بخشی از مقاله

چکیده :

یکی از شاخه های علم روانشناسی ,روانشناسی بالینی است .این علم به معنای درک ,پیش بینی و درمان نابهنجاری ,ناتوانی و آشفتگی های شناختی ,هیجانی ,زیست شناختی ,روان شناختی , اجتماعی و رفتاری است.روانشناسی بالینی به دلایل متعددی رشد کرده است که برخی از این دلایل 4 در حیطه روانشناسی و برخی دیگر خارج از حیطه روانشناسی می باشد.روانشناسی بالینی داراری دسته مطرح خواهد شد.روانشناسان بالینی برای تشخیص 4 مرحله تاریخی می باشد که در ادامه اختلالات از روش های مختلف مانند مشاهده رفتار بیمار ,مصاحبه کلینیکی ,آزمون های روان شناسی استفاده می کنند.در ادامه تاریخچه و تعریفی از روانشناسی بالینی خواهیم … ,بررسی تاریخچه فردی و داشت و نکاتی در این باره مطرح خواهیم کرد .

کلید واژه ها: درمان - تشخیص - مصاحبه -روانشناسی بالینی

مقدمه

روانشناسی بالینی شاخهای از علم روانشناسی است که به بحث در زمینه اختلالات روانی و تشخیص آنها و درمان میپردازد .از عمر روانشناسی به شکل علمی و منظم فقط حدود یک قرن میگذرد .ولی رشد آن در چند سال اخیر اعجاب آور بوده است .این رشته هم مانند علوم دیگر فرمان با ازدیاد روزافزون بخش دارد و هر بخش علاقه دانش رشتههای تخصصی بوجود آمد و امروزه در امریکا حدود سال اخیر هیچ یک از رشتههای روان شناسی به اندازه 32 و مهارت خاصی را عرضه میکند .ولی در روانشناسی بالینی پیشرفت نکرده است و تعداد افرادی که در این بخش تحقیق میکنند از رشتههای دیگر روانشناسی به مراتب بیشترند .

روانشناسی بالینی در گذشته

تکامل روانشناسی بالینی به سبب تاثیر عوامل متعدد صورت گرفت که بعضی از آنها خارج از حیطه سیاست و امثال آن نیز در تشکیل ، فلسفه، روانشناسی بود .برای مثال پیشرفتهای حاصله در بیولوژی تاریخچه روانشناسی درمانی موثر بوده است .از عمر روانشناسی بالینی به عنوان یک رشته تخصصی سال میگذرد تاریخ آن با تکامل روانشناسی مرضی آمیخته است و گذشته آن به 90 و مستقل حدود زمان انسان اولیه میرسد .بشر اولیه امراض روانی پدیدهای ماورءالطبیعه میدانست . روشهای درمان اینگونه بیماران که تصور میشد دچار جن زدگی و ارواح خبیثه شده باشند عبارت بود از سوراخ کردن جمجمه به منظور آزاد کردن روح پلید و به زنجیر بستن، تنبیه جسمی و سوزاندن و انواع شکنجههای دیگر .در اواخر قرن هجده در فرانسه پزشکی به نام فیلیپ پنیل رئیس بزرگترین بیمارستان روانی فرانسه شد .او با اصلاحات نوع دوستانه به درمان روانی کمک کرد .در قرن نوزدهم مسمزیسم بوجود آمد .مسمز فردی بود که با استفاده از هیپنوتیزم به درمان بیماران روانی پرداخت .

عوامل موثر در پیدایش روانشناسی بالینی ، تفاوتهای فردی ، پیدایش و تکامل روانشناسی بالینی پیشرفت در ماهیت هوش و اندازه گیری آن روان شناسی کودک نیز نقش داشتهاند .حد فاصل میان روانشناسی بالینی و روانشناسی کودک از بعضی جهات بسیار نامشخص است .زیرا روان شناسی بالینی در اصل به سبب علاقه به مسائل کودکان عقب افتاده بوجود آمد .پیدایش ابزارها و آزمونهای روانی نیز در تکامل روان شناسی بالینی نقش اساسی داشتهاند . روان شناسی بالینی در ایران ایران تاریخچه سی سالهای دارد .اولین درس ، در جریان تاریخ نود ساله روان شناسی بالینی در دنیا شمسی در گروه روانشناسی دانشگاه تهران تدریس شد و در این رشته از روان شناسی از طرف اولین کتاب در این زمینه به نام روان شناسی بالینی تالیف سعید شاملو در سال و در دانشگاه تهان تحت دانشگاه تهران منتشر شد .نخستین کلینیک روان شناسی در سال عنوان مرکز مشاوره و راهنمایی ایجاد شد .

در این مرکز برای اولین بار کار سیستمی مرکب از یک روان شناس بالینی که سرپرست مرکز نیز بود، یک روانپزشک و یک مددکار اجتماعی به بررسی مسائل روانی دانشجویان پرداختند و با همکاری هم در تشخیص و درمان نابهنجاریهای رفتاری آنها اهتمام ورزیدند .رشته روان شناسی بالینی عمدتا در شمسی زمانی رسمیت یافت که در گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه اوئل دهه سال تهران واقع در بیمارستان روزبه برنامهای به نام فوق لیسانس روان شناسی بالینی ایجاد شد .

ویژگیهای روان شناسی بالینی وظایف روان شناسی بالینی متنوع و مختلف است و به موسسهای که روان شناسی در آن کار میکند و همچنین به نوع تحصیلات و تعلیمات عملی که داشته است بستگی دارد .برای مثال وظایف روان شناسی بالینی در بیمارستان روانی ممکن است منحصر به تشخیص بیماری از طریق تست باشد یا به روان درمانی بپردازد یا مشغول تحقیقات شود و یا تعلیم عده ای را به عهده بگیرد .روان شناس بالینی ، پرورشگاهها ، دانشگاهها ، بیمارستانها ، زندانها ، مراکز مشاوره کودکان ، ممکن است در مدارس .

کارخانهها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه کند ، وزارت کار ، کودکستانها انواع روان شناسی بالینی چهار نوع روان شناسی بالینی وجود دارد :دستهای که برای درمان بیماری با روانپزشکان و روانکاوان اشتراک مساعی میکنند و بیشتر به کشف ماهیت بیماری و طرز معالجه یک فرد خاص توجه میکنند . دسته بعد روان شناسانی که وقت خود را بطور عمده صرف اندازه گیری خصوصیات افراد بوسیله تستهای روان شناسی میکنند .دسته دیگر فعالیتهای دسته اول و دوم را بطور مساوی انجام میدهند یعنی هم به تشخیص و هم به درمان میپردازند .

دسته آخر روان شناسانی هستند که به تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی علاقه دارند و از علائم و طرق درمان میکوشند .روان شناسان معتقدند که آگاهی از ، طریق تجربی برای کشف علل تمام این روشها برای آماده ساختن روان شناسی بالینی ضروری است و روان شناسی بدون آشنایی با آنها نمیتواند به نحو موثری انجام وظیفه نماید . تشخیص در روان شناسی بالینی روان شناسان بالینی از روشهای مختلف برای تشخیص اختلالات استفاده میکنند .از جمله این روشها . بررسی تاریخچه فردی و ...است ، آزمونهای روانی ، مصاحبه کلینیکی ، مشاهده رفتار بیمار درمان در روان شناسی بالینی روشهای مختلف درمانی در روان شناسی بالینی وجود دارد که روان شناسانی با توجه به رویکرد نظری ... روانکاوی و ، رفتار درمانی ، که در روان شناسی دارند یکی از آنها بکار میبرند .مثل شناخت درمانی برخی از روان شناسان بالینی دیدگاه التقاطی دارند و از تمام شیوههای درمانی بهره میبرند .

تاریخچه در ایران: اولین دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در بیمارستان روزبه گشایش در ایران از اوایل دهه و به دنبال تعطیلی دوره فوق انستیتو روانپزشکی تهران. - از سال 32 ص،یافت - شاملو انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران در آن دایرشد .اولین دانشجوی عهده دار آن شد و در ،از انستیتو دانش آموخته شد - احمدرضامحمدپور، دکتری روانشناسی بالینی ایران در . - نخستین دانش آموخته دکترای خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران ص، روانشناسی بالینی ایران و از اولین گروه دانشجویان ورودی کشور در این دوره دکتر نورمحمد - مجله اندیشه و رفتار بخشانی - خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران استادتمام - پروفسور - گروه روانپزشکی و روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وسردبیر مجله بین المللی رفتارهای پرخطر و اعتیاد است . تعریف روانشناسی بالینی:

روانشناسی بالینی شاخهای از روانشناسی است که به درک، پیشبینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگیهای شناختی، هیجانی، زیستشناختی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری کمک میکند و در . - نقشهای ششگانه گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد - .رزنیک، آن عبارت است از :ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها، پژوهش و مدیریت .غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش . - است - دادستان و منصور - ، بیشترین شمار روانشناسان در این رشته کار میکنند، یعنی رشتهای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص  درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است .مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرمآفرین، اعتیاد دارویی، عقبماندگی ذهنی، کشمکشهای زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری . روانشناسان بالینی میتوانند در بیمارستانهای روانی، دادگاههای کودکان یا سازمانهای نظارت بر بزهکاران، درمانگاههای بهداشت روانی، نهادهای ویژه با روانپزشکی، ارتباط نزدیک دارند .

چهار مرحله تاریخی برجسته برای روانشناسی بالینی در جهان وجود دارد :

آغاز حرفه•9913-9194

فرارسیدن عصر روانشناسی بالینی9191-9194 •

یکپارچگی و حرفهایگرایی9194-9199 •

خودمختاری و تعهد اجتماعی..-9191 •

روانشناسی بالینی در گذشته: کامل روانشناسی بالینی به سبب تاثیر عوامل متعدد صورت گرفت که بعضی از آنها خارج از حیطه سیاست و امثال آن نیز در تشکیل ، روانشناسی بود .برای مثال پیشرفتهای حاصله در بیولوژی ،فلسفه تاریخچه روانشناسی درمانی موثر بوده است .از عمر روانشناسی بالینی به عنوان یک رشته تخصصی سال میگذرد تاریخ آن با تکامل روانشناسی مرضی آمیخته است و گذشته آن به 90 و مستقل حدود زمان انسان اولیه میرسد .بشر اولیه امراض روانی پدیدهای ماورءالطبیعه میدانست.روشهای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید