بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری و نحوه ی عملکرد - یادگیری - افراد در آزمون آیووا - Iowa - است. روش انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس انجام شد که 100 نفر از دانشجویان روانشناسی و جامعه شناسی دانشگاه تهران انتخاب شدند 59 - دختر و 41 پسر - . ابزار جمع آوری داده نسخه کوتاه شده پرسشنامه گری-ویلسون و آزمون کامپیوتری آیووا بود. دادهها به روش همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکراهه از طریق نرمافزار - spss - تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین دو مولفه ی روی آوری و اجتناب فعال و اختلاف کارتهای خوب 20 کوشش اول و آخر آزمون آیووا تفاوت معناداری وجود نداشت. بین گروه های متفاوت از نظر سطح روی آوری و اجتناب فعال هم تفاوت معناداری از نظر میزان یادگیری در آیووا وجود نداشت. در نتیجه یادگیری در هیچ کدام از گروههای متفاوت از نظر دوسطح رویآوری و اجتنابفعال اتفاق نیفتاده است.

واژههای کلیدی: سیستم فعالسازی رفتاری - - BAS، سیستم بازداری رفتاری - - BIS ، تست - Iowa -

مقدمه

امروزه در علم روانشناسی، در راستای نظریات پاولوف و اسکینر، نظریات مختلفی در حیطه روانشناسی یادگیری ارایه شده است که روانشناسان زیادی را علاقمند کرده است. یکی از مباحث مطرح در روانشناسی یادگیری بررسی نحوه واکنش افراد به موقعیت های مختلفی است که با پاداش و تنبیه همراه هستند. نظریات و تستهای گوناگونی ارایه شده است. یکی از این نظریات، نظریه سیستم های فعالسازی رفتاری - BAS - 1 و بازداری رفتاری - BIS - 2 گری است. گری - 1987، - 1972 یافت که فعالسازی رفتاری با تکانشگری و عواطف مثبت و بازداری رفتاری با اضطراب و عواطف منفی رابطه دارد. در پژوهش سپاه منصور - 2010 - بین میزان فعالیت سیستم های بازدارنده و فعال ساز و اختلال سلوک و بیش فعالی-نقص توجه با اختلالات اضطرابی همبستگی وجود داشته است.

گری - 1993 - بیان کرد که سطح فعالیت بالای مدارهای عصبی مسیر مزولیمبیک میانی احتمالا منجر به سطوح بالای فعالیت در سیستم فعال سازی رفتاری میشود. در نتیجه مغز به پاداش ها و رفتارهای لذتبخش تحریکپذیرتر میشود. در راستای همین امر پزوهش عبدی، بخشی پور رودسری، و علیلو - 1390 - نشان می دهد که افراد سوء مصرف کننده مواد و سیگاری نسبت به افراد سالم سیستم فعال سازی رفتاری حساستری دارند. در زمینه تفاوت زنان و مردان در این دو سیستم، پورمحسنی، حق شناس، و اسدی - 1390 - یافتند که فعالیت سیستم های فعال سازی و بازداری رفتار در زنان و مردان معتاد بیش از همتایان غیرمعتاد بوده است و همچنین فعالیت سیستم جنگ و گریز زنان معتاد بیش از زنان غیر معتاد بوده است.

یافته های شاهنده و آقایوسفی - 1391 - حاکی از این است که میزان فعالیت سیستم فعال سازی رفتاری در آزمودنیهایی که منبع کنترل آنها درونی است بیشتر است که این امر در پسران بالاتر است و میزان فعالیت سیستم بازداری رفتاری در آزمودنی هایی که منبع کنترل آنها بیرونی است، بیشتر است که در دختران بالاتر است. فرضیه " سیستم های مشترک " بیان میکند که دو سیستم فعال سازی و بازداری رفتاری مجزا از هم نیستند و روی عمل یکدیگر اثر میگذارند - کور،. - 2001 کور در سال 2002 در پزوهش خود نشان داد زمانی که فرد با شرایط پاداشدهنده مواجه میشود سیستم فعالسازی رفتاری تسهیل میشود و سیستم بازداری رفتاری بازداری می شود. در این حالت افراد عواطف مثبت و پاسخ رویآوری دارند. در شرایط تنبیه کننده نیز عواطف منفی و پاسخ اجتنابی در افراد شکل میگیرد. تفاوت میزان فعالیت این دو سیستم در افراد باعث میشود که آنها واکنشهای متفاوتی را در نحوهی تصمیمگیری در موقعیتهای مختلف از خود نشان دهند.

تست های کامپیوتری متفاوتی در زمینه ی تشخیص نقایص عصبی در بیماران ساخته شده اند. تکلیف قماربازی آیووا 3 - IGT - نمونه ای از این تست ها است که بشارا و همکاران آن را برای تشخیص نقایص عصبی در بیمارانی که در ناحیه ی شکمی میانی کرتکس پیشپیشانی 4 - VMPFC - آسیب دیدهاند و از نظر نورولوژیکی سالم هستند، ساختند. البته این تست برای مشخص کردن الگوی قماربازی در افراد معمولی و بالینی هم استفاده میشود - پروکتور، ویلیامسون، لاتزمن، و دووال، . - 2014 در این تست هر دسته از کارتها، تنبیهها و پاداشهای از پیش برنامهریزی شده ای دارد که بر اساس فرآیند یادگیری است و شرکت کنندگان می توانند الگوهای احتمالی را تولید کنند. همچنین با درنظر گرفتن مزایا و معایب کوتاهمدت و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید