بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه یکی از ابزارهایی که مورد توجه سازمانها در چرخه رقابت این امر اجتناب ناپذیر قرار گرفته، استفاده از مدیریتدانش میباشد. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استراتژیهای مدیریت دانش با خلاقیت و بهرهوری کارکنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. از آنجا که جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تعداد 370 نفر می باشد، طبق فرمول جامعه محدود کوکران، نمونه پژوهش حاضر تعداد 189 نفر می باشند. در این تحقیق جهت گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است.

ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق میدانی، پرسشنامه استاندارد نظافتی و همکاران و نیز مقیمی شامل 40 گویه بوده که بعد از تایید روایی صوری و محتوایی آن از طریق جلب نظر اساتید محترم و تایید پایایی آن از طریق پیشآزمون، پسآزمون و آلفای کرونباخ 0/852 - - ، به وسیله اعضای نمونه تکمیل شد. پس از تکمیل پرسشنامهها دادهها از طریق نرم افزاراسمارت پی اِل اِس 3 تجزیه و تحلیل گردیدند. برای بررسی اعتبار سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده و برای تحلیل یافتهها از آزمون معادلات ساختاری - SEM - استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که استراتژیهای کدگذاری و شخصیسازی مدیریت دانش رابطه معناداری با خلاقیت و بهره وری کارکنان دارد و همچنین استراتژیهای مدیریت دانش از طریق خلاقیت بر بهرهوری کارکنان تاثیر مثبتی می گذارند و بین خلاقیت و بهرهوری کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد که در پایان کلیه فرضیههای تحقیق مورد تایید قرار گرفتند.

واژههای کلیدی: استراتژی کدگذاری، استراتژی شخصیسازی، بهرهوری، خلاقیت، مدیریتدانش.

مقدمه :

مدیریت دانش خلق دانش، کسب دانش، ذخیرهسازی دانش، انتشار دانش، به اشتراکگذاری دانش و بالاخره به کارگیری دانش است. پس مدیریت دانش شامل فرایندهای ایجاد و خلق دانش، اعتبار بخشیدن به دانش شکل بخشیدن به آن، توزیع دانش و کاربرد علمی آن در سازمان می باشد.از مهمترین عللی که موجب شده تا سازمان ها به موضوع مدیریت دانش تمایل نشان دهند آن است که مدیریت دانش: موجب افزایش بهرهوری و سود دهی می شود، همکاری را تقویت می کند، موجب بروز و رشد خلاقیت میشود - نظافتی و همکاران، . - 2 :1391با توجه به اینکه امروزه مهمترین ویژگی جهان رقابت، تغییر است، سازمانها و شرکتها ناچار هستند با تکیه بر افراد سازمان بعنوان مهم ترین سرمایه سازمان آنها را به درک، فهم و ارائه دانستهها و ایدههای جدید و استفاده عملی از آن ایدهها در پیشبرد مقاصد سازمان تشویق کنند و سایر فعالیتها نیازمند این است که فرهنگ سازمانی بعنوان تشکیل دهنده شخصیت سازمانها که رفتار کارکنان متأثر از آن می باشد، فرهنگی دانش پرور و حامی فعالیتهای دانش محور باشد.

تاکنون پژوهش های زیادی در داخل و خار ج از کشور در زمینه مدیریت دانش صورت گرفته که بیشتر تحقیقات انجام شده در محیط های صنعتی صورت گرفته است، بنابراین ضروری بنظر می رسد که چگونگی این ارتباط در سازمانهای بهداشتی- درمانی از جمله دانشگاه علوم پزشکی به بوته آزمایش گذاشته شود.در پژوهش حاضر بر آنیم که رابطه بین استراتژی های مدیریت دانش با خلاقیت و بهرهوری را در کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر اساس طبقهبندی ییپ و همکاران - 2012 - مورد بررسی قرار دهیم. از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی به دنبال تحولات گسترده در سطح خود می باشند، نتایج حاصله می تواند زمینه را برای پیاده سازی و بهبود تکنیکهای تعالیگرایی، بهبود سازمانی و بهرهوری در حوزه آموزش عالی و ارتقای عملکرد آن را فراهم آورد.

همچنین مدیران با آگاهی از وضعیت مدیریت دانش کارکنان خود میتوانند جهت رفع نواقص احتمالی تلاش کنند و فضای دانشگاهی را برای بهبود، تحول و تغییرات موفقیتآمیز آماده نمایند. اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر بر آن است که به بررسی استراتژی مدیریت دانش می پردازد و در پی یافتن این عامل است که آیا بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهرهوری کارکنان رابطه وجود دارد یا خیر؟ و اینکه نتایج آن به بهرهوری بیشتر سرمایه های انسانی و سازمانی و یادگیری کارآمدتر و موثرتر کارکنان، رضایتمندی کارکنان، پیشگیری از اشتباهات، کاهش دوبارهکاری، صرفهجویی در وقت، برانگیختن انگیزه خلاقیت و نوآوری و تقویت موقعیت رقابتی میشود یا خیر؟ حال پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین استراتژیهای مدیریت دانش با خلاقیت و بهرهوری کارکنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان رابطه معنیداری وجود دارد یا خیر؟

اهداف تحقیق:

- اهداف اصلی:
هدف اصلی اول: بررسی و تعیین رابطه بین استراتژی های مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان در حوزه آموزش عالی دانشگاه علوم پزشکی گلستان.

هدف اصلی دوم: بررسی و تعیین رابطه بین استراتژی های مدیریت دانش با بهرهوری کارکنان در حوزه آموزش عالی دانشگاه علوم پزشکی گلستان.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید