بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به دنبال این پرسش است که راهبردهاي سیاسی نظامی، نظام حاکم آمریکا - اوباما - در خاورمیانه درباره جمهوري اسلامی ایران چیست؟این راهبردها در ابعاد، ائتلاف واجماع سازي علیه ایران، تدام سیاستهاي تحریم، محدود سازي راهبردي ایران، عملیات سایبري علیه فعالیتهاي هسته اي ایران ،اجتناب از برخورد نظامی در کنار آمادگی براي توسل به آن در صورت نیاز ،استفاده از تکنولوژيهاي جدید به منظور جاسوسی مانند پهبادها و غیره چه نقش موثر در راهبردهاي نظام حکم امریکا دارد. هدفی که این نوشتار در پی بررسی و تحلیل آن است ارزیابی کم وکیف سیاست خارجی دموکراتها - با ریاست جمهوري اوباما - در برابر ایران است. این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است و نوع پژوهش کاربردي است.

-1 مقدمه

ویژگی حزب در آمریکا، بیشتر ناشی از تکوین سبک خاصی از زندگی در میان مردمان این کشور است. حزب دموکرات از بطن ارزشها و سبکهاي خاص زندگی مردم آمریکا، تکوین و سازه1 یافتهاندکه جناح بندي داخلی آن عبارتنداز: جناح سوسیال دموکراتیک ،حزب لیبرال هاي سنتی، لیبرال هاي میانه و راست میانه، راست محافظه کار - دوژوره، . - 137 : 1374 موقعیت جغرافیایی به عنوان محور ژئواستراتژیک تاثیرگذار در اندیشه هاي سیاسی، نظامی حزب حاکم دموکرات آمریکا در جهان شده است که از جمله اینکه این کشور محور اساسی سیاست خود را بر دریا پایهگذاري کرده است و نیز نداشتن همسایگان قدرتمند، وسعت سرزمینی، موقعیت ژئوپلیتیکی، فاصله زیادجغرافیایی از قاره ها - مصونیت از حملات و جنگها - و جمعیت زیادکه یکی از عوامل قدرت یافتن آمریکا ودخالت و نظارت و رهبري در سطح جهان شده است - لویس،. - 1342 یکی از برنامه هاي اصلی اوباما در جریان انتخابات ریاست جمهوري دیدگاههاي وي در ارتباط با سیاست خارجی بود.

هدفی که این نوشتار در پی بررسی و تحلیل آن است که ارزیابی کم وکیف سیاست خارجی دموکراتها - با ریاست جمهوري اوباما - در برابر ایران است .باتوجه به جایگاه قدرتمند رئیس جمهور در قانون اساسی آمریکا به ویژه در سیاست خارجی در واقع آرمانها و رفتارهاي سیاست خارجی روساي جمهوردموکرات، آرمانها و برنامه- هاي حزب دموکرات نیز است .در دوره باراك اوباما، کشورهاي اروپایی سیاست همراهی با آمریکا را پیش گرفتند و تا زمانی که آمریکا سیاست چند جانبه گرایی را در پیش میگیرد و موقعیت کشورهاي اروپایی را به رسمیت بشناسد، این همراهی و همکاري ادامه پیدا می کند.

بدین ترتیب با فروپاشی شوروي، آمریکا هدف دیگري براي اتحادهاي نظامی و سیاسی تعریف کرد و آن مهار و کنترل قدرت هاي منطقه اي در حال ظهور بود. عمده ترین قدرتهاي منطقه اي در سالهاي گذشته در شرق آسیا کشورچین و جنوب آسیاکشور هند و در غرب آسیا کشور جمهوري اسلامی ایران است.کاخ سفید هیچ گاه در چهارسال گذشته پنهان نکرده است که قلب جهان آینده نه در قلب اروپا و مناطق همجوار بلکه در شرق وجنوب و جنوب غرب آسیا میتپد - محمد،. - 1381 یکی از مسائل مرتبط به رابطه چین و روسیه با آمریکا در دوره دوم ریاست جمهور اوباما تلاش آمریکا براي منزوي کردن ایران با هدف وادار کردن این کشور به عقب نشینی در برنامه هستهاي خود، یک نقطه آسیب پذیري بزرگ دارد و آن روابط نزدیک ج.ا.ایران با چین و روسیه است.

چین و روسیه به بزرگترین شریک ایران در زمینه تجارت و انرژي تبدیل شده وبه ایران اجازه داده از برخی از زیان بارترین پیامدهاي تحریم در امان بماند واین دو کشور ایران را متحد بالقوه در ایجاد موازنه در مقابل نفوذ آمریکا در خاورمیانه و وراي آن است. با روي کار آمدن اوباما و برخورد دوستانه با چین و روسیه به نظر می رسد، این دو کشور در پرونده هسته اي ایران سخگیرتر عمل خواهند کرد. مهمترین چالشی که چین و روسیه با آن روبرو است ایجاد توازن میان مناسبات تنگاتنگ اقتصادي با آمریکا و متحدانش از یک سوء و روابط پرسود ژئوپلیتیک با جمهوري اسلامی ایران از سوي دیگر است - فرانک،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید