کارها بتوانند به این خدمات در هر زمانی دسترسی یابند. به همین دلیل ، سیستم دولت الکترونیک باید در هر زمانی و در هر مکانی در دسترس باشد. پردازش ابری بر روی اینترنت می باشد و بنابراین ، همیشه در دسترس می باشد و مصرف کنندگان می توانند از خدماتِ الکترونیک به صورت 24 ساعته و 7روز هفته تنها با یک کامپیوتر و با برخورداری از ارتباطِ اینترنتی دسترسی داشته باشند .[3]

ب - صرفه جویی در هزینه

در سیستم دولت الکترونیک ابر محور ، سازمان های عمومی نیاز به خرید و نصبِ تجهیزاتو نرم افزارِ ICT در مکان های خودشان به آن صورتی که به طور مرسوم در سیستم دولت الکترونیک انجام می دهند ، ندارند. سازمان های بخش عمومی از برنامه هایی که از طریقِ تامین کنندگانِ دماتِخ ابری به آنها ارائه می شود ، استفاده می نمایند که باعثِ حذفِ هزینه سرمایهیا پیشین می شود. همچنین ، هزینه خدماتِ ICT برای سازمان های عمومی و افراد در سیستم های دولت الکترونیکِ ابر محور کاهش می یابد ، زیرا آنها منابع و خدماتِ ICTرا بر اساسِ نیازهایشان به جای سرمایه گذاری در منابع خودشان اجاره می کنندرویکردِ.[4] پرداختِ حینِ خرید برای پردازش ابری همچنین هزینه های اجرایی را برای سازمان های بخش عمومی کاهش می دهد.

ج - بازدهی

فراهم سازیِ خدماتِ عمومی به صورت پربازده و موثر به شهروندان و کسب و کارها یکی از مزایای اصلیِ دولت الکترونیک می باشد. استفاده از سیستم دولت الکترونیکِ ابر محوراین، کار را برای دولت برای ارتقای تحویلِ خدماتِ الکترونیک آسانتر می سازد. همچنین در چنین سیستمی ، احتمال دارد که بتوان راهکارهای جدید را که از نظر تکنیکی و اقتصادی عملی نیستند ، بدون استفاده از خدماتِ ابری ایجاد کرد .[5]

د - انعطاف پذیری مدل های بکارگیریِریِاب مختلف اطمینان حاصل می نمایند که پیاده سازی های ابر محورِ دولت الکترونیک می توانند به صورت نزدیک با نیازهای تجاری و استراتژی های ICT سازمان ها تنظیم گردند سازمان. های بخش عمومی می توانند به سادگی مدل پردازش ابریِ مرکب را انتخاب نموده و از مزایای مدلهایابریِ خصوصی و عمومی بهره ببرند.

-3 چالش ها در پردازش ابری و دولت الکترونیک

وقتی طرف های ثالث در حال ذخیره سازی و پردازش داده های حساس می باشند ، واضح است که نگرانی ها در زمینه اعتماد در تفکر ذینفعان و سهامدارانِ دولتِ الکترونیک وجود خواهد داشت. اعتمادربوطم به اعتقادِ شرکت به حقیقت ، اتکاپذیری ، ایمان ، اطمینان ، و یا تواناییِ افراد یا اشیاء می باشد. این باور در قابلیت ها و مهارت های دیگران وجود دارد که شما فکر می کنید که می توانید به طور منطقی به آنها اتکا کنید تا از سرمایه های با ارزش خود نگهداری کنید.اعتماد[6] به عنوانِ یک نقشِ مهم در موفقیتِ سیستم دولت الکترونیک می باشد. برای نیل به موفقیتِ دولت الکترونیک مهم است که افراد به سیستم دولت الکترونیک اعتماد داشته باشند.

برخی از چالش ها در پردازش ابری که می تواند به طور مستقیم بر روی دولت الکترونیک تاثیر بگذارند در زیر توضیح داده شده اند : الف - حریم خصوصی در پردازش ابری ، داده ها و اطلاعات به صورت محلی در اماکنِ سازمان ذخیره نمی شوند و مورد پردازش قرار نمی گیرند. در حقیقت ، طرفینِ ثالث در قبالِ ذخیره سازی و پردازش داده ها در سایت های خودشان ، مسئول هستنددروضعیتی. مثلِ آن ، افراد در مورد حریم خصوصیِ داده ها و اطلاعاتِ شخصی شان نگران هستند.

زمانی که طرفینِ سوم در حالِ پردازشِ داده های مهمِ ذخیره شده بر روی دستگاه های از راه دور در مکان های مختلف می باشند ، واضح است که افراد در مورد حریم خصوصیِ داده های شخصیشان نگران باشند ، زیرا این از جمله حقوق بشر است که اطلاعاتِ خصوصی و حساس از امنیت برخوردار باشند .[7] ب - عدم وجودِ کنترلِ کاربری عدمِ وجودِ کنترل و مالکیتِ کاربری مسائلِ مهمی در زمینه اعتماد می باشند. وقتی ما میزان کنترلِ کمتری بر روی سرمایه هایمان داریم ، ما به سیستم کمتر اعتماد می کنیم [6]در. سیستم دولتِ الکترونیک ابر محور ، داده ها در مراکز داده طرفِ ثالث که ما کنترل کمتری بر روی داده ها داریم و تامین کنندگانِ پردازشِ ابری ، دارای دسترسیِ کامل به داده های حساس می باشند ، ذخیره می شوند.

در چنین موقعیتی، حفاظت از مالکیتِ معنوی و اطلاعاتِ شخصی بسیار مهم می باشد. ج - از کار افتادنِ سیستم از کار افتادنِ سیستمنیز بر روی اعتمادِ کاربران در پردازش ابری تاثیر می گذارد. برخی از خدماتِ عمومی وجود دارند که باید برای شهروندان در 24 ساعتروز7هفته موجود باشند ، ولی این خدمات در برخی از اوقات در دسترس نیستند. همچنین از دست رفتنِ داده ها یا شکافِ امنیتیِ داده ها نمی تواند توسطِ تامین کنندگانِ خدماتِ ابری جبران شود ، زیرا داده ها قابلیتِ جایگزینی ندارند. د - امنیت امنیتِ پردازش ابری با مواردی همچون "محرمانگی ، در دسترس بودن ، و یکپارچگی داده ها یا اطلاعات در ارتباط می باشد" .[8] امنیت نقشی مهم را در برقراریِ اعتمادِ کاربران به پردازش ابری بازی می کند.

اگر به پردازش ابری در قالبِ دولت الکترونیک بنگریم ، مهم است که دولت الکترونیک بر مبنای پردازش ابری ایمن باشد. - هاز دست رفتنِ داده ها از دست رفتنِ داده ها ، بر روی اعتمادِ شهروندان و سازمان بخش عمومی در سیستم دولت الکترونیک ابر محور تاثیر می گذارد. سیستم دولت الکترونیک دارای داده ها و اطلاعاتِ حسّاس در مورد کاربران و کسب و کارها می باشد و بنابراین ، امنیتِ داده های حساس از اهمیت برخوردار می باشد. از دست رفتنِ داده ها نیز می تواند منبعِ مهمی از عدم اشتیاق برای دولت ها برایکارگیریب از سیستم دولت الکترونیکِ ابر محور باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید