بخشی از مقاله

چکیده

نقدشوندگی یکی از مفاهیمی است که توجه جدی را در سال های اخیر خصوصاً با توجه به موقعیت مالی جدید و وضعیت اقتصاد جهانی به خود معطوف کرده است. نگرانی مالکان کسب و کار ها و مدیران سراسر جهان و دغدغه آن ها نسبت به وضعیت اقتصادی باعث شده است به دنبال تدوین استراتژی برای مدیریت عملکرد روزانه باشند تا بتوانند ضمن عمل به تعهدات خود بهروری را افزایش داده و بر ثروت سهامداران بیفزایند.نقدشوندگی سهام شرکتها از طریق عواملی از جمله اعلان اطلاعات شرکت و هموارسازی سود از سودآوری شرکتها تأثیر می گیرد که در این مقاله این عوامل را بر می شماریم و از اهمیتشان و چگونگی تأثیرشان مطلع می شویم.

-1 مقدمه

فرایند اندازه گیری سود و نتیجه آن نقش مهمی در اداره شرکت دارد و معمولاً کاربران صورتهای مالی اهمیت زیادی برای آن قائلند.از آنجا که محاسبه سود بنگاه اقتصادی متأثر از روشهای برآوردی حسابداری است و تهیه صورتهای مالی به عهده مدیریت واحد تجاری است،ممکن است مدیریت اقدام به مدیریت سود نماید - ولی زاده لاریجانی،. - 1387یکی از عواملی که در انتخاب هر سرمایه گذاری از بین گزینه های مختلف سرمایه گذاری مدنظر است، نقدشوندگی این گزینه هاست. متأسفانه وجود عواملی که باعث کاهش نقدشوندگی سهام در بازار شده اند،سبب شده که اقبال عمومی سرمایه گذاران به بازار سرمایه رفته رفته کاهش یافته و سیر قهقرایی دلسرد کننده ای را به همراه داشته باشد.

اکثر سرمایه گذاران با افق سرمایه گذاری کوتاه مدت سهام بسیارنقدشونده را بر سهام کم نقدشونده ترجیح می دهند.یکی از عواملی که در سود آوری شرکتها مؤثر است هموار سازی سود است که به نظر کوپلند - 1968 - عبارت است از کاهش تغییرات سالیانه سود یا انتقال سود در سالهایی که سود زیاد است به سالهایی که سود کم است - استولوی و گی تان،. - 2000همچنین به عقیده بیدلمن - 1973 - هموارسازی سود عبارت است از کاهش آگاهانه نوسانات سود به سطحی که برای شرکت عادی بنظر می رسد. به عبارت دیگر هموارسازی تلاش مدیریت برای کاهش نوسانات غیرعادی سود است که در محدوده خط مشی های اصول حسابداری و مدیریت منطقی باشد - علامه حائری و همکاران،. - 1380

یکی از عوامل کاهش دهنده نقدشوندگی سهام،هموارسازی سود می باشد که سبب کاهش نقدشوندگی سهام می گردد.هموارسازی سود به وسیله ی همبستگی قابل پیش بینی با انگیزه ها و موانع برای مدیریت سود پدیدار می شود. به طور مشخص اگر وجود هموارسازی سود سبب ایجاد ابهام گردد، بر روی انگیزه سرمایه گذاران جهت معامله و تجارت تاثیر می گذارد. به طور معمول ،شواهد و تجربیات اظهار می دارند که شرکتها با درجه بالای هموارسازی سود،نقدشوندگی پایینی را تجربه می کنند که در افزایش اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام منعکس می گردد - ایزدی نیا و رضایی،. - 1390

-2 نقدشوندگی

نقدشوندگی اوراق بهادار یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کارکرد صحیح و موفق بازار سرمایه است و یکی از مسائلی است که مسئولان بازار سرمایه به آن توجه زیادی داشته و به دنبال عوامل مؤثر بر آن هستند. هر چه نقدشوندگی بیشتر باشد، موفقیت عرضه های اولیه افزایش، فاصله بین قیمت های پیشنهادی تقاضای خرید و فروش کاهش و کشف قیمت بهبود خواهد یافت. دارایی های مالی نقدشونده تر، هزینه معامله کمتری دارند، با سهولت بیشتری معامله می شوند و داد و ستد تعداد زیادی از این اوراق، تأثیر بسیار اندکی بر قیمت بازار آن دارد. با افزایش نقدشوندگی، قیمت اوراق بهادار با دقت بیشتری تعیین می گردد، زیرا افراد بیشتری در فرایند تعیین قیمت نقش خواهند داشت. سهامدارانمعمولاً به دنبال سهامهای دارای ریسک نقدشوندگی کمتر هستند. - ثقفی و مرفوع، - 1390

-3 عناصر مدیریت نقدشوندگی شرکتی - پاندی - 2005

-3-1 مدیریت وجوه در گردش

تور مدیریت خزانه یا نقدشوندگی را مجموعه ای از تکنیک ها می نامند که بر نقدشوندگی کوتاه مدت شرکت اثر گذاشته و همزمان بر عوامل و فرآیند هایی ثیرتأ می گذارد که فوراً به نقدشوندگی تبدیل می شوند و هدف نهایی آن ها افزایش نقدشوندگی و بهروری برای یک شرکت است. از این نظر مدیریت پول نقد شالوده نقدشوندگی را تشکیل می دهد چرا که بر بهرهوری در یک شرکت اثر میگذارد. پول نقد اضافه بر میزان مورد نیاز باید در سهام کوتاه مدت سرمایه گذاری شده و در صورت نیاز تعلیق می شود. مسئله اصلی که اغلب واحد های تجاری با آن روبرو می شوند توانایی برای مشخص کردن حداقل سطح نقدشوندگی مورد نیاز در واحد های تجاری است. حداقل سطح نقدشوندگی به مدیران کمک می کند مقدار کافی نقدشوندگی را برای پرداخت هزینه های مربوط به انجام فعالیت های روزمره در اختیار داشته باشد.سطح بهینه نقدشوندگی با استفاده از فرمول زیر تعیین می شود. در این فرمول F هزینه های ثابت تراکنش، T نقدشوندگی کلی لازم برای دوره مورد نظر، I نرخ بهره برای اوراق قابل فروش و C تراز نقدشوندگی است.

-3-2 ماهیت و اندازه کسب و کار

نقدشوندگی مورد نیاز یک شرکت اساساً تحت تأثیر ماهیت فعالیت تجاری قرار می گیرد. شرکت های معاملاتی و مالی عموما سرمایه گذاری اندکی در دارایی های ثابت دارند اما به سرمایه گذاری گسترده در سرمایه کاری نیاز دارند.ضروریات مربوط به سرمایه کاری دغدغه اغلب شرکت های تجاری است و این ضروریات بین دو دسته الزامات مربوط به شرکت های معاملاتی و تأسیسات دولتی قرار می گیرد.

-3-3 چرخه تولید

چرخه تولید با خرید مواد خام آغاز شده و با تولید کالای تمام شده به انتها می رسد. اگر چرخه تولید شامل دوره های طولانی تر باشد نیاز به سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود. به واسطه افزایش مدت تولید نیاز به سرمایه بیشتری برای تامین اقلام مورد نیاز است. هر گونه تاخیر در فرآیند های تولید باعث انباشتگی کالا های در حال تولید شده و میزان نیاز به سرمایه کاری را افزایش می دهد.

-3-4 نوسانات تجاری

نوسان رو به بالا در اقصاد باعث افزایش فروش شده و به افزایش سرمایه گذاری شرکت در اقلام اولیه و بدهی های دفتری یا حساب های دریافتنی منجر خواهد شد. از طرف دیگر کاهش در اقتصاد ممکن است باعث سقوط فروش شود و متعاقبا شاهد سقوط سطوح بدهی های سهام و دفتری خواهیم بود.

-3-5 سیاست تولید به هنگام

اگر شرکت از سیاست تولید پیوسته حتی زمانی که در فصل تقاضا قرار ندارد استفاده کند فهرست اقلام در طول دوره های خارج فصل انباشته شده و هزینه های انبار داری و ریسک ها افزایش می یابد. سیاست های تولید ممکن در شرکت های مختلف متفاوت باشد و این به شرایط بستگی دارد. بر همین اساس نیاز به استفاده از سرمایه کاری نیز تغییر می کند.

-3-6 بازگشت سرمایه در گردش

سرعت طی شدن چرخه عملیاتی نقش مهمی در اثر گذاری بر نیاز به سرمایه کاری دارد.

-3-7 شرایط اعتباری

سیاست اعتباری شرکت بر اندازه سرمایه کاری تاثیر می گذارد چرا که اثر خود را بر سطح بدهی های دفتری اعمال می کند. یک شرکت که از شرایط اعتباری لیبرال برخوردار است به سرمایه کاری کمتری نیاز دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید