بخشی از مقاله

چکیده

سلوک عرفانی و مقامات تابع آن یکی از مهمترین موارد مذکور در اکثر کتب و منابع عرفان و تصوف است. مقام توکل از این میان از اهمیت شایانی برخوردار است و همواره میان اکثر صوفیان برجسته و معمول در چگونگی ارتباط این مقام با مسألهی استفاده از اسباب تعارض و تضاد به چشم می خورد. یکی از این عارفان بر جسته ابوحامد غزالی ، دانشمند و عارف قرن 5 ه . ق است که در هماهنگی و ایجاد ارتباط منسجم میان دو مقولهی توکل و استفاده از اسباب اعتقادات او فرهنگساز بود. مقالهی حاضر با جستاری عمیق در مهمترین کتاب امام محمد ، احیاء علومالدین و جمع آوری اطلاعات لازم از کتب متنوع سعی بر این دارد تا مقولهی حاضر که به نوعی در مجامع تحقیقاتی کمتر مطرح شده را بررسی نماید.

مقدمه:

مقام توکل از جمله مقاماتی است که در کتب متعدد مورد بحث و تدقیق قرار گرفته. متصوفه و مشایخ بزرگ و کوچک هر کدام به سهم خود در باب این مقام افاداتی داشته اند. تناقض و توافقهای بیشماری میان آنان ردّ و بدل می شد که باز به نحوی نشانگر میزان توجه آنان به این مقام معنوی است. اصولاً این کبار و مشایخ در کتب خود توکل را همراه با بعضی مباحث همچون: توکل و توحید ، توکل و ایمان ، توکل و مقام رضا و ... مورد بررسی قرار می دادند.

یکی از این مباحث که در بسیاری کتب متصوفه خودنمایی می کند ، مسألهی توکل و ارتباط آن با استفادهی از اسباب طبیعی است که در این مقاله به طوراخص ردّپای آن در کتاب احیاء علومالدین امام محمدغزالی ، عارف و دانشمند قرن 5 ه . ق دنبال می شود. این که اساساً این مسألهی بحث برانگیز در اعتقادات ناب و جاودانهی این دانشمند چه جایگاهی دارد و تبیین این که آیا در توکل صرف ، تمسک به اسباب طبیعی و خدادادی مجاز است یا خیر؟

مواد و روشها:

جهت اخذ نتیجه ای معقول و منطقی از مسألهی مطرح شده در این تحقیق آراء متعدد امام محمدغزالی در باب رابطهی میان توکل و سبب های دنیوی از کتاب احیاء علومالدین ، ربع منجیات استخراج خواهد شد و مورد تحلیل قرار می گیرد. با پیش کشیدن آراء صاحبنظران برجسته معاصر ابوحامد غزالی یا محققان مطرح امروزی مسأله به تحلیل پویاتر و مبسوط تری می رسد که در نهایت به حل مسأله منجر می گردد. بنابراین تحقیق حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی محسوب می شود و منابع و مواد موردنیاز آن کتب و مندرجات کتابخانه ای و فیش برداری از آنها و در نهایت تحلیل و ترسیم منطقی آنان خواهد بود.

نتایج:

همان طور که گفته شد امام محمدغزالی مؤلف برجسته و نام آور احیاء علومالدین مقام توکل را در ربع منجیات این کتاب و قسمت پنجم از این ربع یعنی کتاب توحید و توکل گنجانده است. مؤلف این کتاب را به دو نیمه تقسیم کرد که نیمهی نخست بحث فضیلت توکل و توحید را در بردارد. البته مبحث توحید قسمت اعظم این نیمه را تشکیل می دهد و جز در ابتدای بخش در چند مورد ، از توکل چیزی نمی گوید.

بحث اصلی توکل را به نیمهی دوم کتاب یعنی شطر حال توکل و علم آن می سپارد. که در آن به تفصیل ، مقام توکل و صادرات آن را شرح می دهد. بسیاری مسائل را پیرامون مبحث توکل مطرح می کند که در اکثر آن ها ردّ پای تجدد و نوگرایی و طرد عقاید جبری مآبانه و افراطی گذشتگان دیده می شود. یکی از این مباحث که عقاید معتدل و ملایم ابوحامد در آن دنبال می شود مسألهی اسباب طبیعی و جایگاه و نفوذ آن در مقام توکل است. ابوحامد پیش از شرح هرگونه مطلبی ابتدا اسباب را به طور کلی درجه بندی می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید