بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت بر خود یا خود کنترلی از مهم ترین مسائل در حوزه ی مدیریت است. مدیریت برخود - خود کنترلی - آن قدراهمیّت دارد که مدیران این عصر توجه قابل ملاحظه ای به آن معطوف داشته اند . مدیریت بر خود یک پدیده ی درونی و گرایشی است که در رفتار و اعمال فرد بروز می کند . این پدیده نیاز به شناخت ارزش ها و توانایی های موجود در انسان دارد . از اصول، مبانی و ابعاد این پدیده که ما در این مقاله بدان ها اشاره می کنیم چهار چیز است ؛ یکی از آن ها ارزش خود شناسی است که از ابعاد بینشی محسوب می شود . بدین صورت که انسان باید ارزش های درونی خودش را بشناسد ، زیرا که با شناخت این ارزش ها ، انسان می تواند خودش را بهتر درک کرده و نیاز های آن را شناخته و آن ها را رفع کند و به این سبب می تواند برای شناخت ارزش های درونی خود برنامه ریزی داشته و بر خود مدیریت کند و یا به عبارتی خود کنترلی داشته باشد . اصل دوم ، اولویت دادن چیزهای مهم برای شخص است که فرد آن ها را در اولویت قرار داده و به مرور زمان ، آن ها از اهداف وی می شوند و به عبارتی بعد گرایشی فرد در این حوزه تقویت می شود . اصل سوم ، انجام دادن این کارهای مهم یعنی ، انجام دادن همان اهداف است که باید توسط فرد به طور کامل انجام شود و در رفتار فرد تجلی پیدا کند. اصل چهارم نیز ، اهمیت داشتن نگاهی وسیع تر به ارزش ها و داشتن چشم اندازی برای رسیدن به اهداف و هم چنین انجام دادن این کارهای مهم با توجه به افق های پیش رو است که از غایات نگاه فرد به مدیریت برخود و چشم انداز هر فرد در رسیدن به خود کنترلی در هر عرصه است . بنابراین ، این اصول به ترتیب باعث شناخته شدن ارزش های انسانی و سپس برنامه ریزی برای رسیدن به هدف می شود که در کمترین زمان ، انجام شده و حتی ارزش های بی محتوا نیز در آن نفوذ و تاثیری ندارد که این ، همان نتیجه ی مطلوب رفتاری یعنی مدیریت برخود است . سعی شده است در این تحقیق که با استفاده از روش کتابخانه ای گردآوری شده است، این اصول چهارگانه بینشی، گرایشی و رفتاری مدیریت برخود و چشم انداز متصور آن حوزه درحد امکان واکاوی و بررسی شوند .
مقدمه

همه ی مدیران با مفاهیم مدیریت و چگونگی کاربرد و نحوه ی استفاده ی از آن آشنایی دارند . درباره ی تعریف مدیریت نظریات متفاوتی وجود دارد . طیف گسترده ی تفکر مدیریتی بسیار وسیع است . پیشرفت های علمی و فناوری های قرن بیستم و ابتدای قرن بیست و یکم شامل مدیریت هم می شود . شاید هم بتوان گفت که آهنگ پیشرفت تکنیک های مدیریت نسبت به سایر علوم سریع تر بوده است . می دانیم که یکی ازشاخصه های معروف مدیریت ؛ بهره وری، یعنی استفاده ی صحیح و مطلوب و به جا از منابع در اختیار، به عنوان یکی از ورودی های سازمان حائز اهمیت است . این منابع شامل نیروی انسانی, مواد, ماشین آلات, پول، روش اداره، فناوری، اطلاعات جانبی و بازارو ..... می گردد ، ولی آن چه که درمیان این عوامل به عنوان حلقه ی مفقوده قلمداد می شود، مدیریت بر خود یا خود کنترلی است که غالبا در جریان سازمان به فراموشی سپرده میشود . - اسمیت، - 1382 ما اغلب بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه زندگی مان را , که همان خود و نفس ماست , به دست فراموشی سپرده و از آن غفلت کرده ایم اما باید گفت که منظور از خود در این جا هم خود عالی وهم خود دانی انسان است که باعث شده است انسان مرکب باشد. - مطهری، - 1381 در این تحقیق سعی شده است علاوه بر بیان اهمیت مدیریت برخود، با بیان اصول و مبانی اجرای مدیریت برخود بر مبنای شناخت خود دربعد گرایشی ورفتاری که مدیریت بر خود و تحقق آرمان ها و اهداف براساس آن ها تشکیل می گردد , این مفهوم اثرگذار و مهم توصیف گردد .

بنابراین سوال تحقیق این است که ابعاد واصول مدیریت برخود از سه ساحت بینشی، گرایشی و رفتاری چیست و مدیریت براساس آن ها چه مولفه هایی دارد؟

بیان اصول و مبانی

این اصول و مبانی به چهار بخش عمده تقسیم و معرفی می گردد :

-ارزش خود شناسی - شناخت جایگاه خود -

-چه چیز برای شما مهم است؟ - شناخت اولویت ها -

- انجام کارهای مهم - انجام اولویت ها -

- اهمیت نگاه وسیع تر - اسمیت,,1382ج,2ص. - 50

البته روشن است که تنها این چهار اصل برای داشتن مدیریت برخود وجود ندارد ، بلکه این چهار اصل از پر اهمیت ترین آن هاست و تشریح تحقیق وابسته به تبیین این چهارمقوله از مفاهیم و اصول است و همچنین به دلیل پر اهمیت بودن این اصول، نیاز به تشریح و تفصیل دارند که سعی شده است در این تحقیق به تفصیل این چهاراصل و مبنا بررسی شده و توضیح داده شوند .

روش تحقیق

روشی که در این تحقیق برای تبیین ابعاد 4 گانه تاثیر گذار بر خود کنترلی استفاده شده است روش مطالعه کتابخانه ای وگردآوری داده ها بوده است تا از این رهگذر مطالب تبیین، توصیف و تجزیه و تحلیل گردند.

یافته های تحقیق

-1 ارزش خود شناسی

چنین توجیه شده ایم که در این عصر قهرمان و قهرمان پروری وجود ندارد . این امر نمی تواند به صورت اعم و یک قانون کلی قابل پذیرش باشد و مواردی بسیار را می توان برشمرد که از این قاعده مستثنی هستند . با یک بررسی سطحی , هر فرد می تواند به مواردی برخورد کند که قهرمانانی توانسته اند در زندگی شخصی وحرفه ای آن ها تا ثیر بگذارند . هنگامی که زندگی نامه وینستون چرچیل را مرور می کنیم, درمی یابیم که او یک قهرمان است . قهرمانی که می توانیم از او درس خود شناسی بیا موزیم . او در مقطع و برهه ای حساس از تاریخ، مقام نخست وزیری انگلستان را به عهده گرفت و با ارزش نهادن بر خود و افکار درونی و بیرونی اش, از آن بحران تاریخی سر بلند بیرون آمد و دوره ی کاری خود را با موفقیت به پایان رسانید . همچنین چرچیل آماده مقابله با همه ی بحران های بالقوه و بالفعل موجود بر خود بود و عامل اصلی که او را آماده ی مبارزه با این بحران ها می کرد اعتماد به نفس و یا خودکنترلی عظیمی بود که در او وجود داشت . او می گفت :"مطمئن هستم که نبایستی شکست بخورم" . - اسمیت و هولفیش، - 1373 او به خوبی به نیروهایی که در اختیار داشت و منابع عظیمی را که بدان ها بهره مند بود و همچنین بدان ها نیاز مند بود را می شناخت . ما همچنین می توانیم از شخصیت های دینی و اسلامی و سیاسی کشورمان نیز مثال بزنیم ، شخصیت های برجسته ای همچون امام خمینی - ره - و مقام معظم رهبری - دام ظله - و آیت االله مهدوی کنی - ره - که رضوان خدا برایشان باد را می توان مثال زد که به ارزش های درونی و بیرونی خود پی بردند و در تمام مقاطع برخود مدیریت داشته یعنی توانسته اند در کوتاه ترین زمان ممکن بیش ترین شناخت از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید