بخشی از مقاله

چکیده

ابزارهای نوین حوزه فناوری، شناسایی منابع دانشی پنهان سازمان و ایجاد فرآیند مدیریت پروژه به روز، عملکرد نیروهای متخصص در سازمانها و مدیریت فراگیر و موثر سازمانی، از دغدغه های مدیران سازمانهای امروزی است. اگر به این دغدغه، حجم عظیم داده ها و اطلاعات پردازش نشده و عدم تشخیص دقیق ابزارهای مفید را نیز بیافزاییم، مشکل دوچندان خواهد شد. در این تحقیق با بهره گیری از منابع و مدلهای موجود، سعی در تبیین راهکارهای اثربخش مدیریت پروژه برای فعالیتهای تجاری و الکترونیکی نوین و دورکار شده است. در این تحقیق با بررسی منابع کتابخانه ای و پژوهش های صورت گرفته در حوزه هوش تجاری و تجارت الکترونیک، سعی در ارایه نوع جدیدی از مدیریت پروژه های مبتنی فضای مجازی با اثربخشی بالا شده است. اهمیت جانشین پروری و مدیریت بر خلاقیت فردی به ویژه در مواقع بحرانی و نیز به روز بودن افراد متخصص در حوزه های کاری سازمان، از ضروریات شروع برای یک رقابت سالم در حوزه تجارت الکترونیک و هوش تجاری است.

کلمات کلیدی: مدیریت پروژه، دورکاری، تجارت الکترونیک، هوش تجاری، بازار رقابتی

مقدمه

در این تحقیق سعی شده از چند جنبه نمونه و کاربردی، به موضوع تأثیرات تصمیم گیری های کلیدی مدیریت پروژه در فعالیت های تجارت الکترونیک دورکار و درآمد سازی سریع این نوع تجارت و نقش چارچوب های اساسی مدیریت پروژه برای بقاء در بازارهای رقابتی نگاه شود. این تحقیق در پی آن است که چارچوبی جهت نهادینه کردن فرضیه تأثیر مدیریت پروژه کارآمد و به روز با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را تبیین کند. با وجود اینکه بحث مدیریت پروژه چه به صورت سنتی و چه به صورت مدرن و با تکیه بر تکنولوژی در حال رشد و تغییر فناوری اطلاعات و ارتباط فرآیند سازی و اجرا شده و می شود، باز هم شاهد شکست پروژها هستیم و خواهیم بود. چرا که عوامل زیادی در به پایان رسیدن موفق یک پروژه دخیل هستند. تأثیر این عوامل و میزان بازدهی به ویژه در کسب و کار بر پایه دورکاری، ملموس تر می باشد.

با داشتن درک و آینده نگری بالا جهت مدیریت پروژه ها، با تفکری همه جانبه نگر، می توان برنامه های کاربردی را طراحی یا خریداری نمود که امتحان خود را در سیستم ها و سازمانهای مشابه پس داده و با اطمینان بیشتری در انتظار سود دهی و یا بازده مطلوب کاری با کمترین هدر رفت زمان، انرژی و منابع دیگر شد. بحث اصلی و همیشه مطرح در این حوزه، مدیریت به موقع، دلسوزانه و کارآمد پروژه ها می باشد که عوامل زیادی همچون رضایت شغلی، تأمین احتیاجات، احترام اجتماعی، ارزش قائل شدن از سمت مدیر مستقیم، شرکت دادن در مباحث رفع مشکلات و ... می تواند موثر قرار گیرد.

بیان مسأله و ضرورت اجرای تحقیق

در جامعه ای که پارامترهای اثربخش زیربنایی برای رشد و بالندگی، به درستی طی نشده باشد و در تحلیل های مستمر متخصصین در حوزه های کاری مختلف، نواقصی همچون عدم اعتماد، عدم مدیریت صحیح، عدم قرارگیری در جایگاه مناسب سازمانی و فرآیندی پروژه ها، عدم تمرکز، نداشتن مدیریت دانش قوی و نداشتن دید همکاری و درک متقابل به راحتی مشهود باشد، برنامه ریزی و اجرای پروژه های دورکاری مبتنی بر فناوری که قطعا با شتاب بالایی در حال تغییر است، کاری بسیار سخت می باشد.

شناسایی ضعف های شخصی، تخصصی، سیستمی، نرم افزاری و سخت افزاری می تواند راهگشای بهبود مستمر عملکرد سازمانی و مشاغل بر پایه دورکاری است. یک فرد دورکار با درک دقیقی از لحظه به لحظه اجرای فرآیندهای از پیش تعریف شده تا رسید به نتایج مطلوب را داشته و قدرت انقباض و انبساط فکری و عملی به ویژه در مواقع بحرانی را داشته باشد. فرد دورکار باید در حوزه مدیریت دانش و مدیریت رفتار تخصصی و ارتباطی فردی، بسیار فعال و کوشا باشد چرا که با به هم پیوستن و مدیریت کردن عوامل شناخته و ناشناخته، می توان به نحو مطلوبی در حوزه های خاص کاری، مدیریتی اثربخش داشت.

تاریخچه مدیریت پروژه

تاریخچه مدیریت پروژه در دنیای جدید به سالهای ابتدایی دهه 1900 میلادی برمی گردد. هر چند نام پر آوازه هندی گانت به عنوان پدر تکنیک های مدیریت پروژه در تاریخ ثبت گردیده است. - جاجرمی, به نیا, مظفری, کوشکی, - 1393 مدیریت پروژه، تاریخی بسیار کهن دارد. شکی نیست که ساخت اهرام ثلاثه مصر در 4500-5000 سال پیش و یا دیوار چین به طول 7 هزار کیلومتر در قرن سوم قبل از میلاد، بدون بکارگیری روش هایی که امروزه به نام برنامه ریزی و کنترل نامیده می شوند، قابل اجرا نبود. - فیروزمندی شیره جین    تیمورپور, - 1393 سالهای دهه 1950 و 1960 به عنوان سالهای آغازین رشد و توسعه مدیریت پروژه در دنیای معاصر شناخته می شود. - جاجرمی, به نیا, مظفری,    کوشکی, - 1393 در زمان سلطنت داریوش بزرگ پروژه های متعددی مانند کاخ تخت جمشید، راه - جاده - شاهی، کانال سوئز و قنات ها در سراسر امپراطوری او اجرا شد. - فیروزمندی شیره جین تیمورپور, - 1393

پیشینه تحقیق

در تحقیق کاباران و همکاران مشخص شده که معیار شاخصهای کلیدی عملکرد با 0/71درصد بیشترین تآثیر را بر عملکرد مدیریت پروژه داشته و پس از آن به ترتیب معیارهای مدیریت چرخه عمر با 0/68،رهبری با 0/61، کارکنان با 0/49 ،سیاست گذاری واستراتژی با0/38 و شراکت هاومنابع با 0/36در رتبه های بعدی قرار گرفتند. - کاباران زاد قدیم حبیبی پورراد, - 1392 در پژوهش سیفی و همکاران، یک مدل سیستم دینامیکی برای مدیریت تأخیرات در پروژه مجتمع تجاری هروی طراحی شد، که با اجرای این مدل میتوان تأخیرات را که در طی پروژه رخ می دهد و روشهای سنتی قادر به پیش بینی آن نیستند را شناسایی کرد. - چهارسوقی, سیفی, مهدی زاده, - 1394 تحقیق موحدیان و همکاران نشان داد، خروجی مدل میزان تمایل به دورکاری در زنان تقریبا دو برابر مردان است. در بحث تحصیلات نیز با افزایش میزان تحصیلات میزان تمایل به دورکاری افزایش مییابد.

همچنین با بهبود وضعیت محل کار میزان تمایل به دورکاری کاهش می یابد. - موحدیان, - 1390 نتایج تحقیق اسماعیل خانسری نشان داد، بین متغیرهای رضایت شغلی، شرایط کاری، میزان دریافتی و مقام فرد در وزارتخانه با رضایت از دورکاری، رابطه معنادار وجود دارد. - اسماعیل خانسری, - 1392 نتایج بدست آمده از پژوهش فناییان و همکاران نشان داد که، بین پیاده سازی طرح دورکاری با نگرش به بهره وری در بین کارکنان آموزش پرورش شاهرود و میامی رابطه ضعیف و معناداری در سطح %23.8وجود دارد و مولفه های میزان استرس در سطح%18.0 و نقش اجتماعی در سطح%18.5 و تعاملات اجتماعی در سطح%33.6 و وقت آزاد در سطح%23.3 و زمان حضور در محل کار در سطح%33.6 رابطه معناداری وجود دارد. - فناییان, - 1392

مفهوم مدیریت پروژه:

تغییرات سریع تکنولوژیک، بازارهای شدید رقابتی و رایزنی فشرده و قدرتمندانه شرکتها، همه و همه سازمانها و بنگاههای متولی پروژه را تشویق به تغییر مدیریتی سیستم مدیریتی خود نمود. - جاجرمی, به نیا, مظفری, کوشکی, - 1393 امروزه در

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید