بخشی از مقاله

چکیده

برخلاف شرکت ها، در اقتصاد فرا صنعتی که منابع ملموس   - پول، مواد اولیه، ماشین و غیره - را برای رسیدن به رقابت پذیری جهانی به کار می گیرند، امروزه شرکت های معاصر، "دانش" - یک منبع ناملموس - را به عنوان رقابتی ترین سلاح برای رسیدن به اوج کسب و کارخود استفاده می کنند

نوآوری نیز یکی از استراتژی های مهمی است که سازمان ها برای رسیدن به مزیت رقابتی و در نتیجه، افزایش عملکرد سازمان به کار می گیرند . بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد رابطه ی بین نوآوری و دانش، ثابت کرده اند که دانش، پیش نیاز نوآوری است . بعضی از مطالعات نیز رابطه ی مثبتی بین مدیریت دانش و قابلیت ترکیب دانش بر نوآوری را تبیین نموده اند . در پژوهش حاضر، رابطه بین قابلیت ترکیب دانش و نوآوری مدل کسب و کار، در کسب و کارهای کوچک و متوسط بررسی شده است.

داده ها از طریق پرسشنامه از 100 کسب و کار کوچک و متوسط در تهران جمع آوری شده اند. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، رگرسیون چندگانه می باشد . نتایج تحقیق نشان می دهد که قابلیت ترکیب دانش بر نوآوری مدل کسب و کار، تاثیر مثبت دارد.

مقدمه

نوآوری، فرایندی است که کارآفرینان با بکارگیری خلاقیت، فرصتها را به بازار آورده، در سراسر آن پخش می کنند . نوآوری می-تواند با توسعه محصولات، خدمات و فرایندهای جدید، بر بازار اثر گذارد و از طریق دانش، مهارتهای تکنولوژیکی و تفکر خلاق، مزیت رقابتی ایجاد کند - Kuratko & Hodgetts, 2007 - . فعالیت نوآورانه، بر تبدیل فرصتهای خلاق به نتایج ارزشمندی همچون محصولات، خدمات، بازارها و یا مدلهای کسب و کارجدید تمرکز دارد که می توانند خلق کسب و کارهای با رشد سریع را حمایت کنند.

نوآوری مدل کسب و کار نیز امری حیاتی در بهبود و رشد سازمانهاست . زیرا تمرکز صرف بر نوآورهای محصول یا فرایند، در عصر حاضر ناکافی است . - Chesbrough, 2007 - در پژوهشی که در سال 2008 توسط ای .بی. امٌ انجام شد 98 درصد مدیران اجرایی به استفاده ازنوآ وری مدل کسب و کار به طور گسترده، 69 درصد به طور متوسط و 29 درصد ظرف سه سال در شرکتشان، اذعان نمودند . به دلیل اینکه ایجاد تمایز، صرفا مبتنی بر محصولات و خدمات، دشوار است، نوآوری مدل کسب و کار، نوع دیگری از نوآوری است که متفاوت از نوآوری محصول یا فرایند می باشد . 

نوآوری همچنین به عنوان تبدیل دانش شرکت به محصولات و فرایندها یا تغییرات قابل توجه در فرایندها و محصولات موجود، به منظور معرفی آنها به بازار نیز درک می شود به علاوه، بسیاری از مطالعات در مورد رابطه بین نوآوری و دانش، ثابت کرده اند که دانش، پیش نیاز نوآوری می باشد .

از طرف دیگر، مطالعات تجربی مختلفی نشان داده اند که بیشتر سازمانهایی که دانششان را مدیریت و ترکیب می کنند، مزایای بسیاری در بخشهای مختلف سازمان بدست آورده اند .

ترکیب، گردهم آوردن عناصری که قبلا مرتبط نبوده اند یا توسعه ی شیوههای جدید ترکیب عناصری است که قبلا به هم مرتبط بوده اند. برای مثال دانش، به عنوان ابزاری موثر برای بهبود عملکرد شرکت استفاده شده است. برخی مطالعات نشان می دهند که دانش، قابلیت سازمان را به نوآوری و غلبه بر رقبا در محیط های پویا توانمند می سازدهمچنین به خلق دانش جدیدی منجر خواهد شد که از فرصتهای جدید ناشی ازدرآمد و مزیت رقابتی، بوجودآمده اند .

اگرچه ادبیات تحقیق، رابطه بین دانش و نوآوری را تحلیل کرده، اما نیاز رو به رشدی برای تحلیل همزمان رابطه بین قابلیت ترکیب دانش و نوآوری مدل کسب و کار وجود دارد . برای پر کردن این خلا، پژوهش حاضر، رابطه بین قابلیت ترکیب دانش و نوآوری مدل کسب و کار را بررسی میکند.

مبانی نظری پژوهش

- 1  نوآوری مدل کسب و کار

شومپیتر - - 1934 پنج نوع نوآوری شامل محصولات جدید، شیوه های جدیدِ تولید، مواد اولیه ی جدید، بهره برداری از بازارهای جدید و شیوه های جدیدِ سازماندهیِ کسب و کار را از هم تفکیک کرد بیشترِ. ادبیاتِ اخیر، بر دونوع اول تمرکز دارد . اما این مطالعه، بر آخرین نوع نوآوری تمرکز دارد که امروزه، تحت عنوان نوآوری مدل کسب و کار به آن اشاره می شود.

قبل از بسط نوآوری مدل کسب و کار، درک اساسی از مفهوم مدل کسب و کار و رویکردهای آن ارزشمند است . اصطلاح "مدل کسب و کار " در دهه 1990 ابداع شد اما به تدریج، مورد قبول و پژوهش جامعه علمی قرار گرفت .  افزایش محبوبیت آن، با پیدایش تجارت الکترونیک، به دلیل کاستی چارچوب ها و تئوری های موجود قابل اشاره در تمامی جنبه های احتمالات بدیع   - که شیوه های متعارف انجام کسب و کار را به چالش می طلبند - قابل توضیح است .

با پیوند مفاهیم و دیدگاههای متفاوت، مفهوم    مدل کسب و کار فراتر از رویکردهای موجود و واحدهای تحلیل سنتی می باشد . برای مدت زمان طولانی، پژوهش ها در مورد شرکتها، بر    صنعت و منابع تمرکز داشت. مدل کسب و کار، باید به    عنوان جایگزین یا مکمل واحدهای تحلیل سنتی - که پیامد شرایط اقتصادی تغییریافته می باشد - دیده شود

مفهوم مدل کسب و کار در طول زمان، از یک اصطلاح ساده که به "منطق شرکت یا "شیوه انجام کسب و کار " اشاره دارد، به ابزاری مفهومی و شامل اجزای اصلی متفاوت، تکامل یافت. این اجزا می تواند به چهار عنصر اصلی خلاصه شود : ارزش پیشنهادی، مدل عملیاتی، مدل مالی و ارتباط با مشتری.

به طور کلی مدل کسب و کار می تواند بعنوان واحد تحلیلی برای توصیف چگونگی عملکرد یک شرکت     تعریف شود . به طور خاص تر، مدل کسب و کار، اغلب بعنوان مفهومی برجسته مورد توجه قرار می گیرد که مولفه های متفاوت تشکیل دهنده کسب و کار را کنار هم همچون یک کل قرار می دهد. مفهومی که به خوبی توسط مگرتا ٍ - - 2002 ادا شده است : "مدلهای کسب و کار، به عنوان یک سیستم، توصیف می کنند که چگونه تکه های یک کسب و کار باهم سازگارند."

رویکرد مدل کسب و کار، شیوه توصیف ارتباطات بین عناصر کلیدی می باشد که برای شرکت ارزش خلق می کنند . انواع متفاوت مدلهای کسب و کار و رویکردها ممکن است در ادبیات یافت شود . مانند هر چیزی، مدلهای کسب و کار در تغییر و تکامل همیشگی هستند، زیرا بازار ها تغییر می کنند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید