بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله به دنبال تحلیل و بررسی رابطه بین دینداری و رفتار اعتماد به شیوهی آزمایشگاهی در سطح خرد میباشد. دینداری در تحقیق حاضر با استفاده از پنج شاخص اعتقادات، ایمانیات، عبادیات، شرعیات و اخلاقیات اندازهگیری شده است. اعتماد از طریق بازی سرمایهگذاری متقابل با شریکیابی از طریق استراتژی بیگانه بررسی شده است. همسو با یافتههای تحقیقات پیشین تحلیل رگرسیونی نشان داد که دینداری به مثابه یک شاخص کلی اثر معناداری بر رفتار اعتماد بازیکنان ندارد؛ در عین حال نتایج نشان داد که عبادیات به عنوان یکی از ابعاد شاخص دینداری در بازی اول، بر اعتماد اثر منفی و بر متغیر امانتداری اثر مثبت دارد. نتایج بازی مرحله دوم، نشان داد که اعتقادات بر اعتماد دارای اثر منفی است و اخلاقیات بر اعتماد اثر مثبت گذاشته است. همچنین افراد با نمره بالا در شاخص شرعیات افراد امانتدارتری بودند. طبق نتایج بدست آمده میتوان چنین گمانه زنی کرد که عدم تاثیر متغیر دینداری بر اعتماد ناشی از ضرایب تاثیر متناقض یا ناهمساز ابعاد دینداری بر رفتار اقتصادی بوده باشد.

.1 مقدمه

تحقیقات نشان میدهد که دین از طریق تاثیر بر رفتارهای عاملان اقتصادی بر متغیرهای مهم اقتصاد تاثیر می-گذارد - تن 2005 و آلداشوا و پلاتوا - .2014مثلاً مک کلیری و بارو - 2006 - 1 بیان می کنند که حضور در کلیسا رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش میدهد و اعتقادات به زندگی پس از مرگ تولید را به دلایلی که روشن نیست، افزایش میدهد. تولید به علت صرف زمان برای مراسمات دینی کاهش می یابد - لیپفورد و تولیسون - 2003 2؛ از طرفی مذهب از طریق ارتقای رفتار اجتماع محور3، نوعی کالای عمومی ایجاد میکند.

- لیپفورد و مک کرومیک و تولیسون. - 1993 4 رفتارهای اقتصادی شامل انتخاب ها و قضاوتهای فردی و اجتماعی به شدت تحت تاثیر عواملی مانند فرهنگ و دین هستند - نولاند 2003 5 و یاناکن. - 1998 6 دین از دو طریق میتواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، اول اینکه دینداران اعتقادات و باورهای خاصی داشته و هنجارهای مشخصی را رعایت میکنند دیگر اینکه دین نوعی هویت گروهی ایجاد میکند - هافمن . - 72013 از این رو اخیرا مطالعهی تاثیر دین بر رفتار اقتصادی با روش-های تجربی مورد توجه محققین قرار گرفته است.

8 تاثیر دین بر متغیرهای اجتماع محور مانند اعتماد - 9 تن و ووگل2008 10 و بنجامین چوی و فیشر - 2013 11 ، مشارکت - 12رافل و سوسیس 2003 و رند و همکاران - 2014 و بخشندگی و انصاف13 - اکل و گراسمن 2003، هوگز - 201414 موضوع مهمترین حوزههی پژوهشی مطالعات اقتصاد رفتاری دین است. اعتماد به عنوان یکی از شاخصترین ابعاد سرمایه اجتماعی - پوتنام - 1995 15 تاثیر به سزایی بر پیامدهای اقتصادی دارد. دینداری به طریق مستقیم میتواند بر اعتماد تاثیر گذارد، بخصوص از طریق مجامع و مراسمات مذهبی - یاناکن 1998 و رافل و سوسیس - 2004 16 همچنین دین به طور غیر مستقیم و از طریق تاثیر بر متغیرهای روانشناختی بر اعتماد تاثیر می گذارد.

افراد از طریق طبقه بندی اجتماعی17 "دنیای ]پیچیده[ را ساده و نظاممند میکند" - براون2000 1، ص . - 264 طبقه بندیها، تخصیص ویژگیهای خاصی - مثلا امانتداری - را برای افرادی - مانند افراد با دینداری بالا - که متعلق به گروههای خاصی هستند تسهیل میکند - تن و ووگل. - 2005 2 اوربل3 و دیگران - 1992 - اعتقاداتی از افراد دیندار معرفی میکنند که باعث می شود دیندارها مشارکت ]و در عین حال اعتماد[ بیشتری داشته باشند. تحقیق حاضردر شرایط سازگاری با انگیزه، آزمونی را معرفی و انجام می دهد که رابطه دین و رفتار اعتماد را بسنجد. لذا فرضیات تحقیق به شرح زیر تعریف می گردند.

-1افراد با نمره بالاتر در مقیاس دینداری نمره بالاتری در شاخص اعتماد کسب میکنند.

-2افراد با نمره بالاتر در مقیاس دینداری نمره بالاتری در شاخص امانتداری کسب میکنند.

لذا به منظور بررسی سوالات تحقیق؛ این مقاله در پنج بخش تنظیم شده است. در بخش اول مساله تحقیق معرفی شد. در بخش دوم پیشینه پژوهش مودر بررسی قرار می گیرد. بخش سوم به معرفی روش پژوهش خواهد پرداخت. در بخش پهارم یافته های تجربی تحقیق ارائه می گردد و جمع بندی و نتیجه گیری در بخش پنج خواهد آمد. این مقاله به تکمیل و تعمیق پیشنویس مبانی دین شناختی که یکی از محورهای ششمین کنفرانس اسلامی ایرانی پیشرفت است می پردازد.

.1  پیشینه پژوهش

مطالعات بسیاری فهر4 و همکاران - 2002 - دریافتند که در میان 429 شرکت کننده خانوادگی آلمانی که با آنها تماس گرفته شد تا در یک آزمایش بازی اعتماد شرکت کنند، مذهب کاتولیک در رگرسیونی که گروه معیاری از شرکت کنندگانی بدون تعلق مذهبی وجود داشت، سطوح ارسال را به میزان معنی داری افزایش داد. اثری برای مذهب پروتستان یا برای هر تعلق دیگری بر رفتار سرمایهگذاران وجود نداشت.

اثری از جانب حضور در کلیسا - هر ماه یک بار - بر رفتار اعتماد یافت نشد. اما اثر متغیرهای دیگر مانند سن و آموزش، معنی دار بود. بلمار و کراگ5 - 2007 - در مطالعهای مشابه دریافتند که تعلق مذهبی - کاتولیک، پروتستان یا هیچ - رفتار اعتماد یا واکنش 499 هلندی را توضیح نداد در صورتی که متغیرهای سن، جنس و آموزش توان توضیحی مناسبی داشتند. دلالت این مطالعات قدرت کم توضیح دهندگی متغیرهای دینی بخصوص در مقایسه با متغیرهای جمعیتی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید