بخشی از مقاله

چکیده

امروزه سلامت اجتماعی در کنار سلامت جسمی و روانی اهمیت زیادی یافته است به گونه ای که سلامتی تنها عاری بودن از بیماری تلقی نمی شود ، بلکه چگونگی عملکرد انسان در روابط اجتماعی و چگونگی تفکر وی از اجتماع نیز به عنوان معیارهای مهم سلامت قلمداد می شود. هنگامی فرد از سلامت اجتماعی برخوردار است که بتواند فعالیت ها و نقش های اجتماعی خود را به درستی انجام داده و احساس رضایت مندی کند . شکوفایی اجتماعی از ابعاد سلامت اجتماعی است که شامل ارزیابی فرد ازتوان بالقوه پیشرفت جامعه می شود .افراد سالم تر درباره آینده جامعه خود امیدوار هستند همانند خودمختاری ، شکوفایی اجتماعی حسی است که جامعه بر سرنوشت خود کنترل دارد.

سلامت اجتماعی زنان متاثر از احساس امنیت آنان درجامعه می باشدو به نظر می رسد نظارت اجتماعی نقش بسیار تعیین کننده ای بر سلامت اجتماعی زنان داشته باشد ، درنتیجه تقویت و توسعه شاخص های سلامت اجتماعی در هر جامعه ای ، کاهش بار بیماری های اجتماعی را به دنبال خود خواهد داشت ، و ساختارها و منابع اجتماعی ، فرصت ها و توانایی های افراد درهنگام مواجه با چالش های زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهند. از آنجا که فرد سالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوبی داردکه اجتماع را به صورت یک مجموعه ی معنادار ، قابل فهم و دارای نیروهای بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند ، احساس کند که متعلق به گروه های اجتماعی است و خود را در اجتماع و خانواده و پیشرفت آن شریک بداند .

مقدمه

مشورت، تبادل نظر و مشارکت محققین علمی و دانشگاهی و اجرایی بخش سلامت و دیگر بخش های مؤثر بر سلامت جامعه در روند تدوین برنامه های مؤثر و کارآمد، اهمیت فراوانی در موفقیت این برنامه ها دارد .این امر با توجه به منافع و اولویت های جامعه، بهترین راه جهت نیل به هدف ارتقاء سلامت جامعه بوده و نیازمند همکاری و تعهد طیف وسیعی از سازمانها و دستگاه های بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی می باشد .بدیهی است مد نظر قرار دادن اولویت ها به دلیل محدودیت منابع، اعم از مالی و انسانی، مهمترین مسائل موجود را پیش روی محققان قرار داده و با ساماندهی و مدیریت صحیح، مانع از تلف شدن و به هدر رفتن این منابع برای حل موضوعات غیرضروری و جزئی می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید