بخشی از مقاله

چکیده :

امروزه مدیریت دانش به عنوان یک موضوع مهم و حیاتی درسازمان مطرح شده است ، مدیریت دانش می تواند سهم قابل ملاحظه ای در افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتهای کسب و کار ایفا کند . اهمیت مدیریت دانش و رابطه آن با نوآوری به شکل گسترده مورد تأیید واقع شد ه است ، هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در کارکنان بانک مسکن شهرستان مرند می باشد . و روشن ساختن این مطلب است که آیا مدیریت دانش میتواند منجر به نوآوری کسب و کار در بهبود عملکرد کارکنان گردد ؟

جامعه آماری در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی گروهی است و با توجه به محدود بودن جامعه آماری از جدول مورگان برای تعیین تعداد نمونه 50 نفراستفاده شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل و گرد آوری اطلاعات دادهها از نرمافزارSPSS 22 به کمک آزمونهای آلفای کرونباخ، فریدمن، پیرسون استفاده شده است که نتایج آزمون نشان داده بین مدیریت دانش و نو آوری کسب و کار در بانک مسکن آذربایجان شرقی ارتباط معنا داری وجود دارد .

مقدمه :

ما اکنون در عصری زندگی می کنیم که حقیقتا می توان آن را عصر دانش نامید . - طارق خلیل،1381 ،ص - 36 این روزها دانش بیشترین ارزش را در سازمان ها دارد . - بریتو ودیگران،2010 ،ص - 127 و موفقیت شرکت ها در قرن 21 با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتی تر می شوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکت ها در فرایندهای کلیدی خود بدان نیاز دارند - ان.دی.للا و دیگران،2001،ص. - 152 در مواجهه با تغییرات تند و سریع ، موسسات باید برای حفظ مزیتهای رقابتی شان دانش خود را تعدیل و بروز کنند . - Radmakers,2005 - در دهه گذشته سرعت تغییر دانش در بازار بصورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. در این محیط رقابتی شدید، سازمان ها باید نوآوری در محصولات و خدمات خود برای بقا و موفقیت ایجاد کنند.

مدیریت دانش بوسیله تکنیک ها و روشهای کار متنوع و گسترده می تواند به نوآوری کمک کند و آن را پیش برد. در سازمان هایی که تغییر و پیشرفت جز ارکان اصلی سازمان است، نوآوری و مدیریت دانش از عوامل مهم برای رسیدن به اهداف آن است. از سوی دیگر با افزایش سرعت بروز تغییرات در محیط، درجه و میزان عدم اطمینان ، قابلیت اتکا به تجربیات گذشته کاهش یافته و دیگر نمی توان به منظور اتخاذ تصمیمات صرفا به تجارب گذشته اتکا نمود.

بر همین اساس، برای افزایش قابلیت پاسخگویی سازمان به تغییرات محیط، در حین حفظ کارایی سیستم، سازمانها نیازمند یادگیری مستمرند. هدف مدیریت دانش ، یکپارچه سازی و ارتقا دانش درون سازمان و برون سازمان در تمام زمانها به منظور مطابقت با تغییرات محیط درونی و برونی سازمان و حل مشکلات موجود سازمانی و همچنین نوآوری برای توسعه کسب و کار است.نوآوری به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار است.

سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد و توسعه قابلیت های جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند، موفق تر خواهند بود . - Montes and et al, 2004 - ولی این فرآیند کاملا پیچیده است و مستلزم مدیریت موثر و کارآمد در بسیاری از فعالیت های مختلف است - نوری ، . - 1384 مدیریت دانش عنصر اصلی و مرکزی در فرآیند مدیریت است، سازمان ها را قادر می سازد تا به طور مداوم تخصص سازمانی خود را به محصولات یا خدمات تبدیل کنند .  با کاربرد موثر دانش، افراد ممکن است اشتباهات کمتری کنند یا کارایی خود را بهبود دهند و دوباره کاری یا کاراضافی را کاهش دهند و در نهایت قادر به ایجاد فرآیندها یا سیستم های مدیریتی نوآورانه تر شوند - . - Sarin and Dermott,2003

سازمان ها با قابلیت مدیریت دانش، نوآوری بیشتری دارد. در حقیقت تاثیر دانش از طریق ایجاد تفکرات جدید در تولید و نوآوری های عمومی می باشد. دانش برای سازمان به تنها یی منبع مهمی نیست ، بلکه در قلب مدیریت دانش، نوآوری را جستجو کرد، زیرا مزیت رقابتی پایدار در نوآوری پنهان است - صفرزاده و همکاران، 1391، . - 80 مدیریت دانش، فرایند یا فعالیت ایجاد، به دست آوردن، تسخیر، تسهیم و به کاربردن دانش، هرجایی که وجود داشته باشد، برای افزایش یادگیری و عملکرد در سازمانهاست - نوروزیان، . - 26:1385 ت هوبرت سنت آنگو: مدیریت دانش عبارت است از ایجاد ارزش از دارایی های پنهان شرکت. زمانی این هدف تامین می شود که بتوانیم توانایی های سازمانی و فردی را به گونه ای پرورش دهیم که در ایجاد، تبادل و گردآوری دانش، توانا باشند.

این امر مستلزم آن است که برای بشر، ارزشی بالا قائل شویم - نعمتی،. - 1388 تحقیقات نشان داده مدیریت دانش از طریق ایجاد یک فرهنگ مفید و ارزشمند برای ایجاد و تسهیم دانش و همچنین ایجاد فرهنگ همکاری در سازمان ها نقش مهمی را در فرآیند نوآوری ایفا می کند. محققان برنقش محوری مدیریت دانش به خصوص در ایجاد یک محیط کاری داخلی که خلاقیت و نوآوری را حمایت می کند تاکید کرده اند. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معنی داری بین مدیریت دانش و عملکرد نوآوری در سازمان ها وجود دارد - میرفخرالدین و همکاران، 1389، . - 105 در سالهای اخیر با ظهور اقتصاد دانش محور نوآوری در سازمان تامین اجتماعی نقش مهمی در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است.

به گونه ای که نوآوری یکی از مزیت های اصلی برای بهبود خدمات ارائه شده مطرح می باشد و سبب بهبود عملکرد سازمانی خواهد شد . مدیریت دانش به عنوان عامل تولید ایدههای نو و بدیع در سازمان مورد توجه قرار گفته است. با توجه به ضرورت استقرار مدیرت دانش مسئله تحقیق حاضر اینست در بانک مسکن استان آذربایجانشرقی نوآوری سازمانی با به کارگیری مولفه های مدیریت دانش به طور کامل محقق نیافته است . از اینرو در این تحقیق درصدد تبیین ارتباط مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی هستیم .

در تعریف نوآوری مفاهیم جدید بودن، تجارتی کردن و به کار گرفتن را در بر می گیرد . به بیان دیگر، چنانچه ایده ای به محصول، فرآیند یا خدمات توسعه و تغییر داده نشده باشد، نمی تواند در رده نوآوری طبقه بندی گردد . به اعتقاد کنتز نوآوری، فرآیند گردآوری هر نوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می باشد. وی معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده، پذیرش و اجرای ایده های جدید در فرآیند، محصولات و خدمات است.نوآوری عامل مهمی در بقای سازمان ها در محیط بر رقابت کنونی می باشد.

محققین معتقدند شرکت های جوان و نیرومند به راحتی می توانند جایگزین شرکت های قدیمی و با سابقه گردند که قادر به حفظ نوآوری خود نبوده اند. نوآوری به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و متغیر امروزی می باشد. سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد توسعه قابلیت های جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق تر خواهند بود. از طرفی ابتکارات و اقدامات نوآوری به طور زیادی به دانش، تخصص کارکنان وابسته است .

در نتیجه دانش یک دارایی با ارزش برای سازمان ها محسوب می شود و اقدامات در زمینه گسترش آن قابل اهمیت است.به همین دلیل در این پژوهش به بررسی روابط کمی بین مدیریت دانش، نوآوری کسب و کارپرداخته می شود تا بدین وسیله جایگاه مدیریت دانش بر نوآوری کسب و کار برای کارکنان را دارند، مشخص شود . با توجه به ضرورت استقرار مدیرت دانش مسئله تحقیق حاضر اینست در سازمان بانک مسکن استان آذربایجانشرقی نوآوری سازمانی با به کارگیری مولفه های مدیریت دانش به طور کامل محقق نیافته است. از اینرو در این تحقیق درصدد تبیین ارتباط مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی هستیم .

هدف اصلی :

تاثیر مدیریت دانش و نو آوری کسب و کار در عملکرد کارکنان بانک مسکن شهرستان مرند

اهداف فرعی :

تاثیر ابعاد راهبردی ، ساختاری ، فرآیند و فناوری مدیریت دانش بر نو آوری کسب و کار بر عملکرد کارکنان بانک مسکن شهرستان مرند

فرضیه اصلی:

بین سیستم مدیریت دانش و نو آوری کسب و کار در کارکنان شهرستان مرند رابطه معنا داری وجود دارد.

فرضیات فرعی :

بین ابعاد راهبردی ، ساختاری ، فرآیند و فناوری مدیریت دانش و نو آوری کسب و کار در بانک مسکن شهرستان مرند رابطه معنا داری وجود دارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید